مزایا و معایب گردشگری فضایی چیست؟

گردشگری فضایی مفهومی تازه است که روز به روز بیشتر در بین مردم شناخته می‌شود و از آن سوی دیگر، شرکت‌های بیشتری تحقیقات خود را روی آن متمرکز می‌کنند و سعی دارند تا وارد این عرصه شوند. با این حال، صنعت گردشگری فضایی همانند همه چیز، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در این مطلب قرار است بیشتر به آن‌ها بپردازیم. همراه با ما باشید.

مزایا و معایب گردشگری فضایی چیست؟

گردشگری فضایی مفهومی تازه است که روز به روز بیشتر در بین مردم شناخته می‌شود و از آن سوی دیگر، شرکت‌های بیشتری تحقیقات خود را روی آن متمرکز می‌کنند و سعی دارند تا وارد این عرصه شوند. با این حال، صنعت گردشگری فضایی همانند همه چیز، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در این مطلب قرار است بیشتر به آن‌ها بپردازیم. همراه با ما باشید.

مزایای گردشگری فضایی

نگاهی نو به جهان

سفر فضایی چشم‌انداز جدیدی از جهان را به ما ارائه می‌دهد که می‌تواند هیجان‌انگیز و همچنین نیرومند باشد. این تجربه‌ای است که با هیچ چیز دیگر روی زمین قابل مقایسه نیست. برای بسیاری از مسافران فضایی تجاری، نقطه برجسته سفر آن‌ها، شانس مشاهده زمین از بالا است. این چشم‌انداز منحصربه‌فرد می‌تواند به شما قدردانی جدیدی از زیبایی و مقیاس سیاره بدهد. علاوه بر این، پروازهای گردشگری فضایی به شما این امکان را می‌دهند که زندگی انسان را از منظر جدیدی مشاهده کنید.

«اثر نمای کلی» یک تغییر فلسفی است و زمانی رخ می‌دهد که فضانوردان زمین را از فضا می‌بینند. این تغییر اغلب منجر به احساس مسئولیت بیشتر برای محافظت از سیاره می‌شود. اگر به دنبال سفری فراموش‌نشدنی هستید، رزرو پرواز گردشگری فضایی را در نظر داشته باشید که مطمئناً ناامید نخواهید شد.

آینده بالقوه در مستعمره ماه یا مریخ

هدف گردشگری فضایی به‌عنوان یک ابزار اکتشافی آماده‌سازی برای ساخت مستعمرات در ماه یا مریخ است. با وجود نیاز به کارهای علمی، بسیاری از افراد هنوز باید به فضا بروند تا بتوان به سراغ مستعمره‌سازی دیگر سیارات یا قمرها فکر کرد. در هر صورت، گردشگری فضایی شروع بسیار خوب برای انجام این کار به شمار می‌رود.

تحقیقات علمی

علاوه بر مزایای گفته شده در بالا، دلیل دیگری نیز وجود دارد که چرا مردم به سمت گردشگری فضایی می‎روند و آن این است که به دانشمندان کمک کنند تا با نظارت بر شرایط آن از طریق تلسکوپ‌های نصب شده روی سفینه‌های فضایی، نحوه زندگی ما روی زمین را بررسی و مطالعه کنند.

تحقیقات علمی جنبه بسیار مهمی از گردشگری فضایی به شمار می‌رود که نباید آن را فراموش کرد. اگر می‌خواهیم سیاره‌مان را در وضعیت خوبی نگه داریم و کیفیت زندگی شهروندانش را بهبود ببخشیم، باید دائماً آن را از فضای بیرونی زیر نظر بگیریم.

معایب گردشگری فضایی

هزینه بالا

هزینه‌های گردشگری فضایی بسیار بالا است و برخی از شرکت‌ها ده‌ها هزار دلار برای هر صندلی داخل سفینه خود دریافت می‌کنند. این به معنای آن است که فقط افراد بسیار ثروتمند قادر به پرداخت این هزینه‎‌ها خواهند بود. علاوه بر این، میزان کربن دی اکسید منتشر شده ناشی از این پروازها حتی با کل یک کشور برابری می‌کند.

آلودگی صوتی

گردشگران زمانی که سوار یک فضاپیما یا موشک هستند، باعث ایجاد آلودگی صوتی برای افرادی می‌شوند که روی زمین یا سایر سفینه‌های فضایی زندگی می‌کنند. سر و صدای ایجاد شده توسط موتورها و سایر قسمت‌های ماشین آلات به زمین و سایر سیارات منتقل می‌شود و برای مردم و حیات‌وحش مزاحمت ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال 2015 میلادی انجام شده، نشان می‌دهد که صدای فضاپیماهای توریستی به اندازه‌ای بلند است که در زمین شنیده می‌شود و باعث اضطراب و بی‌خوابی در افرادی می‌شود که در معرض آن هستند. در فضا آلودگی صوتی می‌تواند در ارتباطات رادیویی و تجهیزات ناوبری تداخل ایجاد کند؛ بنابراین، برای گردشگران بسیار مهم است که از تأثیر بالقوه سر و صدای خود بر اطرافیان آگاه باشند و در صورت امکان، اقداماتی را برای کاهش آن انجام بدهند.

فقدان مسئولیت

امروزه هر کسی که پول کافی داشته باشد، می‌تواند بلیت سفر به فضا را بخرد. آیا این چیز خوبی است؟ به هر حال، گردشگری فضایی هنوز یک صنعت نسبتاً جدید است و هیچ مقررات واقعی برای تضمین امنیت مسافران یا محیط زیست وضع نشده است. علاوه بر این، فقدان مقررات به معنای آن است که گردشگران فضایی اغلب در سفر خود اظهار نظر کمی درباره کاری که انجام می‌دهند، دارند. در حالی که سفر فضایی ممکن است برای برخی یک ماجراجویی جدید و هیجان‌انگیز باشد اما مهم است که به یاد داشت که خطرات نسبتاً زیادی را به همراه دارد.

تخریب لایه اوزون

بسیاری از مردم رؤیای رفتن به فضا را در سر می‌پرورانند و در سال‌های اخیر گردشگری فضایی برای عده محدودی به واقعیت تبدیل شده است. با این حال، این صنعت جدید با برخی از اثرات زیست‌محیطی غیرمنتظره همراه است. یکی از هزینه‌های مهم گردشگری فضایی، سهم آن در تخریب لایه اوزون است.

لایه اوزون منطقه‌ای از جو زمین است که حاوی غلظت بالایی از اوزون است، گازی که به جلوگیری از تشعشعات مضر فرابنفش خورشید کمک می‌کند. متأسفانه، هواپیماهایی که گردشگران را به مدار پایین زمین (LEO) می‌برند، مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن ساطع می‌کنند که به لایه اوزون آسیب می‌رسانند و اجازه می‌دهند که اشعه فرابنفش مضر بیشتری به سطح سیاره برسد. در نتیجه، گردشگری فضایی به تشدید یکی از جدی‌ترین مشکلات زیست محیطی پیش روی سیاره ما کمک می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان