در حالی که فیلترینگ اینستاگرام در آغاز باعث اختلال در کار و تعطیلی فروشگاههای فعال شده بود، به نظر میرسد که در چند وقت اخیر فیلترینگ تاثیر خود را از دست داده و کسبوکارهای این بستر در حال جان گرفتن است.
فیلتر شدن اینستاگرام بر بخش بزرگی از جامعه که تجارت خود را در بر این پلتفرم شکل داده بودند اثر گذاشت، و پرسش این است که پس از گذشت چند ماه این محدودیت به کجا رسیده است.
بر اساس گزارش تجارتفردا، فیلترینگ اینستاگرام فعالیت 630 هزار فروشگاه فعال در این پتفرم را در 9 ماه گذشته مختل کرد. بیش از 300 هزار فروشگاه تعطیل شد و سفارشهای روزانه از 730 هزار مورد به 150 هزار سفارش کاهش یافت.
در این مدت فروش روزانه فروشگاهها از 120 میلیارد تومان به 17 میلیارد تومان رسید و بیش از 27 هزار میلیارد تومان زیان روی دست فروشندگان گذاشت.
در سه ماه گذشته برخی محدودیتهای اینترنتی برداشته شده و دولت بدون اینکه به صورت رسمی اعلام کند،از شدت فیلترینگ کاسته است. خبر خوب اینکه این روزها 330 هزار فروشگاه موجود، روزانه 550 هزار سفارش دریافت میکنند و فروش روزانه آنها به مرز 140 میلیارد تومان رسیده است.
این آمارها نشان میدهند بازار بر فیلترینگ پیروز شده و سیاست فیلترینگ اگرچه در کوتاهمدت کسبوکارها را مختل کرده اما بازارها در نهایت توانستهاند مسیر خود را پیدا کنند. آیا سیاستگذار با اولویت دادن به اقتصاد، از فیلترینگ اینستاگرام کوتاه میآید؟