گرم‌ترین هفته جهان در ۱۲۵هزار سال گذشته

هیولای سربروس در اروپا جولان می‌دهد

شماره روزنامه: ۵۷۷۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۶ ...

 گردشگران در اروپا تحت تاثیر موج گرما قرار گرفته‌اند. در آتن، صلیب سرخ یونان تیم‌هایی را برای مراقبت از بازدیدکنندگان به آکروپولیس اعزام کرده است و می‌گوید بسیاری از آنها به‌دلیل گرما دچار حالت تهوع و سرگیجه می‌شوند. مارینا استاماتی، نماینده این سازمان گفت: «به همین دلیل است که با اعلامیه‌ها سعی می‌کنیم به آنها اطلاع دهیم که در شهرداری آتن مکان‌هایی با تهویه هوا وجود دارد تا به داخل آن بروند.» اوایل این هفته، یک مرد چهل ساله پس از اوج‌گیری دما در شمال ایتالیا بر اثر گرما جان خود را از دست داد؛ درحالی‌که چندین بازدیدکننده از این کشور بر اثر گرمازدگی از بین رفتند، از جمله یک مرد انگلیسی در خارج از کولوسئوم در رم. به مردم توصیه شده است که حداقل دو لیتر آب در روز بنوشند و از قهوه و الکل که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، پرهیز کنند.

ماریا و گلوریا، دو گردشگر استرالیایی در خیابان‌های رم، به بی‌بی‌سی گفتند که از گرما واقعا شگفت‌زده شده‌اند و سعی می‌کنند در وسط روز بیرون نروند. آندریا رومانو و میشل لا پنا، گردشگران ایتالیایی به بی‌بی‌سی گفتند که زادگاهشان پوتنزا، در کوه‌های آپنین، «دمای با مرام‌تری» از رم دارد. این دو تصریح کردند: «ما باید کاری درباره تغییرات آب و هوا انجام دهیم. ما باید مسوولیت بیشتری داشته باشیم. آسیب از قبل وارد شده است. ما باید کاری درباره آن انجام دهیم. اما نه تنها دولت... همه چیز از مردم شروع می‌شود. هر یک از ما باید انجام دهیم. مثلا کمتر از پلاستیک استفاده کنید، از کولرهای گازی استفاده نکنید، از خودروهای برقی استفاده کنید.» انتظار می‌رود موج گرمای سربروس -که توسط انجمن هواشناسی ایتالیا به نام هیولای سه‌سر که در دوزخ دانته وجود دارد، نام‌گذاری شده است- در چند روز آینده شرایط شدیدتری را به همراه داشته باشد. اسپانیا از دمای 45درجه سانتیگراد (113 فارنهایت) به نقطه جوش رسیده است. دولت منطقه‌ای اندلس خدمات کمک تلفنی را برای افراد آسیب‌دیده از گرما آغاز کرده است.

روز پنج‌شنبه، آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که دما در جزایر سیسیل و ساردینیای ایتالیا ممکن است به 48درجه سانتی‌گراد برسد: «این به‌طور بالقوه گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در اروپا خواهد بود.» اداره ملی هواشناسی انگلیس، پیش‌تر اعلام کرده بود که دمای هوا در روز جمعه به اوج خود خواهد رسید و انگلیس جمعه بسیار گرمی را تجربه کرد. سرویس «آب و هوای بی‌بی‌سی» می‌گوید بخش‌های وسیعی از جنوب اروپا می‌توانند تا بالاتر از 40درجه را تجربه کنند. اما با از بین رفتن سربروس، پیش‌بینی‌کنندگان آب‌وهوای ایتالیا هشدار می‌دهند که موج گرمای بعدی که شارون به نام کشتی‌رانی که روح‌ها را به دنیای زیرین در اساطیر یونانی می‌فرستد نامیده می‌شود، دما را به 43درجه سانتی‌گراد (109درجه فارنهایت) در رم و احتمالا در جزیره ساردینیا 47درجه سانتی‌گراد (116درجه فارنهایت) افزایش دهد.

همچنین تابستان امسال شاهد شکسته شدن رکوردهای دما در بخش هایی از کانادا و ایالات متحده و همچنین در سراسر آسیا از جمله در هند و چین بودیم. دمای دریا در اقیانوس اطلس به بالاترین حد خود رسیده است؛ درحالی‌که یخ دریای قطب جنوب در کمترین میزان ثبت شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که این روند ادامه دارد و هوا گرم‌تر هم می‌شود. یک الگوی آب و هوایی به نام «ال‌نینو» در مناطق گرمسیری اقیانوس آرام در حال توسعه است. به‌طور متوسط دما را حدود 2/ 0درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما به حول و حوش رقم 1/ 1درجه سانتی‌گراد اضافه کنید که تغییرات آب و هوایی میانگین دما را در سراسر جهان بالا برده است و ما به‌طرز خطرناکی به آستانه 5/ 1درجه سانتی‌گراد نزدیک می‌شویم که جهان موافقت کرده است تا دمای جهانی را پایین‌تر از آن حد نگه دارد.

به این منظور بیایید روندها را در یک زمینه تاریخی قرار دهیم تا چشم‌اندازی به ما بدهد. هفته اول ژوئیه گرم‌ترین هفته از زمان شروع رکوردها بوده است. اما دانشمندان می‌توانند از حباب‌های هوای محبوس‌شده در یخ‌های قطب جنوب برای تخمین دمای بیش از یک میلیون سال قبل استفاده کنند. این داده‌ها نشان می‌دهد که هفته پیش گرم‌ترین هفته در 125هزار سال گذشته بوده است. این مربوط به زمانی است که اسب آبی در تیمز وجود داشت و سطح دریاها حدود 5متر (4/ 16فوت) بالاتر بود. به این دوره زمین شناسی «Eemian» می‌گویند.

تلفات گرما در اروپا

یک مطالعه جدید می گوید 61هزار و 672نفر در اروپا بر اثر گرما سال گذشته جان خود را از دست دادند. موسسه «آی‌اس گلوبال» در بارسلونا -که درباره سلامت جهانی تحقیق می‌کند- اعلام کرد که ایتالیا با 18هزار و 10مورد بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از گرما را داشته است؛ درحالی‌که اسپانیا با 11هزار و 324 و آلمان با 8هزار و 173مرگ‌ومیر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.این ترس وجود دارد که گرما می‌تواند باعث مرگ‌ومیر بسیاری در تابستان شود. بر اساس تحقیقات «آی‌اس گلوبال»، شهرهایی در اسپانیا با بالاترین خطر مرگ‌ومیر ناشی از گرما وجود دارند که عبارتند از: «مادرید، بارسلونا، والنسیا، سویا، مالاگا، مورسیا، پالماد مایورکا و بیلبائو.» موج گرما به دوره‌ای از هوای گرم گفته می‌شود که دمای آن بالاتر از حد انتظار برای زمان سال است.

کارشناسان می‌گویند که دوره‌های هوای فوق‌العاده گرم در حال افزایش است و تغییرات آب و هوایی به این معنی است که اکنون تجربه دماهای رکوردشکنانه طبیعی است. به گفته دارن بت، خبرنگار هواشناسی بی‌بی‌سی، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که گرما در جنوب اروپا به زودی به بریتانیا برسد؛ درحالی‌که بریتانیا در طول هفته آینده در هوای خنک‌تر و بهتر اقیانوس اطلس باقی می‌ماند. بریتانیا ژوئیه‌ای را تجربه می‌کند که کمی مرطوب‌تر از حد معمول بوده است، با دمایی که نسبتا پایین به نظر می‌رسد. اما این در تضاد با آب و هوای بریتانیا در ماه ژوئن است که با اختلاف قابل توجهی گرم‌ترین آب و هوای تاریخ ثبت‌شده بود؛ چیزی که به گفته اداره هواشناسی، «اثر انگشت تغییرات آب و هوا» را به همراه داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان