رهبر یاغیان واگنر کجاست؟

پریگوژین کجاست؟

شماره روزنامه: ۵۷۷۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ...

پس از اینکه رئیس مزدوران گروه واگنر، شورش مختصری را در روسیه به راه انداخت، رهبر بلاروس گفت که کشورش او را پذیرا شده است؛ اما اکنون می‌گوید که رهبر واگنر در سن‌پترزبورگ بوده و سپس ادامه داد: «شاید به مسکو رفته باشد.» به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رهبر بلاروس روز پنج‌شنبه گفت که رهبر مزدوران روسی یوگنی وی.پریگوژین، در روسیه است و با وجود شورش علیه رهبری نظامیان مسکو «آزاد» است. حالا با آزاد بودن او، این راز عمیق‌تر خواهد شد که پریگوژین و گروه واگنر او در چه شرایطی هستند و سرنوشت آنها چه خواهد شد.

الکساندر جی.لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به خبرنگاران گفت که پریگوژین از صبح روز پنج‌شنبه در سن‌پترزبورگ روسیه بوده و شاید او به مسکو یا شاید جایی دیگر رفته باشد؛ اما در قلمرو بلاروس نیست. این لوکاشنکو بود که بین ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و پریگوژین برای پایان دادن به شورش کوتاه میانجی شد. او چند روز بعد گفت که رهبر واگنر به بلاروس رفته است؛ اما مشخص نیست که آیا واقعا این اتفاق افتاده است یا خیر؟ لوکاشنکو گفت که پریگوژین در حال حاضر آزاد است، اگرچه او پذیرفت که «نمی‌داند بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد» اما او این ایده را که پوتین به راحتی می‌تواند پریگوژین متحد تا همین اواخر خود را بکشد، کنار گذاشت. او گفت: «اگر فکر می‌کنید که پوتین آنقدر بدخواه و کینه‌توز است که فردا پریگوژین را خواهد کشت - نه، این اتفاق نخواهد افتاد.» اگر پریگوژین - که در رسانه‌های دولتی به‌عنوان یک خائن مورد انتقاد قرار می‌گیرد - در واقع آزاد باشد و کمتر از دو هفته پس از اجرای آنچه کرملین کودتا نامید، در روسیه باشد، این یکی از پازل‌های گیج‌کننده در داستانی پر از ماجرا و پرکشش است.

روز چهارشنبه، یک برنامه تلویزیونی برجسته، ویدئویی پخش کرد که ادعا می‌کرد پلیس از عمارت مجلل او در سن‌پترزبورگ بازرسی کرده است؛ جایی که گفته شد مقادیر زیادی پول نقد، اسلحه گرم، پاسپورت، کلاه‌گیس و مواد مخدر پیدا شده است. سخنگوی پریگوژین انکار کرد که این خانه متعلق به اوست. برخی از خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که پریگوژین چهارشنبه یا پنج‌شنبه در سن‌پترزبورگ بوده است. یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت که رهبر واگنر مدت زیادی از زمان شورش در روسیه بوده است؛ اما این مقام گفت مشخص نیست که آیا او در بلاروس بوده است یا نه؟ این تا حدی به این دلیل بوده که پریگوژین ظاهرا برای پنهان کردن اقدامات خود از بدل استفاده می‌کند. دیمیتری اس.پسکوف، سخنگوی کرملین، سوالات درباره محل اختفای پریگوژین را پاسخ نداد و گفت که دولت «نه توانایی و نه تمایلی» برای ردیابی حرکات او دارد.

در یک کنفرانس خبری نادر با خبرنگاران داخلی و خارجی در کاخ مرمریِ ریاست‌جمهوری در مینسک، لوکاشنکو که همیشه مشتاق این بود که به‌عنوان یک دولتمرد بین‌المللی دیده شود، به وضوح از توجهی که به‌دلیل دراماتیک‌ترین چالش علیه اقتدار پوتین در 23سال حکومتش برایش رخ داده و او در این میان مورد توجه قرار گرفته است، لذت می‌برد. اما چند روز پس از پیشنهاد پناه دادن به جنگجویان واگنر و رهبر آنها در کشورش، لوکاشنکو هیچ توضیحی درباره اینکه آنها کجا خواهند رفت و چه نقشی را ایفا خواهند کرد، ارائه نکرد.

درحالی‌که لوکاشنکو، مستبدی که 29سال بر کشورش حکومت می‌کند، همچنان به میانج‌یگری و صلح‌طلبی خود می‌بالید، او همچنین احترام و حتی فرمانبرداری خود را از روسیه و پوتین که به‌عنوان «برادر بزرگ‌تر» از او یاد می‌کرد، پنهان نکرد. لوکاشنکو تصریح کرد: این سوال که واگنر کجا مستقر خواهد شد و چه کاری انجام خواهد داد، به من مربوط نمی‌شود. این به رهبری روسیه بستگی دارد.» وی افزود: «روز چهارشنبه با پریگوژین صحبت کرده است و واگنر تا زمانی که در توانش باشد، به انجام وظایف خود در قبال روسیه ادامه خواهد داد؛ هرچند او توضیح بیشتری نداد.»

پوتین مدت‌هاست که به‌دنبال کشاندن بلاروس به اعماق مدارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه بوده است. برای سال‌ها، لوکاشنکو که حفظ قدرتش به‌شدت به مدیریت روابطش با پوتین بستگی دارد، به اندازه کافی خوب عمل کرده تا استقلال خود را حفظ کند و حتی سعی کرده است تا روابط تجاری با غرب برقرار کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان