وبلاگ مشرق

کلاس آموزشی قالیباف برای روسیه/ هیئت‌هایی که یزید هم در آنها گریه می‌کند!

اقدام وزارت خارجه روسیه علیه جزایر گرامی ایرانی جای هیچ توجیهی ندارد. اما باید متوجه بود که عده‌ای درباره پاسخ ایران به این مسئله دچار افراط و تفریط نشوند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لطفا برای پاسخ به روسیه دچار افراط و تفریط نشویم!

کلاس آموزشی قالیباف برای روسیه/ هیئت‌هایی که یزید هم در آنها گریه می‌کند!

محمد صدر، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران در اشاره به موضع غلط وزیر خارجه روسیه درباره جزایر گرامی ایرانی؛ گفته است: اگر همان زمان که چین اقدام شبیه روسیه را انجام داد و در واقع مصوبات شورای همکاری خلیج فارس را تأیید کرد، ایران جدی‌تر برخورد کرده بود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد. همان موقع خودم با آقای رئیسی صحبت کردم و گفتم که تمامیت ارضی ایران موضوع بسیار مهمی است و باید جمهوری اسلامی یک موضع جدی‌تر و محکم‌تری بگیرد؛ آقای رئیسی گفت، من موضع‌گیری کرده‌ام. بعد از آن معاون نخست وزیر چین به ایران آمد و البته آقای رئیسی هم موضع‌گیری کرد ولی موضع‌گیری در خور نبود.

او می‌افزاید: یعنی باید چینی‌ها می‌فهمیدند-همان طور که بعضی از دوستان هم اشاره کردند- که ما در ارتباط با تمامیت ارضی و استقلال کشور هیچ شوخی با کسی نداریم و اگر کسی به این حیطه وارد شود، طبیعتا با برخورد جدی جمهوری اسلامی مواجه می‌شود. متأسفانه عدم برخورد مناسبت در آن زمان با چین باعث شد که روسیه هم همان خلاف را انجام بدهد و عین همان مواضع را بگیرد و در جهت منافع خودش و شورای همکاری خلیج فارس، منافع ایران را فدا کند و موضع‌گیری داشته باشد که در واقع به تمامیت ارضی ایران خدشه وارد کرده است.

صدر گفته است: باید به صورت جدی با روسیه برخورد شود. واکنش‌هایی که تا الآن صورت گرفته، بد نبوده ولی کافی نیست. سفیر روسیه احضار شده، ولی حتما باید از روسیه خواسته شود که هم معذرت‌خواهی کند و هم مواضعش را تغییر بدهد؛ وگرنه باید جمهوری اسلامی واقعا یک تجدیدنظر جدی در رابطه با روسیه داشته باشد. به ویژه اینکه ضررهایی که روسیه به ایران زده حتی بیش از ضررهای چین است. یعنی سر قضیه اوکراین و... باعث انزوای بیشتر ایران شده و نیز باعث شده که تحریم‌های اروپا علیه ایران به خاطر قضیه اوکراین خیلی جدی‌تر شود؛ در حالی که ایران چنین مواضعی را نداشته است.

او تصریح می‌کند: بنابراین، به نظر من باید دوستان این توجه را داشته باشند و دولت رسما از روسیه بخواهد که مواضعش را اصلاح کند؛ و اگر اصلاح نکرد، یک موضع‌گیری خیلی جدی به روسیه نشان بدهد که ما در ارتباط با استقلال و تمامیت ارضی شوخی نداریم. [1]

*اقدام غلط وزیر خارجه روسیه در همراهی با برخی شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس علیه جزایر گرامی ایرانی؛ یک کار غلط بود که هیچ جای دفاع و توجیهی هم نداشت!

اقدامی که البته موجب سبکی دیپلماسی کرملین شد و از منزلت هژمونی روسیه و شخص آقای پوتین کاست.

لکن در قبال این قضایا نبایستی دچار افراط و تفریط شد...

یعنی اقدام متقابل ایران در اعتراض به روسیه، احضار سفیر این کشور، تأکیدات راهبردی رئیس مجلس و توضیحات آقای بوگدانف(معاون وزیر خارجه روسیه) درباره احترام روسیه به تمامیت ارضی ایران اسلامی؛ اقدامات دیپلماتیکی بودند که انجام مجموعه آنها برای فیصله یافتن این مسئله کفایت بود.

حال اگر امثال آقای صدر معتقدند "پاسخ درخور" یعنی آتش زدن سفارت روسیه یا حمله نظامی به خاک روسیه؛ مسئله دیگریست و ما قضاوت در این باره را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیان این نکته هم ضروریست که ما از آنجا که گاهی اظهارات آقای صدر را رصد می‌کنیم؛ تاکنون ندیده‌ایم که ایشان مواضعی اینچنین شداد و غلاظ را درباره آمریکا هم اتخاذ کنند که این مسئله جای سؤال دارد!

***

تأکید خطیب مشهور بر پرداختن هیئت‌ها به مسائل معیشتی جامعه

هیئت‌هایی که یزید هم در آنها گریه می‌کند!

کلاس آموزشی قالیباف برای روسیه/ هیئت‌هایی که یزید هم در آنها گریه می‌کند!

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، از خطبای مشهور کشورمان طی سخنانی در همایش «شمیم حسینی» که با حضور هیئات مذهبی استان قم برگزار شد، گفته است:‌ هدف اصلی از برپایی هیئت‌های مذهبی؛ تربیت انسان معتقد و باورمند است. به این معنا که موجب تهذیب نفس، عفاف و حجاب و دوری از گناهان شود.

به گزارش رسا، او می‌افزاید: به روز بودن، یکی از مهمترین ویژگی‌های یک هیئت مذهبی است. همانطور که رهبری فرمودند ما هیئت سکولار نداریم؛ امروز مباحث معیشتی و فرهنگی همچون عفاف و حجاب مطرح است که باید در هیئت‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی باید هیئت علمی داشته باشند، تصریح کرده است: اعضای این هیئت‌ها می‌توانند موضوعات اساسی و نیازهای روز جامعه را تعیین کرده و برای آنها برنامه داشته باشند.[2]

*حجت‌الاسلام رفیعی در واقع همه آنچه که از یک هیئت تراز انتظار می‌رود را مطرح کرده‌اند و حالا باید منتظر بود و دید که چه تعداد از هیئت‌ها، مداحان عزیز و خطبای محترم به این عقلانیت‌ها ملتزم خواهند بود.

بدیهیست که هیئت خالی از بصیرت نسبت به مسائل روز و ایضا هیئتی که نتواند تطبیقات لازم میان مسائل امروز جامعه با قضایای عصر سیدالشهدا(س) را در فرایند "تکرار تاریخ" پیدا کند؛ چیزی جز یک محفل بی‌خاصیت نخواهد بود که قیام حسینی را از محتوا خالی و شور را به جای شعور قالب می‌کند. و پر واضح است که چنین محفلی مطلوب یزیدیان در همه‌ی زمان‌ها خواهد بود!

در واقع در این قبیل هیئت‌ها و مجالس؛ صرفا شهوات ذهنی عده‌ای مذهبی ارضا خواهد شد که می‌خواهند دوری خود از وادی سیاست و عقلانیت و مجاهدت را با نشستن در مجلسی به نام سیدالشهدا(ع) توجیه کنند و در واقع خون شهدای کربلا را سپر اشتباهات خود کنند.

اما در هیئت تراز و هیئتی که مورد توجه اهلبیت(س) است؛ صراحتا این معنی مورد تأکید است که اگر حسین‌بن‌علی(ع) در زمان حاضر بود هیچ نسبتی با بی‌حجابی و گرانی و ناکارآمدی نداشت و بسته به اینکه یزیدیان زمان در کدامیک از گلوگاه‌ها و منابر و مصادر نظام اسلامی نشسته‌اند به نبرد لسانی، رفتاری یا مسلحانه علیه آنها برمی‌خاست و دلایل گرانی و بی‌حجابی و ناکارآمدی را افشا می‌کرد.

در واقع باید گفت یک هیئت تراز، هیئتی است بیش از زخم‌های پیکر مطهر حسین‌بن‌علی(ع) بر "ذبح عقلانیت توسط مردم زمانه" می‌گرید، با "جهاد تبیین" به مقابله یا یزیدیان زمان برمی‌خیزد و با حیثیت‌بخشی به عقلانیت اجازه نمی‌دهد بوزینه‌ها از منابر رسول خدا در جامعه بالا بروند. (اشاره به یک حدیث نبوی)

هیئت تراز؛ هیئتی است که جهاد تبیین را جهادی برای دفاع از خیام حسینی(ع) بداند و جامعه‌ی مورد خواست امام حسین(ع) را تبیین و مطالبه کند.

***

کلاس آموزشی قالیباف برای روسیه

کلاس آموزشی قالیباف برای روسیه/ هیئت‌هایی که یزید هم در آنها گریه می‌کند!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جریان نطق خود در جلسه علنی روز یکشنبه گذشته مجلس به موضع غلط وزارت خارجه روسیه درباره جزایر گرامی ایران اشاره کرده و گفته است:

"روسیه که خود قربانی توسعه طلبی‌های ژئوپلتیکی غرب و ناتو و در حال نبرد علیه آن است، نباید به برنامه ژئوپلتیکی غرب برای بی ثبات سازی خلیج فارس کمک کند؛ آن هم در حالی که ایران تنها ضامن ثبات در خلیج فارس و خنثی کننده برنامه‌های خطرناک غرب در این منطقه حساس است."[3]

*این کنایه آقای قالیباف به روسیه که اشارتی دارد به جنگ روسیه با اوکراین و البته کمک‌های غیر قابل انکار و تعیین‌کننده ایران به روسیه؛ سخنی بسیار پر مغز و دیپلماتیک است که به خوبی توانسته اشتباه کاخ کرملین را به رخ بکشد.

در "جهاد تبیین" انتظار همین است که مسئولان رده‌بالای کشور بتوانند با سخنانی دقیق، فکر شده و عمیق از حیثیت نظام اسلامی و کارنامه انقلاب دفاع کنند.

انتظار دیگر نیز این است که آقایان بتوانند سخنان خود را با کارنامه همراه کنند و در وادی اجرا و دولت‌داری نیز گره از کار مردم بگشایند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1600803

2_ rasanews.ir/00361Y

3_ mshrgh.ir/1508803

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان