عصبانیت اروپا از عدم ممنوعیت هواوی در آلمان

آلمان در اجرای تدابیر امنیتی اتحادیه اروپا در خصوص شبکه‌های ۵G  که سه سال پیش برای محدود کردن استفاده از فروشندگان پرخطر مانند هواوی چین به دلیل نگرانی درباره خرابکاری یا جاسوسی احتمالی مورد موافقت قرار گرفته بود، عقب مانده است.

اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات میان برلین و پکن، احتمالا از آلمان خواهد خواست برای کاهش استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه 5G خود، اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، آلمان در اجرای تدابیر امنیتی اتحادیه اروپا در خصوص شبکه‌های 5G  که سه سال پیش برای محدود کردن استفاده از فروشندگان پرخطر مانند هواوی چین به دلیل نگرانی درباره خرابکاری یا جاسوسی احتمالی مورد موافقت قرار گرفته بود، عقب مانده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: مقامات اتحادیه اروپا احتمالا هنگام ارائه دومین گزارش پیشرفت تدابیر امنیتی مذکور در این خصوص در روزهای آینده، از آلمان و شمار دیگری از کشورها به دلیل پیشرفت ناکافی بازخواست خواهند کرد. یکی از این منابع آگاه گفت: مقامات اتحادیه اروپا همچنین از اپراتورهای مخابراتی مانند دویچه تلکام انتقاد خواهند کرد.

سخنگوی اروپایی هواوی که استفاده پکن از تجهیزات این شرکت برای جاسوسی یا خرابکاری را قویا رد کرده است، گفت که از محتوای این گزارش اطلاعی ندارد و تکرار کرد که در طول 20 سال فعالیت در اروپا، هیچ سابقه‌ای وجود نداشته است که نشان دهد در تجهیزات این شرکت، شنود وجود داشته است.

اگر آلمان موضع خود را سخت‌تر کند، با توجه به این که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست و کشورهای دیگر هم احتمالا از آن دنباله‌روی خواهند کرد، ضربه بزرگی برای هواوی خواهد بود. همچنین می‌تواند سیگنالی را به چین ارسال کند که آلمان در اولویت دادن به امنیت بر منافع اقتصادی جدی است و به دلیل تجارت گسترده‌اش با ابرقدرت در حال رشد آسیا، حلقه ضعیفی در اروپا نیست.

این موضوع احتمالا در رایزنی‌های دولت چین و آلمان که انتظار می‌رود در 20 ژوئن برگزار شود، یک مانع خواهد بود. یکی از منابع آگاه گفت: چین خواسته است هواوی، یکی از موضوعات اصلی برنامه این دیدار باشد.

کشورهای دیگری مانند دانمارک و پرتغال پیش از این، محدودیت‌هایی را برای فروشندگان پرخطر فراتر از 5G گسترش داده‌اند.

به گفته میکو هووتاری از موسسه مطالعات چین مرکاتور، پکن احتمالا در برلین، لابی خواهد کرد تا تضمین کند که هرگونه کنترل جدید در اتحادیه اروپا روی فناوری چین، خیلی شدید نباشد.

به گفته کارشناسان مخابرات، شرکت های مخابراتی در دهه گذشته به استفاده از تجهیزات ساخت شرکت هواوی روی آوردند که محصولات ارزان‌تری را عرضه می‌کرد و محصولات مذکور، به خوبی تجهیزات ساخت شرکت های اروپایی نوکیا و اریکسون بود.

با این حال، غرب به طور فزاینده‌ای برای محدود کردن استفاده از هواوی به ویژه در 5G اقدام کرده است. هر چند منتقدان می‌گویند این کشور ارتباط نزدیک با سرویس‌های امنیتی چین دارد اما هواوی و دولت چین این ادعاها را رد کرده و می‌گویند این محدودیت‌ها، اقدامی محافظه‌کارانه برای حمایت از رقبای غیرچینی است.

برلین در سال 2021 قانونی را تصویب کرد که موانع زیادی را برای سازندگان تجهیزات مخابراتی برای قطعات مهم شبکه‌های 5G  تعیین کرد. با این حال، این قانون را در مقایسه با سایر کشورها، کاملا محدود توصیف کرد و به تجهیزاتی که پیش از این در ساخت شبکه‌ها استفاده شده بود توجه نکرد.

دولت آلمان در پاسخ به پرسش‌های پارلمانی در ماه‌های اخیر، اذعان کرده است که نمی‌داند چند درصد از تجهیزات هواوی در حال حاضر در شبکه‌های 5G  استفاده شده است و آیا می‌تواند خطر امنیتی ایجاد کند یا خیر.

بر اساس گزارش رویترز، برلین در مارس، از بررسی تامین کنندگان مخابراتی برای مشخص کردن این موضوع خبر داد که انتظار دارد تابستان امسال به نتیجه برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان