توافق رئیس و خائن

شماره روزنامه: ۵۷۷۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ...

 کرملین روز دوشنبه (19 تیرماه) فاش کرد، رئیس‌جمهور روسیه، تنها چند روز پس از آغاز شورشی که کشور را در آستانه یک درگیری داخلی قرار داد، با یوگنی پریگوژین و فرماندهان واگنر دیدار طولانی داشت. پوتین رهبران شورش 23 تا 24 ژوئن را به عنوان خائن محکوم کرده بود. اما افشای شگفت‌انگیز میزبانی‌اش از این گروه نشان می‌دهد که با وجود تمام جنجال‌ها پوتین همچنان به دنبال استفاده از این گروه و رئیس آن است. این ملاقات اولین تماس بین پریگوژین و پوتین پس از شورش است که البته دراماتیک‌ترین چالش را برای قدرت پوتین در 23 سال قدرت او ایجاد کرد. «پل سون» در گزارش 10 جولای در نیویورک‌تایمز نوشت، خبر این ملاقات بر این معما که برای پریگوژین و نیروهایش پس از آن شورش چه رخ خواهد داد، افزود. هنوز مشخص نیست که چرا یک جنگ‌سالار با ارتش خصوصی خود که تلاش کرد رهبری نظامی روسیه را به زور سرنگون کند، به ظاهر بدون هیچ مانعی در کشور باقی می‌ماند و گفته می‌شود حتی به زادگاهش، سنت پترزبورگ، بازمی‌گردد تا اسلحه‌ها و تجهیزات توقیف‌شده‌اش را پس بگیرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که پوتین 35 نفر از جمله پریگوژین و همه فرماندهان ارشد واگنر را به این جلسه سه‌ساعته دعوت و ارزیابی خود را از تلاش‌های این گروه در میدان نبرد در اوکراین و همچنین اقداماتش در شورش ارائه کرد. به گفته پسکوف، مبارزان واگنر نیز توضیحات خود را در مورد آنچه اتفاق افتاده بود، ارائه کردند. وی گفت: «آنها تاکید کردند که حامیان و سربازان سرسخت رئیس دولت و فرمانده کل قوا و همچنین آماده جنگ برای کشور در آینده هستند.» تصویر پریگوژین و ستوان‌های ارشدش که به طور مسالمت‌آمیز گرد میزی با رهبر روسیه نشسته‌اند - تنها چند روز پس از آنکه پوتین قول داده بود شورش آنها را سرکوب کند - با تصویری که به طور گسترده از پوتین به عنوان فردی عبوس وجود دارد در تضاد بود. به نظر می‌رسد که این منعکس‌‌‌کننده محاسبات کرملین برای جلوگیری از ریشه‌‌‌کن کردن کامل یک نیروی رزمی باتجربه و البته با طرفداران محبوب در میانه یک جنگ پرهزینه است.

برخی تحلیلگران می‌گویند که رئیس‌جمهور روسیه نیز ممکن است این شورش را چیزی بیش از یک دشمنی جناحی ببیند که از کنترل خارج شده است. الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه، گفت: «من فکر نمی‌کنم که پریگوژین برای همیشه به آغوش پوتین و نعمت‌های او بازگشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است. به گمانم چیزی اتفاق افتاده است. اکنون به نتایجی دست یافته شده است. در این مرحله له کردن پریگوژین و نیروهایش به دلایلی مضر است.» «آندری سولداتوف»، کارشناس سرویس‌‌‌های امنیتی روسیه، هم گفت که صحبت‌‌‌های سخت پوتین در مورد خیانت، عمدتا ارتش روسیه را هدف قرار داده بود تا از جانبداری فرماندهان با این شورش جلوگیری شود. وی گفت که پس از آن، پوتین و پریگوژین «فقط یک معامله دیگر انجام دادند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان