کلاب هاوس یا صدا‌و‌سیما؛ مسأله این نیست/ ۱۰ حدس در پاسخ به پرسش مجری شبکه افق

چون کلاب هاوس سریال گاندو را در تخریب او و در حالی که وزیر خارجه ایران بوده نساخته است و یک شبکه اجتماعی صوتی است نه یک دستگاه تبلیغاتی جهت دار. همچنین تضمین امیر حسین ثابتی کافی نیست و هر لحظه امکان لغو یا توقف برنامه به فرمانی یا صلاح‌دیدی وجود داشته است. حال آن که در کلاب هاوس این‌گونه نیست.

  عصر ایران؛ سروش بامداد- مجری برنامۀ  تلویزیونی «جهان‌آرا» در شبکه «افق» از  محمد جواد ظریف پرسیده «چرا در یک برنامه زنده چالشی در صدا و سیما حاضر نمی‌شود؟ در حالی که صدا و سیما هزاران برابر کلاب‌هاوس مخاطب دارد».

  امیر حسین ثابتی همچنین ادعا کرده است: تماس‌ها، پیامک‌ها، ای‌میل‌ها و سایر پیام‌های همکارانم برای دعوت از ایشان چه به صورت مناظره و چه تک نفره بدون پاسخ مانده است.


هر چند خود وزیر پیشین خارجه باید به او پاسخ بدهد اما می‌توان حدس زد چرا کلاب هاوس را بر صدا و سیما ترجیح داده است؟


یک. چون کلاب هاوس سریال گاندو را در تخریب او و در حالی که وزیر خارجه ایران بوده نساخته است و یک شبکه اجتماعی صوتی است نه یک دستگاه تبلیغاتی جهت‌دار.


دو. چون تضمین امیر حسین ثابتی کافی نیست و هر لحظه امکان لغو یا توقف برنامه به فرمانی یا صلاح دیدی وجود داشته است. حال آن که در کلاب هاوس این گونه نیست.


سه. در کلاب هاوس ایرانیان خارج از کشور هم مجال طرح دیدگاه یا پرسش خود را یافتند. صدا و سیما چنین امکانی فراهم نمی کند.


چهار. صدا و سیما رسمیت دارد و کسی که هشت سال عهده دار مقام رسمی بوده برای بیان دیدگاه خود در آن طبعا ملاحظاتی دارد که در کلاب هاوس غلطت آن کمتر است.


پنج. تجربه و احاطه مجید تفرشی سند‌پژوه ایرانی مقیم انگلستان بر امیر حسین ثابتی کاملا می‌چربد. ضمن این که تعلق خاطر دکتر تفرشی به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از او کمتر نیست.  تفرشی و همکاران او طرف ظریف نبودند. 


شش. مجری افق گفته برای حضور تک نفره هم آماده‌ایم. وقتی خود مجری قصد مواخذه و محاکمه دارد کدام تک نفره؟ در هر صورت شکل مناظره به خود می‌گرفت اگر نگوییم محاکمه زودهنگام. ظریف در کلاب هاوس حرف زده تا علاقه‌مندان محاکمه دست از سر او بردارن.


هفت. بخشی از پرونده هسته ای و مذاکرات قطعا محرمانه است. بنا بر این ممکن است سوالاتی طرح شود که ظریف به خاطر این مصالح نتواند پاسخ دهد و آنان بخواهند به حساب ضعف بگذارند. مثلا ناگهان نوشته‌ای از سردار سلیمانی را رو کنند و کارهایی از این دست.

شیوه ای که محمود احمدی‌نژاد در مناظره های 88 در پیش گرفت و می دانست سه نفر دیگر ملاحظاتی دارند حال آن که او نداشت. شاید گفته شود در کلاب هاوس هم این امکان بود. اولا مجری (تفرشی) چنین موضوعاتی را طرح نمی کرد ثانیا اطلاعات حضار بیش از رسانه‌ها نبود تا بپرسند. در شبکه افق اما این احتمال وجود داشت که پاره‌ای اطلاعات محرمانه طرح شود و وقتی هدف تخریب باشد ملاحظه‌ای صورت نگیرد.


هشت. جای نگرانی و خرده نیست چون شبکه افق می‌تواند بدون تقطیع عین سخنان جواد ظریف را پخش کند نه آن که تنها برخی جملات را برجسته کنند. آنگاه روی آن تحلیل بگذارند. کاری که چند شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای هم انجام داده‌اند.


نه. آقای ثابتی می‌تواند پاسخ برخی پرسش‌های ظریف را از چهره‌های شاخص مخالف برجام جویا شود. مثلا این که اگر برجام این قدر بد است و خیانت بار چرا دو سال است برای احیای آن می‌کوشند و دنبال آن می‌دوند و این جسد متعفن به تعبیر خودشان را دفن نمی‌کنند؟


ده. ظریف پاسخ نداده ولی تفرشی که آماده است و قبلا هم بر سر ماجراهای پسا مهسا به تلویزیون آمده. او را دعوت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان