۲۱ سند همکاری با کنیا، اوگانادا و زیمبابوه امضا شد

دستاورد تور آفریقایی رئیسی

شماره روزنامه: ۵۷۷۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ...

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پس از بازگشت از سفر به سه کشور آفریقایی به تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت: توافق بر سر تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی از دستاوردهای مهم این سفر است. رئیسی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سفر سه روزه خود به قاره آفریقا بعد از کنیا به اوگانادا و زیمبابوه رفت. در این دو سفر پایانی 4 سند همکاری میان ایران و اوگاندا و 12 سند همکاری میان ایران و زیمبابوه به امضا رسید. او در سفر کنیا نیز با همتای خود 5سند همکاری به امضا رسانده بود. رئیسی در سفر به اوگاندا و زیمبابوه اعلام کرد که میزان تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و این دو کشور قابل قبول نیست و بر توسعه تجارت و همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد.

در سفر به اوگاندا و زیمبابوه چه گذشت؟

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در ادامه سفر منطقه‌ای خود در اوگاندا، چهارشنبه مورد استقبال رسمی «یووری موسونی» رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. او با تقدیر از مواضع اوگاندا در مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم، نقطه اشتراک ایران و این کشور را ماهیت ضد استعماری انقلاب اسلامی و جنبش آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه این کشور دانست و گفت: کشورهای غربی با هجمه به بنیان خانواده، ترویج پدیده زشت همجنس‌گرایی، رواج افراطی‌گری و تروریسم‌پروری و استفاده ابزاری از حقوق بشر کشورهای مستقل را تحت فشار می‌گذارند که در این راستا گسترش تعاملات و همکاری‌های فرهنگی میان ایران و اوگاندا در مقابله با برنامه دشمنان دو ملت بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رئیسی همچنین در نشست بین‌الادیان که با حضور و سخنرانی مفتی، اسقف اعظم مسیحیان و معاون نخست‌وزیر اوگاندا در مسجد ملی این کشور برگزار شد؛ مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را از نقاط اشتراک ادیان ابراهیمی برشمرد و اظهار کرد: امروز نهاد خانواده با ترویج همجنس‌گرایی که یکی از زشت‌ترین انحراف‌ها و مورد نفرت همه ادیان الهی و ابراهیمی است، مورد تهدید قرار گرفته است؛ در حالی که توجه به خانواده و تشکیل خانواده از دیگر نقاط اشتراک میان ادیان ابراهیمی است. او گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، برای پیشرفت اراده مصمم دارد و امروز توانسته تحریم‌ها را به شکست بکشاند و خود را به عنوان کشوری پیشرفته و فناور به دنیا معرفی کند. در ادامه سفر به قاره آفریقا، رئیس‌جمهور صبح روز پنج‌شنبه وارد زیمبابوه شد و مورد استقبال رسمی «امرسون منانگاگوا» رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

در نشست خبری مشترک رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور زیمبابوه، رئیسی اظهار کرد: ما در حوزه‌های مختلفی تجربه داریم و مایلیم آنها را با کشورهای دوست در آفریقا به اشتراک بگذاریم. ما در حوزه کشاورزی، در علم و فناوری و برای تجارت می‌توانیم همکاری خوبی با زیمبابوه داشته باشیم و محصولات دو کشور می‌تواند براساس نیاز هر دو کشور تبادل شود. وی تاکید کرد: ما با بسیاری از کشورهای آفریقایی مواضع مشترکی داریم. از جمله با زیمبابوه که هردو با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و حامی حقوق بشر هستیم، اما نه آنچه دستاویز نظام سلطه برای تضییع حقوق سایر کشورها شده، بلکه حقوق بشر به معنی دفاع از حقوق انسان به صورت واقعی. رئیس‌جمهور با تاکید بر اراده ایران و زیمبابوه برای توسعه روابط، یادآور شد: در دیداری که با رئیس‌جمهور زیمبابوه در نشست سالانه روسای جمهور در سازمان ملل داشتیم قرار شد روابط بین دو کشور توسعه پیدا کند.

برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور از مهم‌ترین رویدادها در چند ماه گذشته است. این کمیسیون مشترک در حال پیگیری تصمیمات تجاری و اقتصادی است. او تصریح کرد: اراده دو کشور ایران و زیمبابوه بر توسعه روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فناوری است. اراده ما بر تعامل با همه کشورهای جهان است، دنیا فقط به چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود که خودشان را جامعه جهانی می‌دانند. همان طور که قاره آمریکا و آسیا مهم است، آفریقا هم مهم است و ظرفیت‌های بسیاری دارد.

دستاوردهای سفر چه بود؟

سفر رئیسی، رئیس‌جمهور به اوگاندا و زیمبابوه دستاوردهایی را به دنبال داشت و در این سفرها در مجمع 16 سند همکاری به امضا رسید. روز چهارشنبه در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اوگاندا که به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد، مقامات عالی‌رتبه دو کشور 4 سند همکاری در زمینه‌های معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک را به امضا رساندند. رئیس‌جمهور سپس از مزرعه کشت فرا سرزمینی ایران در اوگاندا بازدید کرد و در جریان اقدامات انجام شده در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی و کشت فرا سرزمینی در این کشور قرار گرفت و به نشانه آغاز کشت فرا سرزمینی کشورمان یک اصله نهال کاشت.

در ادامه رئیسی، دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا را افتتاح کرد. دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا به عنوان مرکز و نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است. هدف از تاسیس این دفتر، ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک به‌ویژه در حوزه شرق آفریقاست.

در ادامه برنامه‌های سفر به اوگاندا، رئیسی چهارشنبه در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور گفت: اگر ظرفیت‌های متقابل به خوبی از سوی تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شناسایی شود، تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند بسیاری از نیازهای متقابل ایران و اوگاندا را برطرف کند. میزان فعلی تبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اوگاندا برای هیچ کدام از دو کشور قابل قبول نیست، در حالی که به راحتی می‌توان میزان تجارت میان دو کشور را به 10 برابر حجم فعلی افزایش داد. در ادامه، نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد. در این نشست رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و زیمبابوه به میزان سطح دوستی و مودت فیمابین نیست، بر اراده ایران برای توسعه تجارت و همکاری‌ها در حوزه معدن، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، علم و فناوری، تجهیزات پزشکی و دارویی و مبادلات کالاهای تولیدی میان دو کشور تاکید کرد.

در این سفر 12 سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و زیمبابوه توسط مقامات دو کشور و در حضور رئیسی و منانگاگوا به امضا رسید. رئیسی پس از بازگشت از سفر منطقه‌ای به آفریقا، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر تاکید کرد: توافق بر سر تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی از دستاوردهای مهم این سفر است. او در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: ارتباط ما با قاره آفریقا، مثل ارتباط با کشورهای قاره آسیا و دیگر نقاط جهان اهمیت دارد و نباید ارتباط با این قاره که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود. رئیسی در ادامه با بیان اینکه هدف اول این سفر تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: گسترش ارتباط با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود؛ چرا که آفریقا قاره فرصت‌های ارزشمند، منابع سرشار طبیعی، معادن و زمینه‌ها و استعدادهای فراوان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان