چه بخواهیم و چه نخواهیم، رضا گلزار سلبریتی است حتی در روز عروسی

پشت تمام این اخبار، تصاویر، عکس و ... که از مراسم عروسی رضا گلزار منتشر شده است، تبادلات مالی و ایده اقتصادی وجود دارد، کاری که سلبریتی‌ در جهان امروز انجام می‌دهد چون ...

عصر ایران ؛ نهال موسوی - چند روز است  اخبار مربوط به  عروسی رضا گلزار هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در فضای رسانه‌ای انعکاس زیادی پیدا کرده است و طبیعتا بسیاری از منظرهای مختلف به این اتفاق نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که باید یک نکته ساده اما مرتبط با جهان امروز را پذیرفت و آن هم این است که او یک سلبریتی است. 

گلزار از همان سال 1377 که با گیتار نوازی در گروه آریان شروع کرد تا به امروز در زمینه های مختلفی چون بازیگری، خوانندگی، مدلینگ و مجری مسابقه تلویزیونی فعالیت داشته و البته همواره با انتقاداتی مواجه بوده است. اما خیل عظیم طرفداران و دنبال کنندگان او (علی الخصوص از قشر جوان و نوجوان) باعث شده که او همچنان به راه خود ادامه دهد.

همیشه سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی وجود دارند که گلزار را می‌خواهند و دلیل تمام این اتفاقات هم این است که او صرفا یک بازیگر، خواننده، مجری و ... نیست بلکه او یک سلبریتی است.

سلبریتی شدن و بودن، یک فرآیند چند وجهی است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند از چهره، رنگ چشم و فیزیک ظاهری گرفته تا اظهار نظرها، اعمال و رفتار در زندگی شخصی، شکستن تابوها، جنجال ها و حاشیه ها، جهت گیری‌های سیاسی و...

امین حیایی + پیمان معادی + رضا گلزار

 

فرق سلبریتی با ستاره یا سوپر استار 

ستاره یا سوپر استار معمولا به کسی اطلاق می‌شود که در یک رشته تخصصی درخشیده است و توانایی و تبحر بالای او در آن رشته باعث شده معروف، مشهور یا محبوب شود. اما سلبریتی داستانش فرق دارد و در مشهور بودن او، ممتاز بودن در رشته فعالیتش نقش مهمی ندارد.

می تواند یک بازیگر معمولی باشد که به دلایلی دیگر بسیار معروف است.

یک سلبریتی مهمترین وجه مشخصه اش اسم اوست که برند شده است. فرمول مشخصی هم ندارد یک نفر با اقدام به خودکشی ساختگی و گریه و زاری سلبریتی می‌شود (دنیا جهانبخت)، دیگری با تابو شکنی‌های مختلف (امیرتتلو) و یکی مانند گلزار با پکیجی از چهره زیبا، موسیقی، شایعات، حاشیه، عروسی و ...

در واقع سلبریتی شخصی است که خودش برند شده است و به همین دلیل حضور اسم او در هر جایی و به هر دلیلی توجه برانگیز است، خبر، حاشیه و نگاه به همراه دارد و طبیعتا در جهان امروز افزایش تعداد بازدید، لایک، کامنت و...

رضا گلزار با ظاهری متفاوت

 

شکایت گلزار از اهالی رسانه 

همین چند هفته قبل گلزار در مراسم افتتاح یک دفتر تلفن همراه شرکت کرد و حضورش با حاشیه‌های مختلفی همراه شد، چند فعال رسانه‌ای اعلام کردند که آن جمعیت زیادی که برای دیدن گلزار آمده بودند سیاهی لشکرهایی بوده‌اند که در قبال دریافت پول این کار را انجام داده‌اند و به دنبال آن گلزار از 2 فعال رسانه‌ای شکایت کرد.

قبلا هم یک بار دیگر رضا گلزار از پوریا ذوالفقاری منتقد سینمایی شکایت کرده بود و عاقبت بعد از حضور در دادگاه و ... ذوالفقاری از اتهامات وارده تبرئه شد اما همین شکایت‌ها هم برای یک سلبریتی باز یک بخشی از تداوم حضور اسم و برند او در صدر اخبار بودن است، اگر شکایت را ببرد به خواسته‌اش رسیده است اگر هم نبرد به سبب همین شکایت و اتفاقات آن باز مدتی اسمش گردش رسانه‌ای، اجتماعی داشته است که این خواسته برای سلبریتی‌ها بسیار مهم است.

در میان سلبریتی‌ها هم دسته بندی و شکل‌های مختلفی وجود دارد اما هر شخص معروفی هم سلبریتی نیست.

سلبریتی می‌تواند هنرمند، ورزشکار، سیاستمدار و ... یا یک شخص عادی، و یا حتی یک فرد منفور باشد که به هر دلیلی سرشناس شده است و تعداد زیادی او را می شناسند و اتفاقات مربوط به آن شخص برایشان جالب است.

حتی قبل از وجود دنیای مجازی هم، ما سلبریتی داشته‌ایم کسی مانند مرحوم فردین هم ستاره بود و هم سلبریتی. فقط اسم او کافی بود، تا نگاه‌ها را به سوی او بچرخاند و خیابان ها را ببندد (حتی در سالهای بعد از انقلاب که هیچ فعالیت سینمایی نداشت)، ولی بازیگران زیاد دیگری بودند که ستاره بودند اما سلبریتی خیر (برای مثال مرحوم پرویز فنی زاده).

این قضیه فقط محدود به کشور ما نیست و در تمام دنیا وضع بر همین منوال است: پاریس هیلتون یا کیم کارداشیان در زمره سلبریتی ها قرار می گیرند اما ستاره بازیگری یا مدلینگ نیستند. اگرچه در زمینه مدلینگ فعالیت دارند، ولی در این رشته هرگز نتوانسته اند مانند ستاره‌هایی چون "جیزل بوندشن"، "آلساندرو امبروسیو" ، "ایرنا شیک" و ... بدرخشند، با این وجود کیم کارداشیان و پاریس هیلتون به دلایل مختلف (عمدتا حاشیه‌های زندگی شخصی آنها) شهرتشان از آن سوپر مدل‌ها بسیار بیشتر است.

 

اهمیت اقتصادی سلبریتی‌ها

مردم دنیا، حضور سلبریتی‌ها در مراسم‌ها و محافل گوناگون را از منظر سبک لباس پوشیدن، نوع آرایش، مدل مو، جواهرات، تیپ، رفتار و حتی ثروت و درآمد دنبال می کنند و به همین دلیل است که بیشتر مدها، ترندها و سبک‌های جدید از طریق سلبریتی‌ها عرضه می شوند، زیرا آن‌ها دیده می‌شوند و معروفترین برندهای تجاری جهان از این دیده شدن برای ارائه محصولات خود بهره می برند.

رضا گلزار

بسیاری از دنبال کننده‌ها یا فالوئرهای یک سلبریتی حتی شاید از آن سلبریتی متنفر هم باشند و فقط به این دلیل او را دنبال می کنند که از اتفاقات او و زندگی پیرامونش با خبر شوند.

برای سلبریتی شدن و ماندن، توجه رسانه‌ها، ارتباط با شرکت‌های تجاری و آژانس های تبلیغاتی، نزدیکی به سیاستمداران و... نقش دارند و این یک رابطه دو طرفه است که هر دو از آن منتفع می‌شوند. (برای مثال دیدار رئیسی با امیر تتلو در زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته و ...)

محمدرضا گلزار هم یک سلبریتی است، قطعا هر شخص اهل فنی بنشیند و از منظر تخصصی فعالیت‌های هنری گلزار را بررسی کند خواهد گفت در سطح بالایی نیست اما در اتفاقات و معادلات کنونی این ارزش‌گذاری در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد، به همان دلیلی که ذکر شد: «گلزار یک سلبریتی است».

گلزار را نمی توان یک ستاره بازیگری، موسیقی یا مجری توانایی دانست اما او هر جا حضور داشته باشد توجه و نگاه به همراه دارد.

در جهان امروز که بسیاری از مناسبات تجاری در سایه تعداد بازدید، لایک، کامنت و وایرال شدن قرار گرفته است قطعا گلزار لقمه لذیذی است و سرمایه گذاران و تجار این فرصت را از دست نخواهند داد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، رضا گلزار سلبریتی است

حال در نظر داشته باشید برای گلزار که یک سلبریتی به تمام معناست طبیعتا از اتفاق مهمی چون ازدواجش سعی می‌کند تمام آنچه که لازم است را به دست بیاورد یعنی: سر و صدا و جنجال، تبلیغ هر چه بیشتر برند اسم خودش و مراکز اقتصادی که با او در این مراسم همکاری داشته‌اند از محضر مراسم عقد، تالار عروسی و آتلیه فیلم و عکس گرفته تا لباس و ... که خود گلزار و گروه تبلیغاتی‌اش تا به امروز هم دقیقا مرحله به مرحله این اتفاقات را به جلو برده‌اند.

در پشت تمام این اخبار، تصاویر، عکس و هر چیزی که از این مراسم منتشر شده است، تبادلات مالی و ایده اقتصادی وجود دارد، کاری که بسیاری از سلبریتی‌ها در جهان امروز انجام می‌دهند.

هدف این نوشتار ارزش‌گذاری سلبریتی‌ها و یا مقایسه آنها با ستاره‌ها، سوپر استارها، مشاهیر و ... نیست.

شخصا هیچ حب و بغضی نسبت به محمدرضا گلزار ندارم و آنچه ذکر شد بیشتر تبیین موقعیتی است که فقط هنر و توانایی هنری در آن تعیین کننده نیست، بلکه دلایل دیگری وجود دارد.

به همین سادگی و در عین حال پیچیدگی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان