رویداد روز ملی فناوری اطلاعات برگزار شد

صنعت آی‌تی در مسیر تحول؟

شماره روزنامه: ۵۷۷۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ...

در این مدت فعالان صنف به‌طور مکرر از چالش‌ها و مشکلاتشان صحبت کرده‌، اما راه به جایی نبرده‌اند. آنها در نهایت فرصت برگزاری این رویداد را غنیمت شمرده و سعی داشتند تا صدای انتقاداتشان را در این مراسم به گوش مسوولان برسانند. در این رویداد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد که فعالان حوزه فناوری اطلاعات و مهندسان این حوزه، در هر ارگان و سازمانی توانایی حل مسائل را دارند. حالا مهم‌ترین ابزار قدرت، فناوری است و فناوری دیگر یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. او اظهار کرد که حالا حکمرانی هوشمند، مهم‌تر از دولت الکترونیکی است.

فضای مجازی؛ جزء جدایی‌ناپذیر زندگی

در ابتدای این رویداد علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران بیانیه این سازمان را به مناسبت روز فناوری اطلاعات قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنان تلاش می‌کند که پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایران باشد، آمده است: «فناوری اطلاعات در دنیا و ایران امروز به زیرساخت توسعه تبدیل شده و باید این زیرساخت و اعتباربخشی به آن گسترش پیدا کند.» در ادامه این بیانیه ذکر شده است: «از سال پیش تاکنون، اتفاق‌های زیادی افتاده و بحران‌های بزرگی را دیده‌ایم؛ همه با هم نداشتن اینترنت را تجربه کرده‌ایم. تورم و سرگشتگی اقتصادی را چشیده‌ایم، دوستانی تصمیم به رفتن و دوستانی دیگر، تصمیم به سکوت گرفتند. عده‌ای آگاهانه از حوزه فناوری خارج شده‌اند، کنجی نشسته‌اند و حتی اخبار را هم دنبال نمی‌کنند. عده‌ای دیگر، سقف آرزوهایشان را کوتاه کردند. بعضی‌ها قهرند و نیامده‌اند، برخی دیگر نیز انگیزه‌اش را نداشته‌اند، نیامده‌اند. گروهی پشت درهای بسته مانده‌اند و گروهی هم اینترنت‌شان یاری نکرده، کُند و تند شده، پیچیدگی آزارشان داده و نیامده‌اند.»

علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران ضمن بیان اینکه امروز فعالان حوزه فناوری ایران برای دومین‌بار دور هم جمع شده‌اند تا چهره‌به‌چهره از دستاوردهای یک سال گذشته بگویند، در ادامه بیانیه نصر آمده است: «فعالان فناوری اطلاعات برای معرفی کسب‌وکارهایشان، مشاهده هم‌صنفی‌ها و موفقیت‌هایشان و آگاهی از اخبار جدید دنیای فناوری کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا نگاه‌مان را به آینده بدوزیم و از پیشرفت سریع هر آنچه برچسب فناوری دارد، بگوییم و موج فناوری‌های جدیدی را که به سمت‌مان سرازیر خواهد شد، بررسی کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در روزگاری که فعالیت صنفی برای بسیاری از افراد بی‌معنا شده و شرایط اقتصادی نشانه‌ای است برای اینکه خیلی‌ها بیش از این جلوتر نروند و جان مضاعفی از خود هزینه نکنند، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنان تلاش می‌کند به ‌دور از هیاهوهای مرسوم و طبق آنچه برای آن به عنوان وظیفه ترسیم شده، پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایران باشد. اوضاع اینترنت هرچه باشد، محدودیت‌ها هرچقدر هم که بیشتر شده باشد، قوانین هر چقدر هم که همچنان دست‌وپاگیر باشند؛ امروز اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و تیم‌های جوان فعال در اقتصاد نوآوری ایران به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مفهوم بازار و صنعت فناوری اطلاعات مرتبط هستند.»

در بخش دیگری از بیانیه نصر تهران با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در دنیا و ایران امروز به زیرساخت توسعه تبدیل شده و باید این زیرساخت و اعتباربخشی به آن گسترش پیدا کند، ذکر شده است: «متاسفانه تعارضات در باورها و سلایق چه امسال و چه در سال‌های قبل، مانع از آن شده که بتوانیم با اثربخشی حداکثری فعالیت کنیم، اما در این زمینه، چاره‌ای جز گفت‌وگو برایمان باقی نمانده است.»

محمد‌امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در رویداد روز فناوری اطلاعات بر اهمیت تنظیم‌گری در حوزه فناوری تاکید کرد. او همچنین فضای مجازی را جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم دانست و اظهار کرد: «همان‌طور که در زندگی نیازمند تنظیم‌گری هستیم، باید در فضای مجازی نیز شاهد تنظیم‌گری درست باشیم.» آقامیری همچنین گفت: «امروز فضای مجازی فضای زندگی، کار و تفریح مردم است و جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که برای زندگی مردم سعی می‌کنیم محیطی سالم فراهم کنیم، در فضای مجازی هم باید سعی کنیم تمام مفاهیم رفاه را ایجاد کنیم؛ مفاهیمی چون خدمات و سرویس‌های مختلف تا در راستای فراهم‌کردن زندگی مطلوب حرکت کنند. جمع حاضر نیز تکمیل‌کننده حلقه‌های این مهم است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: «فعالان این عرصه جامعه‌سازانی هستند که می‌توانند خدمتی کامل و مطلوب ارائه دهند. از این نظر همه ما جایگاهی برای رسیدن به این هدف داریم. نقش حاکمیت این است که باید در خصوص طرح نقشه‌ها به وحدت نظر برسد؛ نقشه‌هایی مانند تسهیلات و حمایت‌ها.» وی در ادامه با تاکید بر تنظیم‌گری گفت: «تنظیم‌گری مبحث مهمی است؛ اگر روزی هر کس در زندگی به دلخواه خود‌ اقدام به هر کاری بکند، کارها پیش نمی‌رود. این امر در فضای مجازی نیز صادق است و فضای مجازی نیازمند نظم‌دهی است. امروزه کسب‌و‌کارها پیشروتر از تنظیم‌گری هستند. وظیفه تنظیم‌گری ایجاد چارچوب است. در صورت وجود این چارچوب، مردم می‌فهمند چه کار کنند و کسب‌وکارها نیز به حقوق خود واقف‌ می‌شوند.»

دبیر شورای ‌عالی فضای مجازی تصریح کرد: «اگر فضای مجازی تنظیم‌گری نشود، مردم و کسب‌وکارها در احقاق حقوق خود دچار مشکل می‌شوند. اکنون ما در مرحله تنظیم‌گری برای این حوزه قرار داریم. کسب‌وکارهایی وجود دارند که مردم از آنها راضی هستند؛ چراکه محصولات و خدمات مناسبی را ارائه می‌دهند. در این راستا درخواست من این است که در مرحله تنظیم‌گری و استانداردسازی دست به دست هم دهیم تا حاکمیت و کسب‌وکارها نقش خود را بدانند؛ در این صورت آثار مثبت تنظیم‌گری را به‌زودی مشاهده خواهیم کرد.»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با حضور در مراسم بزرگداشت روز فناوری اطلاعات، پیام رئیس‌جمهوری را قرائت کرد. او در ابتدای این مراسم گفت: «سازمان نصر کشور و تهران چراغ این روز را روشن نگه داشته‌اند. نکته‌ای که باید در اینجا تاکید کنم این است که یک فصل منسجم برای هوشمندسازی و توسعه حوزه فناوری اطلاعات در برنامه هفتم دیده شده و همه دستگاه‌ها به استفاده از هوش مصنوعی و با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی ملزم شده‌اند. بر این اساس تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند که یک نقشه‌راه برای افزایش استفاده از فناوری اطلاعات ترسیم کرده و ما در دولت هم حمایت حداکثری از آن خواهیم داشت.»

 او در ادامه پیام رئیس‌جمهوری برای بزرگداشت روز فناوری اطلاعات را قرائت کرد: «اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته با تمرکز بر بخش نفت و انرژی پیشرفت کرده، ولی در سال‌های گذشته فناوری اطلاعات در اقتصاد ایران توانسته جایگاه خوبی به دست آورد و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. این دولت هم معتقد است تحقق گام‌های اقتصادی در گرو داشتن یک جامعه کارآفرین است؛ بنابراین حمایت از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات از اولویت‌های دولت بوده است.»

در ادامه این پیام، رئیس‌جمهور به برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و افزوده است: «ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان جزو اقدامات دولت در این حوزه بوده؛ چرا که معتقدیم باید در مسیر کارآفرینی و حذف قوانین دست‌وپاگیر، فرصت‌هایی نو برای رشد و ترقی جمهوری اسلامی به وجود بیاوریم. دو برابر شدن سهم اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه از 5/ 8 به 15 درصد هدف‌گذاری شده است. تحقق این هدف با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک مرکزی و شورای عالی فضای مجازی و بخش خصوصی ممکن است و همگی باید حل چالش‌های پیش‌روی اقتصاد دیجیتال را در برنامه قرار دهند. زادروز خوارزمی یادآور مهمی است که چگونه می‌توان با مجاهدت عالمانه در دنیا و قرن‌ها، ماندگار و منشأ خیر بود.»

فناوری اطلاعات؛ یک ضرورت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور خود در دومین رویداد روز فناوری اطلاعات و اشاره به اینکه طی سال‌هایی که در نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران خدمت می‌کرده، هیچ صنفی در ایجاد تحولات انجام‌شده به اندازه حوزه فناوری اطلاعات تاثیرگذار نبوده، گفت: «فناوری اطلاعات، مهم‌ترین پیشران کشور در برنامه هفتم است. در گذشته اگر این سوال مطرح می‌شد که علم بهتر است یا ثروت، امروز می‌گوییم، تجارت، بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست و معتقدیم تحول کشور و اقتصاد آن به این حوزه وابسته است و شما هستید که می‌توانید اساس این کار را پیش ببرید. فناوری اطلاعات امروز دیگر برای جامعه و همچنین حکمرانی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است و حکمرانی هوشمند مهم‌تر از دولت الکترونیک است.»

او با تاکید بر اینکه صنف فناوری اطلاعات، دارای قدرت حل مساله است، اظهار کرد: «امروز مهم‌ترین چالش کشور، رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی سه عامل دارد؛ سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و منابع انسانی. از برنامه سوم تا ششم با وجود اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، رشد 50درصدی برای بهره‌وری و باقی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود، اما در واقعیت وضعیت رشد بهره‌وری مایل به صفر است. امروز مهم‌ترین ابزار تولید و قدرت در کشورها فناوری است و وقتی حرف از فناوری به میان می‌آید، در حقیقت تکیه ما روی نیروی انسانی است.»

به گفته قالیباف در کشور باید در بهره‌وری به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم مسائلی مانند ناترازی انرژی را حل کنیم. ما در سال حدود 100 میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم که فناوری اطلاعات می‌تواند در زمینه جبران آن کمک‌کننده باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ارزشمندی هوش مصنوعی بیان کرد: «امروز دیگر نگاه بر مبنای تهدید و فرصت به موضوعات، غلط است. ما در عرصه فناوری اطلاعات دیگر چیزی تحت عنوان تهدید نداریم و باید به هر آنچه در پیش‌روست، به چشم فرصت‌هایی با ریسک‌های کم و زیاد نگاه کنیم. هوش مصنوعی یکی از این فرصت‌هاست که می‌تواند در حل مساله به ما کمک کند.»

قالیباف در پایان به عنوان رئیس مجلس قول داد که در حل مشکلات به فعالان حوزه فناوری اطلاعات کمک کند و در برنامه هفتم با رقم‌زدن اتفاقی مهم، جایگاه فعالان این صنف با کمک فعالان آن به‌درستی در نظر گرفته شود و از فعالان این حوزه خواست تا دست در دست یکدیگر بگذارند و در ساختن ایرانی قوی کمک کرده و به جامعه امید دهند.

‌بهناز آریا‌، رئیس کمیسیون افتای نصر تهران نیز ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این رویداد و تقدیر از حضور مدیران و متخصصان کلیدی صنعت فناوری اطلاعات در مهم‌ترین گردهمایی فعالان آی‌تی کشور گفت: «روندی که تحت عنوان تحول دیجیتال در ساختارهای سنتی دنیای اطراف ما شکل گرفته و در جریان است، موجی است که نه به عنوان یک گزینه انتخابی، بلکه به عنوان یک برنامه جدی در تصمیم‌گیری‌های خردورزانه از سوی حاکمیت، اصناف، کسب‌و‌کارها و مردم تاثیر خواهد گذاشت.»

آریا در ادامه تاکید کرد: «سازمان نصر تهران، به عنوان نماینده صنف پیشتاز در مسیر تحول دیجیتال و در راستای امانت‌داری و صیانت از آرای فعالان این صنف 10 مطالبه اساسی از تصمیم‌سازان کشور دارد که نخستین مورد آنها بهبود وضعیت اینترنت به عنوان بستر حیاتی بسیاری از کسب‌و‌کارها و کاهش اختلالات موجود است.» او مقابله با فیلترینگ گسترده سرویس‌های پرکاربرد را دیگر مطالبه اساسی سازمان نصر از حاکمیت عنوان کرد و گفت: «انتظار می‌رود حاکمیت به توانمندی بخش خصوصی در تامین امنیت ملی با استفاده از روش‌های کارآمد و کارشناسانه توجه ویژه داشته باشد.»

ضرورت ورود به بحران مهاجرت نیروی کار تخصصی از طریق الزام نظارت بر مسوولیت دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد اقتصاد و رفاه ملی پایدار و همچنین ضرورت رعایت کپی‌رایت و حقوق معنوی نرم‌افزارهای داخلی و خارجی جهت احیای صنعت رو‌به‌افول نرم‌افزار و بازنگری و تعریف نظام‌های تعرفه‌ای برای استفاده از نرم‌افزارهای خارجی دو مطالبه دیگر سازمان نظام صنفی از قانون‌گذاران و تصمیم‌سازان کشور است.

لحاظ‌ کردن نقش فعالان صنفی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی، تدوین، تصویب و به‌روزرسانی قوانین و به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتال و حریم خصوصی و همچنین بازنگری بنیادین در سیاست‌های ارزی و گمرکی در خصوص اولویت‌دهی به اقلام زیرساختی فاوا نیز از جمله مطالبات دیگری بودند که بهناز آریا بر آنها تاکید کرد.  مجوز‌زدایی، اصلاح فرآیند و کاهش روند بوروکراتیک اخذ و تمدید مجوزهای گوناگون، تمرکز مجوزها از جمله مجوزهای متعدد افتا برای تسهیل کسب‌وکار، جلوگیری از هرگونه رانت و فساد و همچنین جلوگیری از حضور ناعادلانه خصولتی‌ها در رقابت با بخش خصوصی و فراهم‌کردن فضای کسب‌‌وکار سالم، پایدار و پویا مطالبه نهایی ذکر شده در بیانیه اختتامیه رویداد ملی روز فناوری اطلاعات بودند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان