وبلاگ مشرق

تمجید محقق داماد از حوزه علمیه‌ی بدون سیاست!/ رفتار پسندیده مرد عشایری با یک خرس قهوه‌ای

چپ‌های تحریمی در راستای پروژه "تحریم انتخابات" مشغول تئوریزه کردن این حرکت شوم هستند. برای مقابله با این توطئه بایستی از ابزار "جهاد تبیین" استفاده کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حضور آخوندهای تحریمی کنار چپ‌های تحریمی

تمجید محقق داماد از حوزه علمیه‌ی بدون سیاست!/ رفتار پسندیده مرد عشایری با یک خرس قهوه‌ای

رسول منتجب‌نیا، از معممین اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت در بخش‌هایی از سخنانش در جلسه دبیران استانی این حزب بر "ضرورت ایجاد فضای باز و آزاد سیاسی که در آن نخبگان کشور بدون دغدغه و بدون نگرانی از رد صلاحیت‌ نامزد شوند" تأکید و اظهار کرده است: این امر می‌تواند در کنار برخورد بی‌طرفانه و صرفاً قانونی مجریان و ناظران انتخابات و ایجاد این اطمینان که تنها رأی آن‌ها مؤثر است، اعتماد مردم را جلب نماید و منجر به حضور گسترده ملت پای صندوق‌های رأی شود و حماسه‌هایی مانند دوم خرداد سال 76 و دوره‌های مختلف زمان حضرت امام(ره) تکرار شود.

به گزارش ایسنا، او همچنین تصریح می‌کند: شما دبیران استان ها ضمن شناسایی نیروهای لایق و کارآمد، اوضاع سیاسی کشور را نظارت و رصد کنید. البته ما در هر حال اهل تحریم انتخابات نبوده و نیستیم و لکن حضور فعال ما و سایر اصلاح‌طلبان مشروط به تصمیم مسئولان بر باز کردن فضای سیاسی و تضمین اجرای عدالت و بی‌طرفی کامل است![1]

*در اشاره به صحبت‌های منتجب‌نیا بیان این نکته تبیینی ضروریست که فضای سیاسی کشور از لحاظ بیان مواضع اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه؛ هم‌اکنون نیز باز است و ایضا منظور از باز بودن فضای سیاسی در بیان فلسفه هرگز به معنی آماده بودن بستر برای خرابکاری و یا نبود نظارت نیست!

در واقع آقای منتجب‌نیا کلمه حقی را گفته که از آن اراده باطل کرده و باز بودن فضا را منوط به امکان نامزد شدن هر کس و ناکسی دانسته است. شرطی که هیچ عقل سلیمی آنرا تأیید نمی‌کند.

اظهار اینکه ما اهل تحریم انتخابات نیستیم لکن حضور ما مشروط به فلان و فلان است هم یک امربری آشکار از تئوری "مشارکت مشروط" سعید حجاریان است که عملا به معنای "تحریم انتخابات" است.

و البته ایکاش آقایان در صداقت هم پیرو حجاریان بودند و طرح تحریمی خود را با مقدمه‌ی "اهل تحریم انتخابات نیستیم" بزک نمی‌کردند!

پیش از منتجب‌نیا، عبدالواحد موسوی لاری، دیگر رجل معمم اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود: اصلاح‌طلبان از انتخابات رویگردان نیستند ولی زمانی که انتخابات با این قانون و امثال آن به انتصابات تبدیل می‌شود من نمی‌توانم بگویم که کسی شرکت می‌کند یا نه، اصلاً موضوع انتخابات منتفی است که مردم شرکت کنند یا شرکت نکنند.[2]

گفتنی‌است، حزب جمهوریت که عملا حزبی تک‌نفره با محوریت منتجب‌نیا است؛‌ یک تشکل منشعب از حزب اعتماد ملی است که پس از بروز اختلاف بین سران حزب اعتماد ایجاد شد.

***

رفتار پسندیده مرد عشایری با یک خرس قهوه‌ای

تمجید محقق داماد از حوزه علمیه‌ی بدون سیاست!/ رفتار پسندیده مرد عشایری با یک خرس قهوه‌ای

حمله "خرس قهوه‌ای" به گله گوسفندان یکی از عشایر منطقه در دامنه کوه کلار در روستای خدرآباد از استان مرکزی باعث تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایر شد.

مرتضی آقابیگی، دهیار خدرآباد در این باره به ایرنا گفته است: در این حمله 10 رأس گوسفند تلف شدند و با وجود اینکه صاحب گله گوسفند اسلحه برنو نیز داشت اما با انگیزه حفاظت از خرس از شلیک به این حیوان خودداری کرد.

وی از مسوولان چهارمحال و بختیاری خواست تا نسبت به جبران بخشی از خسارت وارده به این عشایر اقدامات لازم را انجام دهند و برای حفاظت بیشتر منطقه و برگرداندن امنیت، همکاری و تلاش داشته باشند.[3]

*رفتار پسندیده‌ی این مرد عشایری در شلیک نکردن به یک گونه جانوری نادر نشان اصالت و بزرگ‌منشی است و مسئولان امر ضمن جبران خسارت؛ حتما بایستی از چنین رفتارهایی تشکر و تجلیل بعمل بیاورند.

چه اینکه تشکر از این قبیل رفتارها، موجب جامعه‌پذیری بیشتر مفاهیم محیط زیستی و نهادینه شدن آنها می‌شود.

پیش از این، موارد دیگری هم از شلیک نکردن صاحبان دام‌ها به گونه‌های جانوری گزارش شده است که تأکید می‌شود باید از همه آنها تجلیل بعمل آید.

***

تمجید محقق داماد از حوزه علمیه‌ی بدون سیاست!

تمجید محقق داماد از حوزه علمیه‌ی بدون سیاست!/ رفتار پسندیده مرد عشایری با یک خرس قهوه‌ای

آیت‌ا... سیدمصطفی محقق داماد، از مقامات سابق قضایی که اظهارات چندی قبل او مبنی بر اینکه "شرط تحبیب روحانیت، جدایی از سیاست است" حاشیه‌ساز شده بود، به تازگی طی اظهاراتی که شفقنا آنها را منتشر کرد، گفته است: حوزه علمیه قم زمان آیت‌الله بروجردی از لحاظ جدیت تحصیل، شرایط بسیار عجیبی داشت. طلبه درس‌خوان از معدود طلبه‌های درس‌نخوان کاملاً مشخص و متمایز بودند و همه آن‌ها را می‌شناختند. در آن مقطع نشاط درس و تحصیل بر کل فضای حوزه علمیه قم حکم‌فرما بود.

او می‌افزاید: مرحوم آیت‌الله بروجردی با مداخله‌های سیاسی آن زمان موافق نبود و حتی با حضور افرادی مثل «نواب صفوی» که برای فعالیت سیاسی به قم می‌آمدند موافق نبودند؛ چون فدائیان اسلام می‌آمدند و طلاب را برای مشارکت در فعالیت‌های سیاسی تحریک می‌کردند و این اقدامات داشت به (کیفیت آموزش و تحصیل) در مدرسه فیضیه و حوزه علمیه ضربه می‌زد. مرحوم آیت‌الله بروجردی معتقد بودند که طلبه باید در مدت کوتاهی بتواند تبدیل به مجتهد، حکیم و فیلسوف شود و حوزه علمیه جای فعالیت سیاسی برای طلاب نیست و وظیفه طلبه، درس خواندن است؛ برای همین اجازه حضور فدائیان اسلام را در حوزه علمیه قم ندادند. به هرحال طرز فکر ایشان این‌گونه بود؛ البته همان موقع بزرگانی نیز از گروه نواب صفوی حمایت می‌کردند.

محقق داماد گفته است: بعد از درگذشت آیت‌الله بروجردی، آغاز قیام امام خمینی (ره) و دستگیری ایشان، دروس حوزه تعطیل می‌شود و یاس و ناامیدی، جای شور و نشاط تحصیلی حوزه علمیه را می‌گیرد.[4]

*تمجید آیت‌ا... محقق از "جدایی حوزه از سیاست" در این اظهارات نیز مشهود است. خطی به لحاظ عقلانیت غلط و به لحاظ پیشبرد امر دین و انقلاب و نظام خطرناک!

و همان خطی که اگر پاسخش بصورت اصولی داده نشود؛ سبب ایجاد لطمات بزرگ خواهد شد.

حوزه‌ی جدا از سیاست طبعا منجر به حکمرانی و اجرائیات جدای از دین خواهد شد و ایضا چنین حوزه‌ای، روحانیونی ساده‌لوح تربیت خواهد کرد که از فراست اجتماعی و حکومتی برخوردار نخواهند بود و در پیچیدگی‌های سیاست صاحب "بصیرت نافذ" نخواهند بود.

لذاست که مردم، متفکرین و قاطبه متدین ایران بایستی نسبت به این هشدار حساس باشند.

دقت شود که همراهی حوزه و سیاست لزوما به معنی حضور روحانیون در مناصب حکومتی و یا بری از نقد شدن روحانیونی که کار اجرایی می‌کنند، نیست. بلکه به این معنی است که نهاد مروّج دین باید مروّج سیاست اصولی و اجرائیات بهینه هم باشد و در این عرصه نقش ایدئولوگ و ایده‌پرداز را ایفا کند.

محقق‌داماد در اظهارات قبلی خود که بر جدایی حوزه از سیاست تأکید داشت،‌ همچنین گفته بود: ایشان (مرحوم حائری) معتقد بود که اگر طلاب وارد سیاست شوند دوباره همان بدنامی ایجاد می شود. ایشان زمانی حوزه را تاسیس می‌کند که به گفته امام اگر ماشین خراب می شد به طلبه می‌گفتند پایین بیا که به خاطر تو است. مرحوم آل طاهای واعظ مطلبی را نقل کردند که شیخ عبدالکریم به دیدن آشیخ محمد ارباب یکی از علماء می رود. آقای ارباب می گوید ریش ما در جنگ مشروطه و استبداد آلوده شده و ما در بین مردم آبرویی نداریم که حوزه داشته باشیم. گاهی چند طلبه می آیند و درس می خوانند و می روند. اما شما در سیاست دخالت نکردی و شما فقط می توانی اینجا تشکیل حوزه بدهی.

او افزوده بود: بعد از این چهل سال ما درستی تحلیل ایشان را می‌بینیم![5]

***

1_ isna.ir/xdP7ht

2_ mshrgh.ir/1502977

3_ https://irna.ir/xjMNGk

4_ https://fa.shafaqna.com/?p=1600986

5_ mshrgh.ir/1315663

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان