افزایش خطر سکته مغزی در بیماران با بیماری التهابی روده

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) احتمال داشتن سکته مغزی بیشتری نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند دارند.

افزایش خطر سکته مغزی در بیماران با بیماری التهابی روده

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) احتمال داشتن سکته مغزی بیشتری نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند دارند.

پژوهشگران می‌گویند نتایج نشان می‌دهند که در افراد مبتلا به این بیماری، غربالگری و کنترل عوامل خطر سکته مغزی می‌تواند مسأله فوری‌تری باشد.

IBD، که باعث التهاب مزمن روده‌ها می‌شود، شامل بیماری کرون و کولیت التهابی و بیماری التهابی روده غیرطبقه‌بندی شده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به IBD در 25 سال پس از تشخیص بیماری‌شان، 13 درصد احتمال بیشتری برای سکته مغزی نسبت به افرادی که IBD ندارند دارند.

جیانگویی سان، یکی از نویسندگان و عضو موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد، گفت: “این نتایج نشان می‌دهند که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده و پزشکانشان باید از این خطر افزایش طولانی‌مدت آگاه باشند.

“غربالگری و کنترل عوامل خطر سکته مغزی ممکن است در افراد مبتلا به IBD فوری‌تر باشد.”

در این مطالعه، 85،006 نفر مبتلا به IBD شرکت کردند و هر نفر با حداکثر پنج نفر با همان سال تولد، جنسیت و شهر محل سکونت که IBD نداشتند، مقایسه شدند.

در طول مدت پیگیری متوسط 12 سال، 3،720 نفر از افراد مبتلا به IBD سکته مغزی داشتند، در مقابل 15،599 نفر از افرادی که IBD نداشتند.

وقتی پژوهشگران عوامل دیگری که می‌توانستند بر خطر سکته مغزی تأثیر بگذارند، مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و چاقی را در نظر گرفتند، متوجه شدند که افراد مبتلا به IBD دارای 13 درصد احتمال بیشتری برای سکته مغزی نسبت به افرادی که IBD ندارند دارند.

بر اساس نتایج، خطر افزایش یافته اصلی بیشتر به علت سکته مغزی ایسکمیک – ناشی از مسدود شدن جریان خون به مغز – بود، نه سکته مغزی خونریزی‌ای که ناشی از خونریزی در مغز است.

پژوهشگران همچنین به رابطه بین IBD و سکته مغزی در خواهران و برادران نگاه کردند، زیرا هر دو سکته مغزی و IBD می‌توانند دارای عوامل ژنتیکی باشند.

101،082 خواهر و برادر در مطالعه شرکت کننده، در ابتدای تحقیق، هیچ تاریخچه‌ای از IBD یا سکته مغزی نداشتند.

همانند نتایج اصلی، این بخش از مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به IBD ریسک بیشتری برای سکته مغزی نسبت به خواهران و برادرانشان بدون IBD دارند.

مطالعه نشان می‌دهد که خطر بالاتر برای افراد مبتلا به IBD حتی 25 سال پس از اولین تشخیص بیماری باقی می‌ماند.

نتایج این مطالعه در مجله عصب‌شناسی منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر