رپرتاژ آگهی

تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان؛ آموزش، مدرک، درآمد و بازار کار

برق صنعتی و برق ساختمان دو رشته اصلی در حوزه برق هستند؛ اگر قصد ورود به این مشاغل را داشته و در انتخاب میان دو رشته مردد هستید، بررسی تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان از نظر نوع و سرفصل های آموزش، مدرک و میزان درآمد این دو رشته می‌تواند تاثیر مثبت زیادی در تصمیم گیری صحیح شما داشته باشد.

تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان؛ آموزش، مدرک، درآمد و بازار کار

بررسی تفاوت های برق ساختمان و برق صنعتی؛ تجهیزات، کاربرد و مهارت

برای اطلاع از اصلی‌ترین تفاوت‌های برق صنعتی با برق ساختمان، بهترین راه مقایسه تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی در دو دوره مربوط به این رشته ها است؛ برای بررسی دقیق تفاوت در سرفصل های آموزشی این دو رشته می‌توانید به صفحه آموزش برق صنعتی(https://darr.ir/product/bargh-sanati/) در وب سایت دارالفنون مراجعه کنید و یا از صفحه آموزش برقکاری ساختمان بازدید کنید؛ یا بخش بعدی متن که در آن به مقایسه تجهیزات، کاربرد و مهارت های برقکار صنعتی و ساختمان پرداخته شده است را مطالعه کنید.

تفاوت تجهیزات برق صنعتی با برق ساختمان

وقتی صحبت از بق صنعتی به میان می‌آید منظور دقیقاً کار با برق بسیار قوی است و به همین علت تجهیزات برق صنعتی باید توانایی کار در بار و فشار زیادتری را داشته باشند؛ البته حساسیت قطعات در برق صنعتی نیز یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم محسوب می‌شود.
برای مثال مدارشکن‌ها در برق صنعتی باید با دقت بالاتری، سرعت بیشتر و در بار و فشار بالاتری کار کنند، تا از تهدید جان اپراتورها به شکل مناسبی جلوگیری کنند.
ضمناً در کار با برق صنعتی ما با موتورها و تابلوهای برق صنعتی سر و کار داریم که در برق ساختمان خبری از آن ها نخواهد بود.

آموزش برق صنعتی در آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون در تهران

تفاوت برقکار صنعتی و برقکار ساختمان از نظر مهارت

برقکار صنعتی به طور معمول با تجهیزاتی سر و کار دارد که با ولتاژ بالا و با برق سه فاز کار می کنند. یک برقکار صنعتی باید کار با دستگاه‌های مختلفی که به تامین انرژی الکتریکی برای ماشین آلات در کارخانه‌ها و سایر محیط‌های صنعتی می پردازند را به خوبی بلد باشد و بتواند از وسایلی همچون فیوز، رله، ترانسفورماتور، کابل‌های فشار قوی، کنتاکتور، الکتروموتورهای سه فاز غلتکی و زبانه ای، میکرو سوئیچ، لیمیت سوئیچ، ترموستات و غیره به درستی استفاده کند.
این درحالی است که برقکار ساختمانی باید بتواند با تجهیزاتی مانند: فیوز، کنترل، رله راه پله، آیفون، انواع چراغ، دزدگیر ساختمان، سیستم اعلان حریق و دوربین مداربسته به درستی کار کند.

تفاوت کاربردهای برق صنعتی و برق ساختمان

همانطور که از نام این دو رشته مرتبط با برق می‌توان حدس زد، برق صنعتی در صنایع و کارخانه های مختلف و برق ساختمان در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه بازار کار برق صنعتی و برق ساختمان

اولین نکته ای که در زمان بررسی تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان از نظر بازار کار و درآمد باید به آن اشاره کرد، این نکته است که هر دو این رشته ها دارای بازار کار مناسبی اما یک برقکار صنعتی به صورت معمول با قرارداد رسمی به یک کارخانه و یا واحد صنعتی می‌پیوندد این در حالی است که یک برقکار ساختمان باید بازار کار خود را پیدا کند، با افراد یا شرکت‌های مختلف جهت انجام امور برقکشی ساختمان به توافق برسد و به کسب درآمد به پردازد.

تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان از نظر میزان درآمد

نام رشته شغلی

حداقل میزان درآمد

حداکثر میزان درآمد

برقکار صنعتی

10 میلیون تومان

80 میلیون تومان

برقکار ساختمان

7 میلیون تومان

سقف مشخصی ندارد

 

تفاوت مدرک برق صنعتی با برق ساختمان از نظر ارزش و اعتبار

هر دو رشته برق صنعتی و برق ساختمان را می‌توان به صورت آکادمیک و یا با شرکت در دوره‌های مهارت آموزی یاد گرفت و به یک مدرک معتبر در رابطه با آن ها دست پیدا کرد. البته جالب است بدانید که مدارک ارائه شده پس از دوره های مهارت آموزی فنی حرفه ای برای این دو دوره دارای ارزش بین المللی بوده و در 186 کشور عضو پیمان ILO دارای اعتبار می باشد.

لازم به ذکر است که تنها تفاوت مدرک برق صنعتی با برق ساختمان فنی حرفه ای در آن است که شما با داشتن مدرک برق صنعتی فنی حرفه ای می توانید متعاقباً در دوره های تخصصی و پیشرفته تری مانند اتوماسیون صنعتی و PLC نیز شرکت کنید اما دوره برق ساختمان پیشنیاز هیچ رشته خاصی نیست.

ضمناً دارندگان مدرک برق صنعتی و PLC می توانند از این مدارک برای کاریابی در کشورهای پیشرفته اروپایی از آن استفاده کنند در صورتی که مدرک برق ساختمان برای مهاجرت به کشورهایی نظیر نیوزلند و استرالیا مناسب است.

مقایسه قیمت دوره آموزش برق ساختمان و دوره آموزش برق صنعتی

به استناد مطالب درج شده در وب سایت مجتمع آموزشی فنی حرفه ای دارالفنون ری، که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است؛ قیمت دوره های برق ساختمان و صنعتی به شرح جدول زیر است:

تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان از نظر هزینه یادگیری

نام دوره

قیمت دوره

آموزش برق ساختمان

7000000 تومان

آموزش برق صنعتی

6000000 تومان

آموزش اتوماسیون صنعتی PLC

5000000 تومان

آموزش هوشمندسازی ساختمان

5000000 تومان

تفاوت هزینه آموزش برق صنعتی با برق ساختمان

همانطور که مشاهده می‌کنید از نظر تفاوت قیمت دوره برق صنعتی با برق ساختمان، هزینه دوره برق ساختمان مقداری از دوره برق صنعتی بیشتر است.

با توجه به این تفاوت ها، برق صنعتی بهتر است یا برق ساختمان؟

حال که از تفاوت این دو رشته مرتبط با برقکاری مطلع شده اید، می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مزایا و معایب دو رشته و در نظر گرفتن توقعات و خصوصیات شخصیتی خود، به سادگی به این پرسش که "تفاوت برق صنعتی با برق ساختمان چیست؟" پاسخ دهید؛ اما از نظر ما با توجه به قیمت دوره، وضعیت بازار کار، میزان درآمد و ظرفیت مناسبتر برای مهاجرت شغلی، برق صنعتی در مقایسه با برق ساختمان، شغل و حرفه مناسبتری محسوب می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر