علائم آسیب ریه در سیگاری‌ ها

سرفه و دفع خلط اولین نشانه های آسیب های ریه و بروز عوارض مصرف سیگار و قلیان است، گفت: با مشاهده این علائم سیگاری ها باید هرچه سریعتر و تا قبل از آنکه دیر شود مصرف سیگار و قلیان را ترک کند.

یک فوق تخصص ریه سرفه و دفع خلط را نشانه‌های اولیه آسیب ریه در افراد سیگاری عنوان کرد.
 
دکتر سید وحید جاسمی به مناسبت هفته بدون دخانیات (4 تا 10 خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه آثار مضر سیگار و قلیان بر روی ریه ها ثابت شده، گفت: از جمله عوارض شایع ایجاد شده در ریه ها بر اثر مصرف سیگار می توان به برونشیت ریه، بیماریهای انسدادی و تخریب بافت ریه اشاره کرد.
 
وی افزود: شدت و سرعت ایجاد این عوارض ارتباط مستقیمی با مدت مصرف و میزان دوز مصرفی دارد و هرچه مصرف بالاتر و مدت زمان مصرف هم طولانی‌تر باشد، قطعا عوارض بیشتری در ریه فرد ایجاد خواهد شد.
 
جاسمی با بیان اینکه مصرف طولانی مدت سیگار و قلیان در نهایت موجب تخریب بافت ریه ها می شود، گفت: این تخریب برگشت ناپذیر است و در آن زمان حتی ترک سیگار نمی تواند به احیای دوباره بافت ریه‌ها منجر شود.
 
وی افزود: بطور معمول با مصرف چندساله سیگار عوارض آن خود را نشان می دهد، اما این احتمال هست که در برخی افراد که زمینه ریوی خوبی دارند این عوارض تا مراحل پیشرفته خود را نشان نداده و زمانی فرد متوجه آسیب ریه شود که کار از کار گذشته باشد.
 
جاسمی با بیان اینکه سرفه و دفع خلط اولین نشانه های آسیب های ریوی و بروز عوارض مصرف سیگار و قلیان است، گفت: با مشاهده این علائم فرد باید هرچه سریعتر و تا قبل از آنکه دیر شود مصرف سیگار و قلیان را ترک کند.
 
وی افزود: در موارد شدید آسیب ریه، تنگی نفس در افراد بیش از سایر علائم مشهود است.
 
جاسمی به ارتباط مستقیم مصرف سیگار و قلیان با سرطان ریه هم اشاره کرد و افزود: عمده مبتلایان این نوع سرطان سابقه مصرف سیگار دارند و رابطه مستقیم این دو با هم اثبات شده است.
 
وی افزود: متاسفانه سرطان ریه جزو کشنده ترین انوع سرطان هاست و درمان دارویی آن بسیار ضعیف است.
 
این فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه قلیان اثراتی به مراتب خطرناک‌تر و زیان بارتر از سیگار دارد، گفت: علاوه بر آسیب های ذکر شده، مصرف قلیان می‌تواند به خاطر رطوبت موجود در آن زمینه ساز ابتلا به عفونت های ریه شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان