همزمان هویت سرنشینان این زیردریایی کوچک که برای تور بازدید از بقایای تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته بود، اعلام شده است. زیردریایی تایتان با پنج سرنشین روز یکشنبه برای سفر به عمق دریا و بازدید از بقایای کشتی تایتانیک به آب انداخته شد و مدتی کوتاه پس از آن، تماس آن با کشتی مادر قطع شد عصر روز پنجشنبه دریادار «جان مائوگر» از نیروی دریایی آمریکا به خبرنگاران گفت که کشتی جستوجوگر «هورایزن آرتیک» توانسته بخشهای دماغه و قیفی شکل تایتان را پیدا کند و سپس بخشهای دیگری از لاشه این زیردریایی را یافته است.
این مقام گارد ساحلی آمریکا گفته آنطور که از قطعات پیدا شده مشهود است متاسفانه تایتان با درونپاشی فاجعهآمیز روبهرو شده و پس از مچاله شدن بر اثر فشار بیرونی از هم پاشیده و متلاشی شده است. ستاد فرماندهی این تجسس گفته یافتن بقایای تایتان فورا به اطلاع اعضای خانواده سرنشینان آن رسیده است. آنطور که کارشناسان میگویند درونپاشی یا انفجار از داخل (Implosion) هنگامی روی میدهد که زیردریایی توان مقاومت در برابر فشار بیرونی را ندارد و ابتدا به داخل خود مچاله و سپس از هم میپاشد و متلاشی میشود.
آنطور که گارد ساحلی آمریکا میگوید با وجود ادامه تجسس برای یافتن بقایا و کشف علت وقوع این سانحه، احتمال یافتن اجساد سرنشینان تایتان «بسیار بعید» است. در همین حال، با مشخص شدن سانحه مرگبار برای این زیردریایی و مطلع شدن خانوادهها از جان باختن سرنشینان، هویت پنج جانباخته این سانحه اعلام شده است.
شرکت «اوشنگیت» که مجری این سفر زیردریا بوده، همزمان با پیدا شدن بقایای آن به خانوادههای جانباختگان تسلیت گفته و از اینکه نتیجه جستوجوها به «بدترین سناریوی ممکن» ختم شده ابراز تاسف کرده است. همزمان اسامی کامل سرنشینان این زیردریایی کوچک عبارت است: هامیش هاردینگ، 58ساله جستوجوگر انگلیسی و اهل ماجراجویی که قبلا هم به فضا سفر کرده و چند باری هم به قطب جنوب رفته بود. شاهزاده داود، تاجر 48ساله انگلیسی پاکستانیتبار که از اعضای یکی از متمولترین خانوادههای پاکستان است. سلیمان، پسر 19ساله داود هم در این سفر بوده است. پال هنری نارگوله، 77ساله ناخدای سابق نیروی دریایی فرانسه که گفته شده علاقه زیادی به تحقیق درباره بقایای کشتی تایتانیک داشته و یکی از اعضای اولین گروهی بوده است که در سال1987 برای پیدا کردن بقایای تایتانیک به سواحل شرقی اقیانوس اطلس رفتند. استاکتن راش 61ساله، از مدیران اجرایی ارشد شرکت اوشنگیت که مسوولیت اجرای این تور تفریحی برای بازدید از بقایای تایتانیک را بر عهده داشته است.
مسابقه با زمان
تلاش برای یافتن زیردریایی گمشده در ابتدا به عنوان مسابقهای با زمان تلقی میشد؛ زیرا برخی از امدادگران امیدوار بودند که تایتان هنوز خراب نشده و عجله داشتند تا قبل از تمام شدن اکسیژن آن به منطقهای برسند که در آن دل به اقیانوس زده بود. پس از شناسایی «صداهای ضربه» در زیر آب توسط کشتیهای نظارتی دریایی، امیدها روز چهارشنبه افزایش یافت. کارشناسان نیروی دریایی ایالات متحده این صداها را بهعنوان روزنهای برای نجات این مسافران دانستند. اما بعدازظهر پنجشنبه، چهار روز پس از ناپدید شدن کشتی، این امیدها با شواهدی که یافت شد، به سرعت از بین رفت: پیدا شدن دم تایتان در کف اقیانوس و دو بال شکسته دیگر. دریاسالار مایگر میگوید که فشار وارده بر تایتان موجب از هم پاشیدن این زیردریایی شده است. روزنامه وال استریت اولین روزنامهای بود که اعلام کرد احتمالا این زیردریایی از درون منفجر شده است.