مولف «نیازسنجی پژوهش‌های قرآنی» خبرداد:

تبیین ویژگی‌های جامعه مومنین در «نظام اجتماعی مطلوب از منظر قرآن کریم»

گروه حوزه‌های علمیه: عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه از تالیف کتاب «نظام اجتماعی مطلوب از منظر قرآن کریم» خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آقایی، مدرس تفسیر حوزه و عضو انجمن قرآن‌پژوهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مطالب کتاب آماده شده و برای نشر در اختیار انتشارات المصطفی(ص) قرار گرفته است.

آقایی با اشاره به انگیزه خود از انتشار این اثر اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی همواره این دغدغه وجود داشت که باید به ساماندهی علوم اجتماعی و انسانی و عرصه‌های مختلف زندگی بر مبنای قرآن بپردازیم از این رو باید قدم هایی در مطالعات قرآنی از یک طرف و مطالعات میان رشته‌ای از سوی دیگر صورت بگیرد.

تدوین سبک زندگی اسلامی با مراجعه به قرآن

آقایی با تاکید بر اینکه برای دست‌یابی به سبک زندگی اسلامی باید به قرآن مراجعه شود بیان کرد: من در این کتاب از یکسو به شناسایی و بیان ضعف‎های اجتماعی در نظام‌های غیردینی پرداخته‌ام و با رویکردی جامعه شناسانه این مسایل مطرح شده است.

این محقق حوزوی تصریح کرد: یکی از ویژگی های نظام مطلوب از منظر قرآن کریم بالابودن همبستگی و امنیت اجتماعی میان ملت و ارتباط قوی میان مردم با رهبر است.

آقایی اظهار کرد: اگر به صدر اسلام و وضعیت اعراب در قبل و بعد از بعثت توجه کنیم خواهیم دید که همبستگی اجتماعی، تغییر باور و نگرش و اعتقاد به توحید و معاد در پرتو نزول قرآن چه تحولی در فضای فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرد.

نزول تدریجی؛ اثبات کننده نیاز مستمر به قرآن

وی عنوان کرد: مدت 23 ساله نزول قرآن و تدریجی بودن آن ضرورت مراجعه مستمر به قرآن را ثابت می‌کند لذا اگر بنیان‌های دینی و اجتماعی ما براساس توحید و معادمحوری شکل بگیرد و تقویت شود در همه رفتارهای ما مانند اقتصاد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

آقایی تصریح کرد: انفاق، مقابله با ربا، دستگیری از مستمندان در سیستم اقتصادی اسلام جایگاه والایی دارد که ارتباط تنگاتنگی نیز با مسایل اجتماعی دارد و تقویت این مسایل در جامعه می‌تواند به خروجی جامعه مومنین همبسته منتهی شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه همبسته ایمانی این است که همه بر محوریت و تابعیت یکنفر به عنوان رهبر و ولی حرکت می‎کنند به همین دلیل است که دشمنان دائما به دنبال شکستن این نوع همبستگی و اتحاد هستند.

این محقق ادامه داد: تقویت امنیت اجتماعی و همبستگی ملی به ویژه در سال جدید که رهبر معظم انقلاب آن را سال همدلی و هم زبانی نامیده‌اند در بی اثر کردن توطئه دشمنان بسیار موثر است و قرآن نیز در آیات متعدد به این مسئله می‌پردازد به ویژه در آیه پایانی سوره فتح، به دنباله بیان ویژگی حضرت محمد(ص) و پیروانش که در مقابل دشمنان شدت و حدت دارند و در درون همبسته هستند محکمی امت ایمانی را همانند ساقه مستحکم درخت دانسته است.

وی در خاتمه با بیان اینکه این کتاب در آینده نزدیک توسط انتشارات جامعه المصطفی(ص) چاپ خواهد شد گفت: این کتاب بالغ بر 200 صفحه خواهد شد.

یادآور می‌شود که حجت‌الاسلام آقایی اخیرا کتاب نیازسنجی پژوهش‌های قرآنی را به رشته تحریر درآورده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر