دیگر به سفارت ایتالیا نروید

امپراتوری ویزا متریک

شماره روزنامه: ۵۷۷۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ ...

 برگزاری مناقصه‌ای عجیب

ویزامتریک (Vize Hiz) یک شرکت ترکیه‌ای - روسی متشکل از دو شرکت ترکیه‌ای Idata danismanlik و شرکت Vms است. پارتنر ایرانی این شرکت، رهیاب‌گذر آرتا است. این شرکت پیش‌تر ارائه خدمات ویزا به آلمان را برعهده داشت که از 16 جولای ایتالیا نیز به آن اضافه خواهد شد. برخی سفارت‌ها امور خدمات کنسولی خود را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کنند. برای این واگذاری مناقصه‌ای میان شرکت‌ها متقاضی برگزار می‌شود. این مناقصه ماه آوریل برگزار شد که یکی از شرکت‌ها نرخ 18 یورو را برای ارائه خدمات به متقاضیان اعلام کرد و شرکت ویزامتریک رقم 30 یورو را پیشنهاد داده بود. طبق قانون تمام مناقصات، باید نرخ پایین‌تر برنده اعلام شود، اما ویزامتریک برنده اعلام شد. دلیل این انتخاب بالا بودن امتیازات فنی این شرکت اعلام شد.

هفته گذشته این نتیجه اعلام شد و از هفته آینده قرار است اجرا شود. با توجه به تحریم‌های علیه ایران، شرکت‌های ایرانی امکان شرکت در این مناقصات را ندارند و تنها به عنوان سرمایه‌گذار شرکت ویزامتریک در ایران محسوب می‌شوند. در عین حال، بعد از جنگ و درگیری‌ اوکراین و روسیه، اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی را برای شرکت‌ها روسی در نظر گرفت. در این شرایط شرکت‌های اروپایی اجازه ندارند با شرکت‌های روسی که سهام آنها بیش از 10 درصد باشد، وارد مذاکره و عقد قرارداد شوند. بعد از شکایت و اعتراض شرکت رقیب در مناقصه، برای حل این مشکل، اعلام شد که قرارداد با شرکت رهیاب‌گذر آرتا که به نوعی نام ایرانی این شرکت است منعقد شده، این در حالی است که به شرکت‌های ایرانی اجازه عقد قراردادهای این‌چنینی در حوزه شینگن داده نمی‌شود.

 راهروی هزارتوی ویزای شینگن

در سایت ویزامتریک، کلیه واریزها به نام شرکت رهیاب‌گذر آرتا انجام می‌شود، اما متقاضیان خدمات مورد انتظارشان را دریافت نمی‌کنند. یکی از متقاضیان گفته است که برای دیدار با دو فرزندش که در آلمان تحصیل می‌کنند، برای خود و همسرش درخواست وقت داده و حدود سه ماه است که مبلغ تعیین‌شده را به حساب شرکت ویزامتریک - رهیاب‌گذرآرتا- واریز کرده و با وجود تلاش هر روزه برای دریافت وقت، موفق به انجام این کار نشده است. این در حالی است که برخی شرکت‌ها اعلام می‌کنند که در ازای دریافت 10میلیون تومان به ازای هر متقاضی، به سرعت وقت سفارت را تعیین می‌کند. تلاش‌های این شرکت‌ها قابل مشاهده است و به شما تضمین می‌دهند ظرف کمتر از 10 روز برای شما وقت سفارت تعیین می‌کنند. اما مبلغی بین 8 تا 10 میلیون تومان نیز دریافت می‌کنند. این درحالی است که متقاضیان این امکان را ندارند. البته همه شرکت‌ها باید وقت‌های خود را از طریق سایت ویزامتریک انجام دهند، اما ممکن است برخی روابط یا راه‌هایی داشته باشند که مسیر را برایشان ساده‌تر می‌کند. 

طبق اعلام سایت ویزامتریک برای درخواست هر نوع ویزایی، باید مبلغ 13 میلیون ریال به ازای هر متقاضی به حساب شرکت واریز شود. بعد از بررسی مدارک شما، هزینه خدمات به حساب بانکی که شما مشخص کرده‌اید، واریز خواهد شد. انتقال وجه ممکن است تا 5 روز کاری به طول بینجامد. البته هزینه‌های سفارت باید به صورت یورو و نقدی پرداخت شود. این هزینه برای کودکان 6 تا 12 سال، 40 یورو و برای بالای 12 سال 80 یورو است. در صورتی که فردی خدمات ویژه (VIP) را انتخاب کند، مبلغ 75 یورو نیز باید اضافه بر آن پرداخت کند. البته این هزینه‌ها ممکن است بالاتر هم برود آن هم در شرایطی که عکس متقاضی مناسب نباشد، بیمه مسافرتی را پرداخت نکرده باشد یا هزینه پست و اس‌ام‌اس و...  روند کار به این صورت است که با پرداخت یک میلیون و 300 هزار تومان، متقاضی کدی دریافت می‌کند که مجوزی است برای تعیین وقت. در عین حال تضمینی است که متقاضی سر وقت حاضر شود.

با ورود به سایت، شما 6 دقیقه زمان برای ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک دارید و بعد از آن به صورت خودکار از سایت بیرون انداخته می‌شوید. البته بعد از دقایقی دوباره می‌توانید برای درخواست ویزای تحصیلی یا گردشگری وارد سایت شوید. اما عموما وقت خالی برای شما وجود ندارد. ممکن است در چنین شرایطی درخواست استرداد آن یک میلیون و 300هزار تومان را بدهید، با وجود آنکه اعلام شده ظرف 5 روز، اما این مدت گاهی تا چند ماه ممکن است به طول بینجامد. با توجه به استقبالی که ظرف ماه‌های اخیر برای سفر به آلمان اتفاق افتاده و حجم درخواست‌ها، این رقم می‌تواند روزانه حتی در مقیاس فعالیت‌های یک شرکت قابل توجه باشد.

در چنین شرایطی، پشت دیوارهای کنسولگری‌ که همیشه پر از متقاضی بود، خالی و خلوت است. شلوغی سفارت ایتالیا هم از هفته آینده به صفر خواهد رسید، هر چند اکنون شلوغ و پرهمهمه است. اما این میان متقاضیان گرفتار شده‌اند. واسطه‌ها برای همین روزها به کار می‌آیند. آنها وقت‌ها را از قبل گرفته‌اند و فرصت‌های خالی دارند و به شما تضمین می‌دهند که ظرف یک هفته تا 10 روز برایتان وقت سفارت می‌گیرند، البته هزینه آن بین 8 تا 10 میلیون تومان است. همین حالا آژانس‌هایی هستند که همواره دست‌شان از این وقت‌ها پر است و مشتری‌های آماده نیز دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان