شرکت نروژی به دنبال ساخت اولین کشتی تفریحی بدون آلایندگی است

به گفته یک شرکت پیشگام نروژی، کشتی‌های کروز بدون آلایندگی می‌توانند مسافران را از طریق دریا به نقاط مختلف ببرند و می‌توانند به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی بکنند و این در حالی است که این کشتی‌ها در سال‌های نه‌چندان دور نیز ساخته خواهند شد

شرکت نروژی به دنبال ساخت اولین کشتی تفریحی بدون آلایندگی است

به گفته یک شرکت پیشگام نروژی، کشتی‌های کروز بدون آلایندگی می‌توانند مسافران را از طریق دریا به نقاط مختلف ببرند و می‌توانند به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی بکنند و این در حالی است که این کشتی‌ها در سال‌های نه‌چندان دور نیز ساخته خواهند شد. شرکت هارتیگروتن قبل از اینکه تمام ناوگان خودش را به‌صورت کربن خنثی یا بدون آلایندگی در بیاورد، اعلام کرده که اولین کشتی کروز بدون آلایندگی خودش را تا سال 2030 میلادی به آب خواهند انداخت.

پروژه Sea Zero این شرکت فعال در حوزه کشتی‌های تفریحی در سال گذشته اعلام شده بود اما پیشرفت‌های تکنولوژی به معنای آن است که ساخت کشتی‌های غول پیکر الکتریکی یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است. مدیر عامل شرکت هارتیگروتن یعنی هدا فلین در همین رابطه گفته: «به دنبال یک مطالعه دقیق صورت گرفته، ما از بهترین فناوری‌ها برای کشتی‌های کروز پیشگامانه و آینده خود استفاده خواهیم کرد. ما متعهد هستیم که ظرف چند سال کشتی‎‌ای را بسازیم که از نظر بهره‌وری انرژی و پایداری از همه کشتی‌های دیگر بهتر باشد.»

سفر با کشتی کروز بدون اینکه باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای شود، حس بسیار خوبی را به مسافران و همچنین کسانی می‌دهد که نگران محیط زیست هستند و این در حالی است که دستیابی به چنین کشتی‌ای رؤیای دیرینه صنعت کشتی‌های کروز بوده، صنعتی که اخیراً هدف دستیابی به حالت کربن خنثی تا سال 2050 میلادی را برای خودش تعیین کرده‌اند.

کشتی کروز بدون آلایندگی چگونه کار خواهد کرد؟

بر اساس طرح‌های مفهومی اولیه که توسط این شرکت منتشر شده، کشتی‌های کروز جدید هارتیگروتن کاملاً برقی و مجهز با باتری‌هایی خواهند بود که با انرژی‌های تجدیدپذیر در بندر شارژ می‌شوند. گفته شده با ترکیب محصولات و راهکارهای باتری 60 مگا وات ساعتی با توربین بادی، این کشتی راهکارهای بهبود یافته‌ای را خواهند داشت که امروزه در هیچ کدام از کشتی‌های کروز دیده نمی‌شوند.

این ویژگی‌ها و راهکارها نیز شامل بادبادن‌هایی 50 متری با قابیلت جمع شدن، پنل‌های خورشیدی و همچنین یک اتاق کنترل مجهز به هوش مصنوعی است. سطوح باتری نیز در کنار‌های خارجی کشتی نمایش داده می‌شوند. پس از اعلام پروژه Sea Zero در ماه مارس سال 2022 میلادی، هدا فلین مدیر عامل شرکت هارتیگروتن اظهار داشته که ساخت این کشتی‌ها با چالشی بزرگ روبه‌رو است چراکه کسی نمی‌داند تا سال 2030 چه فناوری‌هایی در دسترس خواهند بود.

هدا فلین در ادامه صحبت‌هایش گفته: «وظیفه ما این است که راه را برای نوآوری‌های تازه هموار کنیم و تکنولوژی‌های موجود را برای همسو شدن با اهداف پایدار خودمان تقویت کنیم. در حالی که برخی از این فناوری‌ها به مرحله نسبتاً پیشرفته‌ای رسیده‌اند، آن‌ها همچنان به تحقیق و توسعه اختصاصی نیاز دارند تا از اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها در زمینه دریایی اطمینان حاصل شود.»

طی دو سال آینده، فناوری سبز پیشنهادی برای دقیق‌تر شدن طراحی نهایی کشتی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

تأثیر مسافران این کشتی‌ها در کاهش آلایندگی

مفهوم کاهش آلایندگی در سفرهای دریایی تنها به معنای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی نیست. شرکت هارتیگروتن بر این باور هستند که مسافران نقشی کلیدی در به حداقل رساندن مصرف انرژی دارند. آن‌ها از طریق یک اپلیکیشن تعاملی قادر خواهند بود تا از تهویه کابین فوق مدرن استفاده کنند و همچنین مصرف آب و برق خودشان در طول سفر را نیز اندازه‌گیری کنند.

توسعه فناوری‌های جدید برای مهمان‌داری از مسافران در طول سفر بسیار لازم است چراکه مهمان‌داری می‌تواند تا 50 درصد از کل انرژی مصرفی کشتی را مصرف کند و از همین رو، برای موفقیت این پروژه در زمینه آلایندگی صفر بسیار حائز اهمیت است.

شرکت هارتیگروتن علاوه بر ساخت این کشتی‌های تازه، کشتی‌های کروز موجود خودش را ارتقا می‌بخشد و تاکنون نیز دو مورد از کشتی‌های آن به باتری مجهز شدند. این در حالی است که علاوه بر باتری، تجهیزات دیگری نیز در کشتی‌های این شرکت به کار رفتند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 25 درصد کاهش می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان