یکشنبه‌شب بدترین شب اهالی پایتخت اوکراین بود

مرگبارترین شب کی‌یف

شماره روزنامه: ۵۷۴۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۸ ...

هشدار حمله هوایی حدود ساعت 6 صبح لغو شد. «آندرس آر.مارتینز» در گزارش 28مه در نیویورک تایمز نوشت: روسیه در ماه مه تمرکز خود را روی کی‌یف تشدید کرده و بزرگ‌ترین و پایدارترین حمله خود را حداقل از ماه مارس تاکنون با شلیک موشک‌ها و پهپادهای شبانه به این شهر انجام داده است. حمله روز یکشنبه، چهاردهمین حمله در این ماه، به نظر اولین حمله مرگبار در ماه مه بود. «اداره نظامی اوکراین» در تلگرام اعلام کرد که پدافند هوایی اوکراین بیش از 40پهپاد را منهدم کرد که بیشترین شلیک به کی‌یف در یک شب بوده است. نیروهای مسلح اوکراین در رهگیری حملات رگباری روسیه ماهر شده‌اند و اغلب ده‌ها پهپاد و موشک را سرنگون می‌کنند. از این ماه، اوکراین از سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت ساخت ایالات متحده - که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی است- به‌عنوان بخشی از زرادخانه رو به رشد تسلیحاتی خود استفاده می‌کند.

به گفته مقامات اوکراینی و آمریکایی، در نمایشی از ماهر بودن نیروهای مسلح اوکراین، سیستم دفاع هوایی این کشور در اوایل ماه جاری میلادی بیش از یک بار کینژال‌هایی را که به سمت کی‌یف هدف گرفته شده بود، سرنگون کرد. این سلاح یکی از پیچیده‌ترین سلاح‌های متعارف روسیه است. درحالی‌که برخی از تحلیلگران توانایی‌های کینژال را مورد تردید قرار داده‌اند، دفاع اوکراین در برابر آنها نشان‌دهنده توانایی بالایی برای مقاومت در برابر زرادخانه روسیه است که شامل پهپادهای خارجی هم می‌شود. روز شنبه (6خردادماه)، ژنرال «والری زالوژنی»، فرمانده ارشد نظامی اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور آماده آغاز عملیات متقابل خود هستند؛ اما از اعلام آغاز رسمی آن خودداری کرده‌اند. در هفته‌های اخیر، نیروهای اوکراینی جسورتر شده‌اند و به عمق خاک روسیه حمله کرده‌اند، حملات پهپادی و موشکی را به شکل متقابل با روسیه انجام می دهند و تاسیسات نظامی و صنعتی کلیدی برای تلاش‌های جنگی روسیه را هدف قرار می‌دهند.

ولادیمیر پوتین هم دیروز یکشنبه دستور داد که امنیت مرزی قوی‌تر شود تا از حرکت «سریع» نظامی و غیرنظامی روسیه به مناطقی که اکنون تحت کنترل مسکو هستند، اطمینان حاصل شود. پوتین در پیامی به مناسبت «روز گارد مرزی» که در کانال تلگرامی کرملین منتشر شد، گفت: «ضروری است از جابه‌جایی سریع خودروها و محموله‌های نظامی و غیرنظامی، از جمله موادغذایی، کمک‌های بشردوستانه برای مشمولان جدید فدراسیون (روسیه) اطمینان حاصل شود.» «خرسون»، «زاپوریژیا»، «لوهانسک» و «دونتسک» چهار منطقه در اوکراین هستند که پوتین در سپتامبر گذشته الحاق آنها را به خاک روسیه اعلام کرد. نیروهای روسیه فقط تا حدی کنترل این چهار منطقه را در اختیار دارند. اوکراین روز شنبه اعلام کرد که آماده است تا آن عملیاتی را که مدت‌هاست وعده داده، برای گرفتن سرزمین‌هایی که در جنگ طولانی 15ماهه به دست روسیه افتاده است، آغاز کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان