در بیستوچهارم مه، شرکت انویدیا که برای بسیاری از سرورهای مبتنی بر هوش مصنوعی، تراشههای نیمهرسانا طراحی میکند، با انتشار گزارش درآمد سهماهه منتهی به آوریل خود تمام پیشبینیهای تحلیلگران را پشت سر گذاشت و عقب زد. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد میزان فروش آن در فصل جاری به 11 میلیارد دلار برسد که رقمی دو برابر پیشبینی تحلیلگران والاستریت خواهد بود. جنسن هوانگ مدیرعامل شرکت انویدیا در روز بیستونهم مه اظهار کرد که جهان در نقطه اوج یک عصر رایانشی جدید است. یک روز بعد از آن، ارزش بازار این شرکت با رشد 30درصدی به رقم یک تریلیون دلار رسید.
دیگر شرکتهای تراشهساز از طراحان رقیبی مانند AMD گرفته تا سازندگانی مانند TSMC تایوان، همچنان درگیر هیجان هوش مصنوعی بودهاند. با این اوصاف در اختیار داشتن تامینکنندگانی از دیگر زیرساختهای رایانشی - از همان کابلهای رنگارنگ، دستگاههای تهویه هوای پر سروصدا و حتی اجارهدهندگان فضای مورد نیاز دیتاسنترها گرفته تا نرمافزاری تخصصی- به اجرای بهتر الگوهای هوش مصنوعی کمک میکنند. شاخص هموزن 30 شرکت از زمان عرضه چتبات چت جیپیتی در ماه نوامبر گذشته تا 40 درصد رشد کرده، در حالی که میزان رشد شاخص تکنولوژی نزدک در همین زمان 13 درصد بوده است. دنیل جفریز از گروه لابیگری «اتحاد زیرساختی» معتقد است که گروه سهامی جدید در حوزه تکنولوژی در حال ظهور است.»
در مواجهه با این اتفاق به نظر میرسد که شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی نسبت به شرکتهای فعال در زمینه الگوهای زبانی بزرگ و هوشمند مربوط به چتباتها و رقبایشان، هیجان کمتری داشته باشند. با این حال از آنجا که سازندگان این مدلهای زبانی و توسعهدهندگان اپلیکیشنها برای کسب سهم بیشتر از بازار پررونق هوش مصنوعی در آینده با یکدیگر در رقابت هستند، در حال حاضر به قدرت پردازشی کافی نیاز دارند.
جدیدترین سیستمهای هوش مصنوعی شامل انواع مولد آنها، حساسیت بیشتری به قدرت پردازشی دارند تا مدلهای قدیمیترشان که هیچ اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی ندارند. امین وحدت رئیس بخش زیرساخت هوش مصنوعی پلتفرم کلاد گوگل که بازوی رایانش ابری این غول تکنولوژی به حساب میآید، میگوید که اندازه الگوهای زبانی در طول شش سال گذشته، هر سال تا 10برابر رشد کرده است. جیپیتی-4 که آخرین نسخه این الگوهای زبانی است و به چت جیپیتی قدرت میدهد، با استفاده از یک تریلیون پارامتر دادهها را تحلیل میکند که بیش از پنج برابر بیشتر از الگوهای زبانی قبلی است. همانطور که الگوهای زبانی رشد میکنند و پیچیدهتر میشوند، به همان نسبت نیازهای رایانشی آنها برای یادگیری هم افزایش مییابند.
الگوهای زبانی هوش مصنوعی که قبلا آموزش دیدهاند، به دادههای کمتری برای تحلیل نیازمندند. با این حال با وجود اپلیکیشنهای متنوع و زیادی که عرضه میشوند، در مجموع این رابط کاربری متقاضی پردازشهای بسیار بیشتری خواهد بود. مایکروسافت بیش از 2500مشتری برای یک سرویس دارد که از تکنولوژی شرکت OpenAI - شرکت سازنده چت جیپیتی- بهره میگیرند؛ شرکتی که حدود نیمی از آن متعلق به غول نرمافزاری جهان است. این میزان نسبت به فصل گذشته تا 10 برابر افزایش یافته است. آلفابت - شرکت مادر گوگل- شش محصول با بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و برنامهریزی کرده است تا به کمک هوش مصنوعی مولد تعداد این محصولات را به سرعت افزایش دهد.
قطعیترین برندگان این رشد تقاضا برای قدرت رایانشی، سازندگان تراشهها هستند. محصولات شرکتهایی مانند انویدیا و AMD که تراشهها را طراحی و آنها را در کارخانههایی مانند TSMC میسازند، حالا با تقاضای چشمگیری مواجه هستند که به طور عمده از سوی تامینکنندگان بزرگ رایانش ابری میآیند که اغلب اپلیکیشنهای هوش مصنوعی را تغذیه میکنند. بنابراین هوش مصنوعی برای طراحان تراشه یک نعمت است، چون به تراشههای قدرتمندتر بیشتری نیاز دارد. بانک سرمایهگذاری UBS تخمین زده است که در یک یا دو سال آینده هوش مصنوعی تقاضا برای تراشههای تخصصی را که با نام GPU شناخته میشوند، چیزی بین 10 تا 15 میلیارد دلار افزایش میدهد. با این اوصاف درآمد انویدیا از بخش دیتاسنتر - که 56 درصد از کل فروش آن را در اختیار دارد- میتواند دو برابر شود. شرکت AMD در سال گذشته یک GPU جدید رونمایی کرد. بسیاری از بازیگران کوچکتر از انویدیا در زمینه طراحی GPU، هم از این عرصه جدید منتفع خواهند شد. استارتآپهای طراح تراشه که روی هوش مصنوعی متمرکز شدهاند، مانند Cerebras و Graphcore، در تلاش هستند تا شهرتی برای خود دست و پا کنند؛ استارتآپهایی که به تخمین شرکت تحقیقاتی PitchBook، تعدادشان به حدود 300 شرکت میرسد.