اتفاق مهم در قانون فیزیک / دانشمندان نور را به دام انداختند

بر اساس نتایج یک شبیه‌سازی جدید، امواج نور را می‌توان در مواد سه‌بعدی متوقف کرد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان معمایی با قدمت چندین دهه را حل کرده‌اند. سال‌ها این سوال مطرح بود که آیا می‌توان نور را به طور موثر در شکلی سه‌بعدی از ذرات میکروسکوپی به دام انداخت یا نه.

تیمی از فیزیکدانان در ایالات متحده و فرانسه با استفاده از روشی جدید برای پردازش اطلاعات با مقادیر بالا در مدلی از فعل و انفعالات ذرات، به شرایطی دست یافتند که در آن می‌توان موج نور را در نوع مناسبی از مواد متوقف کرد.

طبق محلی‌سازی اندرسون (به نام فیلیپ دبلیو اندرسون فیزیکدان امریکایی)، الکترون‌ها می‌توانند در مواد نامنظم با ناهنجاری‌های به طور تصادفی توزیع‌شده به دام بیفتند (محلی شوند.) این ایده در سال 1958 کاربرد مهمی در مکانیک کوانتومی و همچنین مکانیک کلاسیک داشت.

در قلمرو مکانیک کلاسیک، ما تصور می‌کنیم که ذره‌ای نقطه‌مانند به‌سادگی مانند یک گلوله پین‌بال از میان پیچ و خم پراکنده می‌شود، هویت کوانتومی موج مانند یک ذره به طور فزاینده‌ای آشفته می‌شود و الکترون را مجبور به توقف و چرخش می‌کند و مواد را به یک عایق تبدیل می‌کند.

ظاهرا اتفاق مشابهی با پراکندگی امواج الکترومغناطیسی نور در برخی از مواد، حداقل در یک یا دو بعد، رخ می‌دهد. در نهایت، پیشرفت در نرم افزار محاسباتی و شبیه‌سازی عددی به این معنی است که این معما حل شده است.

این تحقیق در «Nature Physics» منتشر شده است.