زیر پوست بازار چه خبر است؟

شماره روزنامه: ۵۷۶۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ...

بازار سهام در سه روز ابتدایی معاملات هفته گذشته وضعیت چندان نامساعدی نداشت، درحالی‌که در دو روز پایانی معاملات انتشار خبر افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها منجر به کاهش ارتفاع نماگراصلی تالار شیشه‌ای شد. این مصوبه دولتی که با انتقاد نهادهای مالی روبه‌رو شده‌است، به‌نظر می‌رسد در این روزها به بزرگ‌ترین دلیل ترس اغلب سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است. از آنجا‌‌که شرکت‌های پتروشیمی و گازی سهم به نسبت بزرگی در بازار سرمایه دارند، از این‌رو تاثیرپذیری شاخص‌کل از این صنایع بر همگان آشکار است، با این‌وجود هفته‌ای که گذشت، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای وضعیت وخیم‌تری را از شاخص‌کل هموزن تجربه کرد.  در حال‌حاضر روند بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که متغیرهای اثرگذار بازار به مانند گزارش‌های کدال، افزایش سرمایه‌ها، تغییرات نرخ ارز و همچنین رسیدن شاخص‌کل به محدوده‌های حمایتی مهم تاثیر چندانی بر ارزش معاملات ندارند، از این‌رو برخی فعالان بازار سرمایه‌برای پیش‌بینی هفته آتی در انتظار تعیین‌تکلیف و ابطال مصوبه پیشنهادی نرخ خوراک هستند.

الیاس کردی

در این میان پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه حال و روز بازار سرمایه را بدین صورت تشریح کرد: هفته گذشته نیز همچون هفته‌های اخیر، بازار سیر متعادلی را در پیش گرفت. در واقع از زمانی‌که نرخ ارز در محدوده ثابتی در حال نوسان است، بازار سرمایه انگیزه چندانی برای رویش مجدد ندارد و بازار در شرایط کنونی از ارزش معاملات پایین و ورود نه‌چندان جذاب نقدینگی رنج می‌برد. درخصوص اخبار منتشرشده مبنی‌بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که تا حدی بر روند بازار در هفته گذشته تاثیرگذار بود، موجب افزایش موج انتقادها نسبت به این مصوبه شد.

در این بین در کشورهای پیشرفته از زمان تصمیم‌گیری برای اجرای یک سیاست اقتصادی تا اجرای آن، به بازارهای مالی تنفس کوتاهی می‌دهند تا بتوانند خود را در‌برابر تغییرات احتمالی آن هم‌راستا کنند، اما به‌نظر می‌رسد، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی حدود 50روز پیش تصمیم‌گیری شده و بازار هفته گذشته به‌تازگی از این موضوع خبردار شده‌است، با این‌وجود رصد اتفاقات پیرامون بازار سهام حاکی از آن است که واکنش بازار سرمایه نسبت به این اخبار، عاقلانه بوده و با وجود این تصمیم‌گیری‌های غافلگیرانه و تغییرات و نوسانات بازار ارز به‌نظر نمی‌رسد اقبال چندان خاصی در بازار رویت شود و البته باید منتظر ماند و دید تحولات بین‌المللی بازارهای مالی را به کدام سمت و سو خواهند کشاند.

برزو حق شناس

 همچنین برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام نیز درباره روند روزهای گذشته بازار گفت: تغییر نرخ خوراک منجر به کاهش سود‌سازی برخی شرکت‌های پتروشیمی می‌شود و می‌تواند در ورود آنها به محدوده زیان نیز اثرگذار باشد، با این‌وجود بازار سهام از هفته‌های اخیر به این خبر واکنش نشان داده بود و چندان غرق در شگفتی نشد. برهمین اساس چنان‌که برمی‌آید بازار انتشار این اخبار را از قبل پیش‌خور کرده بود. در حال‌حاضر بازار در موقعیتی قرار دارد که به‌نظر می‌رسد شرایط بهتری را برای صنایع کوچک در روزهای آینده پیش‌رو داشته باشیم.  بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته‌های جاری همچون هفته‌های گذشته گام بردارد و سهم‌های کوچک اقبال بیشتری در بین سرمایه‌گذاران داشته باشند. در این میان با توجه به اینکه بودجه‌تنظیم‌شده توسط دولت، از کسری مزمنی رنج می‌برد، یکی از بخش‌هایی که بودجه‌می‌تواند به وسیله آن درد خود را تسکین دهد، بازار سرمایه است. البته تسکین این زخم به وسیله بازار چندان مورد‌توجه سرمایه‌گذاران نخواهد بود، چراکه در سال‌های آینده با درنظر گرفتن اینکه سهامداران صنایع پتروشیمی، صندوق‌های بازنشستگی هستند، باید انتظار تشدید در ناترازی این صندوق‌ها را داشته باشیم.

نیما میرزایی

نیما میرزایی، کارشناس بازار نیز درباره تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و اوضاع بازار گفت: بازار روزهای نوسانی سختی را پشت‌سر می‌گذارد. همچنین اخباری که مبنی‌بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گازی‌ها منتشر شده، موید این موضوع است که بازار برای ایجاد روند بعدی خود چشم به اخبار و تحولات چشمگیر دوخته است، بنابراین با توجه به پیش‌خور‌شدن اخبار منفی گوناگون در زمینه تعدیل نرخ خوراک در هفته گذشته، شاهد افزایش چندانی در قدرت فروش فروشندگان نبودیم. به‌نظر می‌رسد این هفته نیز وضعیت رکودی بازار ادامه‌دار باشد. همچنین تا زمانی‌که ارزش معاملات پایین‌تر از 10 تا 15‌هزار‌میلیارد‌تومان است، بازار انرژی لازم برای بالا بردن سهام بزرگ را ندارد و پول بیشتر در صنایع کوچک به چرخش درخواهد آمد، با این‌وجود در هفته‌های اخیر باید توجه داشت که بازار سرمایه چه روندی به خود خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان