رژیم فستینگ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

گفته می شود که رژیم لاغری فستینگ می تواند ریسک ابتلا به بیماری های اختلال خوردن را افزایش دهد یا حتی آن ها را تشدید کند و در سطوح خفیف تر سبب ایجاد بیش خوری در دوره های غیر فست شود.

رژیم فستینگ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟

رژیم 12 ساعته یکی از انواع رژیم فستینگ رژیم 12 ساعته است. قوانین این رژیم ساده است، فرد باید هر روز یک روزه 12 ساعته ناشتا بگیرد و به آن پای‌بند باشد.

 رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب یکی از معروف ترین رژیم های غذایی و در واقع نوعی الگوی غذاخوردن است که بین دوره‌های غذاخوردن و ناشتایی در تناوب است. این رژیم به شما نمی‌گوید چه غذایی بخورید بلکه به شما می‌گوید کی غذا بخورید و این یکی از تفاوت‌های اساسی آن با دیگر انواع رژیم لاغری است.
 
در رژیم فستینگ شما بین ساعات روزه داری و ساعاتی که می‌توانید غذا بخورید در تناوب هستید. ایده رژیم روزه‌داری این است که در ساعاتی که شما غذا نمی‌خورید و بدن شما کالری دریافت نمی‌کند، به جای قند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که لاغر شوید.
 
 
 
 
 
 
 
انواع رژیم لاغری فستینگ
 
1. روزه داری متناوب روزانه (رژیم 5:2)
 
در این نوع روزه داری، تناوب در روزهای فست و غیرفست دیده می شود.
 
به عنوان مثال فرد در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه تنها 25% کالری مورد نیاز روزانه خود را دریافت می کند و در روزهای دیگر این محدودیت از بین می رود.
 
رژیم 5:2 در همین گروه طبقه بندی می شود. در این رژیم فرد دو روز در هفته، انرژی حدود 500-400 کیلوکالری دریافت می کند و در سایر روزهای هفته این محدودیت برداشته می شود.
 
2. محدودیت دریافت ساعتی غذا( فستینگ 16:8)
 
در این رژیم که شبیه به روزه داری اسلامی می باشد، دوره های فستینگ طی24 ساعت تعیین می شوند.
 
به عنوان مثال فرد 16 ساعت هیچ ماده غذایی دریافت نمی کند و در 8 ساعت بعدی محدودیت دریافت از بین می رود.
 
از جمله تفاوت های این رژیم با روزده داری مسلمانان این است که دوره های روزه داری در بازه زمانی که فرد می خوابد یا فعالیت کمتری انجام می دهد؛ قرار می گیرد.
 
بررسی فواید رژیم fasting
 
1-افزایش طول عمر
2-ارتقاء سلامت عمومی
3-کاهش وزن
 
 
 
 
عوارض رژیم فستینگ
 
گفته می شود که این سبک رژیم می تواند ریسک ابتلا به بیماری های اختلال خوردن را افزایش دهد یا حتی آن ها را تشدید کند و در سطوح خفیف تر سبب ایجاد بیش خوری در دوره های غیر فست شود.
 
رژیم فستینگ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
 
رژیم 12 ساعته یکی از انواع رژیم فستینگ رژیم 12 ساعته است. قوانین این رژیم ساده است. فرد باید هر روز یک روزه 12 ساعته ناشتا بگیرد و به آن پای‌بند باشد. به گفته برخی محققان، روزه گرفتن به‌مدت 10 تا 16 ساعت می‌تواند باعث شود بدن ذخایر چربی خود را به انرژی تبدیل کند. همین موضوع، باعث آزاد شدن کتون‌ها در جریان خون و کاهش‌وزن می‌شود. این نوع برنامه روزه‌داری متناوب ممکن است گزینه خوبی برای مبتدیان باشد. چون بیشتر روزه‌داری درطول خواب اتفاق می‌افتد و فرد می‌تواند هر روز همان تعداد کالری را مصرف کند.
 
ساده‌ترین راه برای انجام روزه 12 ساعته این است که دوره خواب را در پنجره روزه قرار دهید. برای مثال، فردی می‌تواند از ساعت 7 بعدازظهر، رژیم فستینگ را آغاز نموده و ساعت 7 صبح صبحانه بخورد. رژیم فستینگ 24 ساعته روزه گرفتن کامل به‌مدت 1 یا 2 روز در هفته، که به عنوان رژیم غذایی «خوردن – توقف – خوردن» نیز شناخته می‌شود، به معنای خودداری از مصرف غذا به‌ مدت 24 ساعت است.
 
بسیاری از افراد از صبحانه تا صبحانه یا ناهار تا ناهار را روزه می‌گیرند. افرادی که از این برنامه غذایی استفاده می‌کنند، می‌توانند درطول دوره روزه‌داری آب، چای و سایر نوشیدنی‌های بدون کالری را مصرف کنند، اما در روزهای عادی به الگوهای غذایی عادی برگردند. این روش کل کالری دریافتی فرد را کاهش می‌دهد، اما برای غذاهای خاصی که فرد مصرف می‌کند، محدودیت قائل نمی‌شود. اما رژیم فستینگ 24 ساعته می‌تواند چالش‌برانگیز و خسته‌کننده باشد و ممکن است باعث افت انرژی، سردرد یا تحریک‌پذیری شود.
 
 
 
 
 
روزه گرفتن کامل به‌مدت 1 یا 2 روز در هفته، که به عنوان رژیم غذایی «خوردن – توقف – خوردن» نیز شناخته می‌شود. رژیم فستینگ یک روز درمیان یکی دیگر از انواع رژیم فستینگ، روزه گرفتن به‌صورت یک روز درمیان است. برای برخی افراد، روزه‌داری متناوب به‌معنای پرهیز کامل از مصرف غذاهای جامد در روزهای فستینگ است، درحالی‌که برای برخی دیگر تا 500 کالری غذا در روز نیز مجاز است. در روزهای تغذیه هم انتخاب نوع و میزان غذا با خود فرد خواهد بود.
 
یک مطالعه گزارش می‌دهد که رژیم فستینگ یک روز درمیان برای کاهش‌وزن و سلامت قلب در بزرگ‌سالان سالم و دارای اضافه‌وزن موثر واقع می‌شود. مورد این مطالعه، 32 شرکت کننده به‌طور متوسط 5.2 کیلوگرم در یک دوره 12 هفته‌ای وزن کم کردند. البته این روش ممکن است برای مبتدیان یا کسانی که شرایط پزشکی خاص دارند، مناسب نباشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان