قیمت سکه در نیمه کانال ۲۸ ایستاد

بازگشت دلار به مدار بازارساز

شماره روزنامه: ۵۷۶۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۶ ...

Untitled-2 copy

این روند کاهشی به بازار روز گذشته نیز سرایت کرد و در پایان معاملات دیروز هر برگ دلار آزاد با حدود 750 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 49 هزار و 550 تومان رسید. عده‌ای از فعالان ارزی سطوح قیمتی زیر مرز 50 هزار تومانی را بازه مورد علاقه بازار‌ساز می‌دانند و بر این باورند که مقاومت قوی دلار نسبت به عبور از این مرز نیز به دلیل تزریق نهاد‌های رسمی است. اما سخنان برخی از فعالان ارزی حاکی از آن است که حضور قیمت دلار در کانال‌های 46 و 47 هزار تومانی ناشی از افت تقاضا در بازار است.  کامران سلطانی‌زاده، دبیر‌کل کانون صرافان کشور در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود گفت: بسیاری از واردکنندگان به دلیل احتمال کاهش قیمت کالاهای وارداتی در مقطعی از خرید دلار دست نگه داشتند و نسبت به خرید ارز برای واردات اقدام نکردند و به دنبال آن تقاضای مردمی هم کاهش یافت.

فشار بازارساز یا کاهش تقاضا؟

دیروز دوشنبه 5 تیر ماه روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه به مرز دو کانال 49 و 50 هزار تومانی رسیده بود، صبح روز گذشته فعالیت خود را در همین بازه قیمتی آغاز کرد. اما با گذشت چند ساعت از فعالیت معامله‌گران، نرخ این ارز مجددا کاهش یافت و به میانه‌های کانال 49 هزار تومانی رسید. به عقیده فعالان بازار، بانک مرکزی مایل است نرخ ارز مذکور را زیر مرز 50 هزار تومانی نگه دارد. اما این در حالی است که مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تقاضای چشمگیری در معاملات غیر‌رسمی وجود ندارد و به نوعی بازار فروشندگان آزاد کساد است. سیگنال‌های منتشر شده از سوی مراجع رسمی نیز گویای کاهش سطح عمومی تقاضا است.

کامران سلطانی‌زاده درباره دلایل کاهش نرخ دلار تا کانال‌های 46 تا 47 هزار تومانی در روز‌های پایانی خرداد گفت: کاهش قیمت دلار به دلیل جو روانی و دست نگه‌داشتن خریداران در بازار بود و بسیاری از واردکنندگان به دلیل احتمال کاهش قیمت کالاهای وارداتی در مقطعی از خرید دلار دست نگه داشتند و نسبت به خرید ارز برای واردات اقدام نکردند و به دنبال آن تقاضای مردمی هم کاهش یافت. وی همچنین رشد قیمت این ارز در روز‌های ابتدایی هفته جاری را به دلیل اهمیت روسیه در اقتصاد ایران دانست. در نهایت بسیاری از کارشناسان بر این‌باورند که حضور دلار زیر نرخ 50 هزارتومان می‌تواند حاصل برآیند مسائل ذکر شده باشد.

 از یکسو با توجه به عمق کم معاملات آزاد در زمان عدم انتشار اخبار جدید، سطح تقاضا نیز کاهش یافته و نرخ دچار نوسانات کاهشی می‌شود. از سوی دیگر بار روانی ارقام بالاتر از 50 هزار تومان نیز می‌تواند عاملی سبب تقویت بخش عرضه از سوی نهاد بازار‌ساز باشد. روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار آزاد، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود 300هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 28 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان