ماهان شبکه ایرانیان

علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر

از مشکلات متداولی که برای دستگاه سولاردام و ماکروفر ایجاد می شود، گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر است. در این مقاله می خواهیم درباره علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر بدانیم و در ادامه به علت گرم نشدن غذا در میکروویو و ماکروفر هم اشاراتی داشته باشیم.

علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر

از مشکلات متداولی که برای دستگاه سولاردام و ماکروفر ایجاد می شود، گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر است. در این مقاله می خواهیم درباره علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر بدانیم و در ادامه به علت گرم نشدن غذا در میکروویو و ماکروفر هم اشاراتی داشته باشیم.

دلیل گرم نشدن غذا در سولاردام و ماکروفر

اگر دستگاه ماکروفر و سولاردام خود را روشن نموده اید و بیشتر فرمان های دستگاه کار کرد و دچار ایراد نبود، اما غذا در دستگاه، گرم نشد، باید به بررسی علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر بپردازیم. عوامل زیادی برای گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر وجود دارد که می توان به مهم ترین ان ها در ادامه مطلب در این مقاله، پرداخت؛ اما خوب است در ابتدا اشاراتی به عملکرد هر دو دستگاه و شباهت ها و تفاوت های بپردازیم.

در واقع می توان اشاره داشت که عملکرد سولاردم و مایکروفر بر روی برنامه امواج برای تولید اشعه یکسان است و همه اجزای آن مانند مگنترون، دیود، خازن، ترانس و غیره می‌تواند تاثیر مستقیم و مهمی بر علت گرم کردن سولاردام و مایکروفر داشته باشد.

تفاوت اصلی سولاردام با مایکروفر در تعداد المنت ها، نوع المنت و نحوه قرار گیری و برنامه های پخت غذا می باشد و دیگر تفاوت ها در شکل و ظاهر و طراحی در دستگاه است.

پس تفاوت عمده مایکروفر و سولاردام در وجود المنت است. مایکروفر فاقد هیتر المنت میباشد. درواقع سولاردم ها تکنولوژی پیشرفته تری دارند که از هیتر و یا المنت برای گرم کردن غذا استفاده می شود

خرابی مگنترون در سولاردوم و ماکروفر

از مهم ترین دلایل و علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر، خرابی مگنترون است.

مگنترون یا لامپ اشعه به تولید امواج رادیویی می پردازد و در یک فرکانس تعیین شده با یک طول موج محدود در سیستم و دستگاه مایکروفر و سولاردام قرار دارد. این قطعه مهم و کاربردی در مایکروفر و سولاردام، به وسیله تابش امواج می تواند مواد غذایی را گرم کند که با جنبش زیاد مولکولی انجام می گردد. حال اگر این قطعه خراب شود جریان بیشتری برای راه افتادن دریافت خواهد کرد که این افزایش جریان می تواند باعث خرابی و اختلال در دیگر قطعات مهم دستگاه سولاردم ایجاد کند.

از قطعاتی که ممکن است در اثر خرابی مگنترون دچار اختلال شود، دیود و خازن می باشد که در نهایت گرم نکردن سولاردم و مایکروفر را سبب می شود.

از مهمترین دلایل خرابی لامپ اشعه و یا مگنترون در دستگاه سولاردام و مایکروفر می تواند موارد زیر باشد.

  • استفاده از ظروف نامناسب و غیر استاندارد مانند ظروف فلزی، براق و لب پر
  • فرسودگی و طول عمر زیاد مگنترون. در واقع مگنت را یک قطعه مصرفی می باشد، که بعد از مدتی دچار فرسودگی می گردد و باید تعویض شود.
  • عدم توجه به نگهداری و تمیزی دستگاه سولاردام و ماکروفر
  • استفاده از برنامه‌های پخت با مدت زمان زیاد و به دفعات مکرر و پشت سرهم
  • عدم استراحت مایکروفر و سولاردم بین تعداد بالای غذا که معمولاً در محافل شلوغ ایجاد میشود. مانند ادارات.
  • خرابی و کار نکردن درست فن به دلیل کثیفی روزنه های هوا که باعث عدم تهویه مناسب دستگاه سولاردم می‌شود.
  • عدم نصب مناسب دستگاه فن

خرابی خازن در مایکروفر و سولاردوم

اگر خازن دستگاه مایکروفر خراب شود، دیگر گرم نخواهد شد و در واقع مایکروفر و یا سولاردم نمی‌تواند گرمایی ایجاد کند.

از بین رفتن عایق در خازن، اتصال کوتاه دو قطب، شارژ نشدن را می توان از علت های مهم در از کار افتادن این قطعه نام برد.

خازن برق را برای استفاده ترانس های ولتاژ در زمان مورد نیاز در خود ذخیره خواهد کرد.

خرابی خازن را می توان به وسیله مولتی متر و حتی به شکل ظاهری تشخیص داد. در صورت خرابی خازن، خازن باد میکند، روغن پس میدهد و مولتی متر باید عدد بین دو ترمینال خروجی خازن را نشان دهد.

وقتی عدد اهمی نمایش داده می شود نشان از این است که از بین رفتن عایق های الکتریکی بین آنها وجود دارد که باعث خراب شدن و معیوب شدن خازن می گردد و در نتیجه مایکروفر و سولاردام گرم نخواهد شد. برای همین باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه نمایید تا تعویض خازن توسط کارشناس مجاز و کاربلد صورت گیرد.

خرابی در برد الکتریکی سولاردام و مایکروفر

از علت گرم نشدن غذا در مایکروفر و سولاردوم می‌توان به خرابی و اشکال در برد الکتریکی این دستگاه اشاره داشت. در واقع برد الکتریکی، مغز مایکروفر می باشد. در صورت اشکال در صادر کردن فرمان در برد الکتریکی، بهتر است که به یک تعمیرکار برای برطرف کردن ایرادات آن مراجعه شود.

معیوب شدن دیود های مایکروفر و سولاردوم

از علت گرم نشدن غذا در مایکروفر و سولاردوم می‌توان به خرابی دیودهای مایکروفر اشاره داشت. در ماکروفر ال جی، دو دیود وجود دارد. یک دیود به عنوان دمپر و دیگری به عنوان یکسو کننده، کاربرد دارد. اگر هر کدام از این دیودها، دچار خرابی شود، گرم نشدن ماکروفر را سبب می شود.

در سولاردام ها معمولاً از یک دیود به عنوان یکسو کننده جریان استفاده می شود. این قطعه در سولاردوم، حالت سینوسی جریان را گرفته و همه امواج را در یک سمت قرار می‌دهد.

خرابی دیود را میتوان با مولتی متر مشخص نمود. از نظر شکل ظاهری در هنگام خرابی دیود می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • در هنگام ترک خوردن
  • سوختگی روی دیود
  • نمایش عدد اهمی در هر دو طرف دیود می‌تواند نشان‌دهنده خرابی این قطعه باشد

سوختگی فیوز در ترانس سولادام

از دلایل گرم نشدن غذا در ماکروفر و سولاردام می تواند، سوختگی فیوز در ترانس سولادام باشد. در صورتی که قطعه مگنترون در دستگاه خراب شود، فیوز می سوزد و از کار می افتد. در زمان تعویض مگنترون باید فیوز هم تعویض گردد.

اگر فیوز تعویض نشود، ولتاژ به خازن نمی رسد و در نتیجه، فیوز می پرد و همین عامل مهمی در گرم نشدن ماکروفر و سولادام است.

تعمیر سولاردام و ماکروفر

در هنگام خرابی در قطعاتی چون، مگنترون، ترانس های ولتاژ، خازن، دیود، برد الکتریکی، فیوزهای ولتاژ و میکروسویچ درب در دستگاه سولاردام و ماکروفر، به تعمیرکار مراجعه شود، تا قطعات از کار افتاده و خراب، تعمیر و تعویض گردد.

هزینه های تعمیر و تعویض قطعات در سولاردام و ماکروفر به نوع قطعه بستگی دارد. برای آنکه درگیر پرداخت هزینه های ناشی از تعمیر دستگاه سولاردام و ماکروفر نشوید، بهتر است در نگهداری و استفاده از این دستگاه ها دقت بیشتری به خرج دهید.

گرم نشدن غذا در ماکروفر و سولاردام

اگر ماکروفر و سولاردام شما نسبت به قبل غذا را دیرتر گرم می کند، نگران نباشید! این اتفاق میتواند به دلیل کثیف بودن داخل مایکروفر و یا باقی ماندن چربی داخل دستگاه سولاردوم باشد. در نتیجه دستگاه زمان و انرژی بیشتری را برای گرم کردن نیاز دارد.

البته اگر حجم غذایی که قرار است گرم شود و یا آن غذا خیلی زیاد چرب باشد، طبیعتا، زمان بیشتری طول می کشد تا غذا گرم شود. و هر چه که غذا آب دار تر باشد، زمان کمتری طول میکشد تا گرم بشود.

مثلا، برای غذای آش در زمان کار دستگاه، باید آن را هم بزنید تا کامل گرم شود. این غذاها زمان بیشتری برای گرم کردن نیاز دارند. حتما توجه نمایید، که جنس ظرف هم در گرم کردن اثرگذار است.

در برخی مواقع در گرم نشدن سولاردام و ماکروفر، موضوع جدی تر و مهم تر است . دقت نمایید که ماکروفر را به صورت مستقیم به پریز زده و با دستگاه های دیگر به صورت مشترک به سه راهی نزنید.

مورد دیگر اینکه در ساعات اوج مصرف که افت ولتاژ وجود دارد از سولاردام و ماکروفر استفاده نفرمایید؛ زیرا این دستگاه ها برای کار کردن به ولتاژ بالا نیاز دارند. در این ساعات باید زمان بیشتری را برای گرم کردن غذا در نظر داشته باشید.

در نهایت

در این مطلب به مهم ترین دلایل از گرم نکردن سولاردام و ماکروفر اشاره شد. برای بالا رفتن عمر دستگاه و قطعات آن بهتر است به نکات درج شده در ارتباط با نحوه استفاده که در دفترچه راهنما وجود دارد، دقت نمایید.

در صورت خرابی و ایراد در قطعات دستگاه سولاردام و ماکروفر می توانید، با نمایندگی های معتبر در زمینه تعمیرات آن، مانند کاردون در ارتباط باشید.

سوالات متداول علت گرم نکردن سولاردوم و ماکروفر

از راه های افزایش طول عمر دستگاه سولاردام چیست؟

با سرویس به موقع و استفاده از ان بر اساس نکات درج شده در دفترچه راهنمایش

خرابی دیود در سولاردام از کجا قابل تشخیص است؟

هنگامی که دچار ترک خوردگی شود و یا سوختگی روی آن وجود داشته باشد.

از دلایل ظاهری خرابی خازن چیست؟

باد کردن و روغن دادن خازن از دلایل خرابی آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان