نگاهی به وضعیت نشر در روسیه؛

روس‌ها دهمین سال حضور در جمع ۴ کشور برتر صنعت نشر را جشن گرفتند

روسیه در سال ۲۰۱۶ دهمین سال حضورش را در جمع چهار کشور برتر صنعت نشر از نظر تعداد عناوین منتشرشده تجربه کرد.

روس‌ها دهمین سال حضور در جمع 4 کشور برتر صنعت نشر را جشن گرفتند

به گزارش خبرنگار مهر، آژانس چاپ و نشر و ارتباطات فدراسیون روسیه با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت صنعت نشر در روسیه پرداخته است. این گزارش نمایانگر نتایج اصلی توسعه شاخه صنعت کتاب در یک سال گذشته و پویایی نشر کتاب و بروشور به طور کل بر اساس عناوین و تیراژ و همچنین بخش­‌های جداگانه در بازار است.

بر اساس این گزارش که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، ترجمه و برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته، نتایج تحقیقات درباره نشر حاکی از این است که وضعیت صنعت نشر در روسیه به نسبت سال 2015 بهتر شده است.

در سال 2016 تعداد 117 هزار و 76 عنوان کتاب و بروشور در روسیه منتشر شده که تقریباً 4 درصد بیشتر از سال 2015 است. کُند شدن آهنگ پایین آمدن مجموع تیراژ به نسبت سال‌های گذشته، نکته مهم این آمار است.

در سال 2016 مجموع تیراژ کتاب و بروشور 3 میلیون و 446 میلیون نسخه بود که به نسبت سال گذشته تنها 3 درصد کاهش داشته است. در مجموع شمارگان کتاب در روسیه در سال 2015 به نسبت سال 2014 حدود 4.5 درصد و در سال 2014 به نسبت سال 2013 حدوداً 4.1 درصد کاهش داشته است. با این وجود، سیستم نشر این کشور علیرغم بحران اقتصادی و کمبود پول روند ثابتی را طی می‌کند.

بر اساس همین گزارش، سال 2016 دهمین سال حضور روسیه در جمع چهار کشور برتر صنعت نشر از نظر تعداد عناوین منتشره بود؛ حال آنکه در این کشور تنها 102 هزار و 268 عنوان کتاب و بروشور منتشر شده است. به این ترتیب، در سال 2016 روسیه توانسته بود موانعی را پشت بگذارد که تنها سه کشور قدرتمند دنیا یعنی آمریکا، چین و بریتانیا پشت سر گذاشته بودند.

علیرغم مشکلات پیش رو و بحران اقتصادی در این کشور، در سال­‌های گذشته نشر کتاب در روسیه روند رو به رشدی را طی کرده و پیش بینی می‌شود این روند تداوم یابد؛ کما اینکه از زمان تدوین برنامه ملی حمایت و توسعه کتابخوانی بین آژانس فدرال چاپ و نشر روسیه با اتحادیه کتابداران روسیه، روسیه دهمین سال حضورش را در کشورهای مطرح صنعت نشر تجربه می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر