حکایت تلخ اجاره‌‌‌نشینی در یزد

شماره روزنامه: ۵۷۳۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۷ ...

با پایان خرداد و اتمام امتحانات مدارس جابه‌جایی مستاجران در یزد ‌‌‌مانند بیشتر شهرهای ایران به نقطه اوج خود می‌رسد ولی استرس گرانی اجاره‌‌‌بها، جواب کردن صاحبخانه و جابه‌جایی از چند ماه قبل بر مستاجران حاکم است. تا پیش‌ از این، افزایش سالانه اجاره‌‌‌بها توسط صاحب‌‌‌خانه‌‌‌ها و اخیرا در برخی محلات، افزایش 6ماهه اجاره‌‌‌بها تبدیل به یک امر متداول شده و حتی این موضوع برای مستاجران نیز پذیرفته شده که پایان هر سال، درصدی به مبلغ اجاره‌‌‌بها افزوده خواهد شد؛ این افزایش اجاره‌‌‌بها به‌ویژه بعد از کرونا توسط دولت با رشد 25 درصدی در تهران و 20درصدی در شهرستان‌ها جنبه رسمی پیدا کرد. از سوی دیگر یزد به این علت که یک استان صنعتی و معدنی محسوب می‌شود با حجم قابل‌توجهی از مهاجران استان‌‌‌ها و کشورهای دیگر روبه‌رو است که برای یافتن شغل به یزد می‌‌‌آیند و تنها قصد اجاره یک ملک به عنوان سرپناه را دارند و حاضر به پرداخت مبالغ کلان هستند و همین ناچار بودن در پایان هر سال، بلای جانشان شده و مجبورند مطیع محض صاحبخانه‌‌‌ها شوند.

به دنبال این اتفاق تعادل عرضه و تقاضا در زمینه بازار مسکن استان یزد دچار مشکلاتی شده و منزل مسکونی برای اجاره‌‌‌بها به شدت کم شده و صاحبخانه‌‌‌ها هر زمان اراده کنند مستاجر وجود دارد. محمدی، یکی از مشاوران املاک بلوار استقلال املاک یزد در این باره گفت: در چند سال اخیر با رشد مهاجرت به‌ویژه افزایش تعداد اتباع و همچنین گرانی بسیاری از اقلام و گرانی‌‌‌ها، صاحبخانه‌‌‌ها نیز به دنبال جبران کمبودها از واحدهای مسکونی خود هستند. وی افزود: صاحبخانه‌‌‌ها عمدتا قیمت‌ها را خودشان اعلام می‌کنند و این موضوع در جامعه پذیرفته شده و معمولا هیچ کس معترض نیست.

یک مشاور املاک در بلوار بسیج هم گفت: شرایط برای مستاجران سخت شده به‌ویژه افرادی که درآمد و حقوقشان پایین است. زارع افزود : برخی مستاجران به یک باره اجاره‌‌‌ها را دو برابر می‌کنند و برای مستاجری که هنوز چند ماه به پایان یک سال اجاره‌‌‌اش بیشتر نمانده آزاردهنده است. در این میان شنیدن سخنان مستاجران هم جالب است به عنوان نمونه یک مستاجر که کارگری از شهرها جنوبی کشور است، گفت: پارسال در یک خانه مستاجر بودم یک ماه مانده به اتمام سال اجاره‌‌‌نشینی، صاحبخانه اجاره یک میلیون و 200‌هزار تومانی را 5/ 2 میلیون تومان کرد. عبادی افزود : مجبور شدم جابه‌جا شوم ولی بخش زیادی از پول پیش و ودیعه من تا دو ماه بعد از رفتن از آن خانه و پیدا شدن مستاجر جدید نزد صاحبخانه قبلی مانده بود.

نایب‌‌‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در این باره گفت: بر اساس مصوبه دولت، صاحبخانه‌‌‌ها تنها مجاز به افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌‌‌بها هستند. این قانونی است که چندسالی از سوی دولت ابلاغ می‌شود. رضا دشتی‌‌‌نژاد با بیان اینکه این قانون اجرایی نشده و در خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت، رعایت سقف اجاره‌‌‌بها در 15درصد قراردادها اجرایی شده است، افزود: بیشتر صاحبخانه‌‌‌ها دلیل خود را برای افزایش قیمت‌ها، تورم اعلام می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان