پازل سرمایه‌گذاری در سهام فولادی‏‏‌ها تکمیل شد

پتانسیل رشد برای جاماندگان بورسی

شماره روزنامه: ۵۷۵۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ...

10 copy

تحولات جهانی و بورس‌کالا

بازار جهانی شمش و بیلت فولادی در چند هفته اخیر کاهش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد. یکی از دلایل این کاهش قیمت، برآورده‌نشدن انتظارات از وضعیت اقتصادی چین و احتمال افزایش دوباره نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو بوده است و عمده کالاهای پایه با قیمتی پایین‌‌‌تر از قیمت تعادلی و میانگین خود در حال معامله هستند. شاید بتوان یکی از دلایل عقب‌ماندگی فولادی‌‌‌ها از شاخص کل را کاهش قیمت‌های جهانی دانست؛ اما نباید از عرضه حقوقی‌‌‌ها در تابلوی معاملاتی فولادی‌‌‌ها طی دوماه اخیر غافل شد. نمادهای فولادی به گونه‌‌‌‌‌‌ای در حال معامله هستند که با دلار 40هزار تومانی و قیمت‌های فعلی بورس‌کالا هنوز ارزندگی لازم را برای ورود دارند و طی اصلاح اخیر شاخص کل بسیاری از حقوقی‌‌‌ها در نمادهای فولادی در نقش خریدار ظاهر شدند.

شاید یکی از محرک‌‌‌های  اصلی صنعت فولاد در بورس‌کالا، تقاضا و ثبت قیمت‌های بالا در این بازار باشد؛ چرا که در حال حاضر قیمت شمش فولاد برخی از شرکت‌ها در محدوده 21 تا 22میلیون تومان به ازای هر تن مورد معامله قرار می‌گیرد که با نرخ فعلی شمش دلار بورس‌کالا اعدادی بالاتر از 42هزار تومان محاسبه می‌شود. در صورتی که تقاضای بالا در ادامه سال همچنان تداوم یابد، نرخ‌های بالاتر دور از دسترس نیست و مفروضات تحلیلگران را به‌شدت تغییر می‌دهد. برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که تقاضای بالا برای محصولات فولادی به دلیل افت تولید فولاد‌‌‌سازان در تابستان ناشی از قطعی برق بوده و احتمالا کاهش عرضه در تابستان قیمت‌ها را بیشتر افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط موجود، احتمالا رشد نرخ‌های فروش در گزارش‌‌‌های ماهانه تداوم یافته و با شیب نسبتا ملایمی به رشد خود ادامه می‌دهد؛ اما کاهش تولید فولاد‌‌‌سازان در تابستان دور از انتظار نیست. به نظر می‌رسد فولاد‌‌‌سازها در تابستان بخشی از موجودی خود را عرضه کنند که این امر می‌‌‌تواند شیب رشد درآمد فولادی‌‌‌ها را در سه، چهارماه آینده ملایم‌‌‌تر کند.

کارنامه کدام فولادی سبز‌‌‌ است؟

سال گذشته برای صنایع بزرگ و دلاری که قیمت‌‌‌ محصولات آنها براساس نرخ‌های جهانی و بازار نسبتا آزاد در بورس‌کالا تعیین می‌شود، سال بسیار عجیبی بود. عجیب بودن آن نیز به این دلیل است که این صنایع با فشار دوطرفه‌‌‌ای از سوی تورم و افزایش بهای تمام‌‌‌شده و کاهش قیمت‌های جهانی مواجه بودند. صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبود و رشد نرخ تورم در 1401 به‌خصوص تورم انرژی، توان سودآوری را از این صنعت گرفت. ناجی صنعت فولاد، تنها افزایش نرخ دلار و بهبود نسبی قیمت‌های جهانی در زمستان سال گذشته بود که شرکت‌های فعال در حوزه این صنعت با وجود قطعی‌‌‌های مکرر گاز، رکوردهای خوبی را به لحاظ درآمدی به ثبت رساندند. یکی از معیارها و شاخص‌‌‌های اصلی برای مقایسه سودآوری در شرایط تورمی و رکودی در صنایع فولادی، مقایسه حاشیه سود شرکت‌های این صنعت است. همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت، صنعت فولاد به دلایل مذکور با افت حاشیه سود همراه شد. با این حال، گزارش‌‌‌های سالانه که تاکنون منتشر شده‌‌اند، نشان می‌دهند که برخی از شرکت‌های این صنعت با رشد حاشیه سود همراه بوده‌‌‌اند. نماد «فلوله» موفق شده است از حاشیه سود یک‌درصدی در سال 1400 به حاشیه سود 14درصدی برسد. همچنین نماد «ارفع» موفق شده است از حاشیه سود 21درصدی به حاشیه سود 28درصدی در یک‌سال اخیر برسد. برخی از نمادها نیز توانستند حاشیه سود خود را در محدوده قبلی حفظ کنند. با این حال، در صورتی که نرخ حامل‌‌‌های انرژی در محدوده فعلی حفظ و بهای تمام‌‌‌شده کنترل شود، احتمالا با نرخ دلار فعلی حاشیه سود شرکت‌ها در سال‌جاری بهبود و رشد سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

فولادسازان در اردیبهشت‌ماه

فولاد‌سازان بورسی با کارنامه ضعیفی که در فروردین‌ماه از خود به جا گذاشتند، نتوانستند در کانون توجهات قرار بگیرند. با این حال، میزان فروش ریالی فولادی‌‌‌ها در اردیبهشت‌ماه، تحلیلگران بازار را امیدوارتر کرد و به نظر می‌‌‌رسد، در طول ماه‌‌‌های آینده اوضاع درآمدی فولادی‌‌‌ها بهتر شود و این صنعت بهتر از انتظارات عمل کند. در طول دوماه ابتدایی سال، نماد «فلوله» موفق شده است رشد درآمدی 164درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند و در صدر رشد درآمد ماهانه قرار گیرد. علاوه بر این «فغدیر»، «فسازان» و «ارفع» توانسته‌‌‌اند رشد درآمدی بالای 100درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کنند. «فخوز»، «کاوه» و «هرمز» نیز به ترتیب با رشد درآمدی بالای 700درصد همراه بوده‌‌‌اند.

در بورس‌کالا نیز خبرها حاکی از آن است که رقابت در محصولات فولادی به‌شدت افزایش یافته و به نظر می‌رسد رقابت‌‌‌ها تا زمان قطعی برق واحدهای تولیدی برای ذخیره‌‌‌سازی ادامه داشته باشد؛ چرا که با قطعی برق در تابستان و کاهش تولید و عرضه در بورس کالا، قیمت‌ها افزایش چشمگیری را تجربه می‌کنند. با این حال، گزارش‌‌‌های ماهانه و بررسی میزان افزایش نرخ محصول اصلی فولادسازان بورسی نشان می‌دهد که فولاد ارفع با رشد 71درصدی نرخ فروش و «ذوب»، «فجر»، «کویر» و «فخاس» با رشد نرخ محصول اصلی بیش از 50درصدی مواجه شده‌‌‌اند.

ارزش‌گذاری فولادی‌‌‌ها

صنعت فولاد در حرکات صعودی بازار طی چندماه اخیر تقریبا یکی از جاماندگان بورسی بوده و بازدهی خوبی نسبت به شاخص کل به ثبت نرسانده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد در رالی‌‌‌های بعدی شاخص کل یکی از صنایعی که می‌‌‌تواند بازدهی خوبی را نصیب پرتفوی سرمایه‌گذاران کند، صنعت فولاد است؛ چرا که این صنعت همچنان P/ E آینده‌نگر مناسبی دارد و می‌‌‌تواند روند رو به رشدی را طی کند. با در نظر گرفتن عملکرد ماهانه و سالانه شرکت‌ها در سال گذشته و سال‌جاری و شرایط آینده‌نگر این صنعت، به نظر می‌رسد انتخاب درست برای سرمایه‌گذاری بسیار آسان‌‌‌تر باشد. در حال حاضر پایین‌‌‌ترین P/ E محقق‌شده در صنعت فولاد به نمادهای «فسبزوار» و «ارفع» تعلق دارد. همچنین فولاد ارفع موفق شده است گزارش خوبی از حاشیه سود خالص خود در سال 1401 منتشر کند. علاوه بر این فولاد ارفع از نظر رشد درآمدی و رقابت در بورس‌کالا، سرآمد سایر شرکت‌های فولادی است. فولاد ارفع در حال حاضر با P/ E آینده‌‌‌نگر 23/ 5واحدی پایین‌‌‌ترین رقم را نسبت به سایر هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود داراست. بررسی این نماد و سایر نمادهایی که ریسک کمتری نسبت به سایر فولادی‌‌‌ها دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌‌‌تواند به تصمیم‌گیری در معامله کمک شایانی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان