دولتی‌ها در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش حضور کمرنگ داشتند

اعتماد بهارستان به صحرایی

شماره روزنامه: ۵۷۴۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ...

در جلسه روز گذشته تنها محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش را همراهی کردند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور علت عدم حضور رئیسی در مجلس را نهایی نشدن برنامه هفتم توسعه عنوان کرد. بنا به گفته حسینی، رئیس‌جمهور قرار بود در جلسه علنی روز گذشته حاضر و برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دفاع کند، اما به دلیل نهایی نشدن برنامه هفتم رئیسی به مجلس نیامد. احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در دولت و تصمیم شخص رئیس‌جمهوری برای بررسی بیشتر برنامه هفتم، حضور ایشان در مجلس منتفی شده است. در پایان این نشست صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به رای گذاشته شد و نمایندگان با 167 رای موافق، 86 رای مخالف، 14‌رای ممتنع و 2 رای باطله از مجموع 269 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش‌وپرورش را به صحرایی سپردند.

نظر کمیسیون آموزش چه بود؟

در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و گفت کمیسیون آموزش با رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش موافق است. در ادامه دو نماینده به عنوان مخالف و دو نماینده به عنوان موافق انتخاب شدند که برخی نمایندگان بخشی از وقت خود را به سایر نمایندگان دادند و درنهایت علی خضریان، سیدعلی موسوی، علی بابایی‌کارنامی و عبدالعلی رحیمی‌مظفری در مخالفت و عبدالحسین روح‌الامینی، الهام آزاد و محسن دهنوی در موافقت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند.

مخالفان وزیر چه گفتند؟

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با انتقاد از عملکرد وزیر پیشنهادی در وزارتخانه، گفت: آقای دکتر نوری برای تاخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا کردند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید؟ برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند. او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شما یک جانباز 70 درصد را عزل و فردی را که در دست‌بوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبی تالیف کتب درسی را برعهده داشت، جای او نشاندید، من چطور می‌توانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش‌وپرورش شوید از این عوامل استفاده نمی‌کنید.

شما در شب 12 اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید؛ در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش‌وپرورش حساب کردید. این نماینده خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پروش خاطرنشان کرد: آیا شما سازمان نوسازی را مامور کردید تا با نمایندگان ارتباط بگیرد و برای رای‌آوری رایزنی کند، اگر نکردید صریح بفرمایید و تلاش عجیب برای صندلی وزارت برای چیست. آیا حق داشتید از امکانات دولتی پیش از برگزاری جلسه امروز استفاده کنید و بخواهید جلب نظر همکاران من را در مجلس داشته باشید و آیا اگر این مصلحت بوده است که انجام شود، چرا باید برای شما و خط شما و برای انتخاب شما انجام شود. شما به عنوان یک سرپرست می‌توانستید کار را انجام دهید.

در ادامه سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین مخالف وزیر پیشنهادی گفت: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش‌وپرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست بنابراین نمی‌تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد. او ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش‌وپرورش در اولویت بوده، ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می‌رسد ایشان قصد دارد همان بی‌برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است. همچنین علی بابایی‌کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رضامراد صحرایی تاکید کرد: نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم. برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، نماینده سروستان نیز در مخالفت با صحرایی خطاب به او تصریح کرد: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش‌وپرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کرد‌م دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه‌بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد. او یادآور شد: آقای صحرایی چگونه می‌خواهید دغدغه معلمان را در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس‌جمهور قول گرفته‌اید؟

دفاعیات موافقان صحرایی چه بود؟

محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: آقای صحرایی استانداردهای لازم برای تصدی در این وزارتخانه را دارا است. در ادامه الهام آزاد، نماینده مردم نایین در مجلس در دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی خاطرنشان کرد: قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده‌اند. از طرفی مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه‌های ایشان مستند به سند تحول است. همچنین عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: معدل آقای صحرایی از معدل کابینه و سایر وزرای معرفی شده بالاتر است و ایشان برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد.

دفاعیات آقای وزیر

در ادامه جلسه علنی روز گذشته وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. رضامراد صحرایی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: راه نجات ما از مسیر مدارس می‌گذرد، اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس‌ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت‌سرا کنیم و هر دانش‌آموز یک مهارت‌گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه‌های ما است؛ مدیران نیز باید در چنین مدارسی توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند. او در بخش دیگری از دفاعیاتش یادآور شد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایت‌های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ان‌شاء‌الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلم‌الخیر است.

بنابراین رتبه‌بندی بر اساس ماموریت معلمان اصلاح می‌شود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد. صحرایی در توضیح 8 برنامه فوری اولویت‌دار با هدف ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در‌ سازو‌کار جذب، تربیت و ارتقای معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش‌وپرورش، کارآمدسازی نظامات و‌ سازو‌کار راهبری در مدیریت آموزش‌وپرورش، عدالت تربیتی و کیفیت‌بخشی برنامه‌ها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش‌وپرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی و ارتقای توانمندی‌های خانواده را دنبال خواهیم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان