پیش بینی ۱۵ اقتصاد بزرگ دنیا در ۵۰ سال آینده (+نمودار)

جهان در ۵۰ سال آینده شاهد هرمی متفاوت به لحاظ ۱۵ اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود و کشورهایی از لیست بزرگان کنونی خارج و کشورهایی جدید وارد لبست خواهند شد که هم اکنون در رده کشورهای در حال توسعه هستند.

اقتصاد جهانی در 50 سال آینده شاهد تغییرات عظیمی خواهد بود که مهم ترین آنها افزایش سهم اقتصادهای آسیایی از کیک اقتصاد جهانی و کاهش وزن کشورهای اروپایی خواهد بود.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه "ویژوال کاپیتالیست"، بر اساس گزارش اخیر موسسه " گلدمن ساکس" پیش بینی می شود که توازن قدرت اقتصادی جهانی در دهه های آینده به طرز چشمگیری تغییر کند.

در نمودار زیر وضعیت 15 اقتصاد برتر دنیا در5 بازه زمانی سال های 1980، 2000، 2022 ، 2050 و 2075 بر اساس این پیش بینی ترسیم شده است.

پیش بینی 15 اقتصاد بزرگ دنیا در 50 سال آینده (+نمودار)

همه ارقام نمودار بالا بر اساس پیش بینی تولید ناخالص داخلی واقعی بر اساس ارزش دلار در سال 2021 است.

یکی از مهم ترین موضوعات اصلی چند دهه گذشته رشد باورنکردنی چین و هند بوده است. برای مثال، بین سال‌های 2000 تا 2022، هند 8 پله جهش کرد و به پنجمین اقتصاد بزرگ تبدیل شد و از بریتانیا و فرانسه هم پیشی گرفت.

تا سال 2050، گلدمن ساکس معتقد است که سهم آسیا از تولید ناخالص داخلی جهانی بسیار بیشتر از امروز خواهد بود و اقتصادهای آسیایی سهم بیشتری از کیک اقصاد جهانی را از آن خود خواهند کرد.

یکی از کشورهایی که پیش بینی می شود تا سال 2050 رشد و جهش بزرگی داشته باشد، اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است.

پیش بینی می شود این کشور تا سال 2050 به چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود و از برزیل و روسیه به عنوان بزرگترین بازارهای نوظهور هم پیشی بگیرد. 

پیش بینی 15 اقتصاد بزرگ دنیا در 50 سال آینده (+نمودار)

اندونزی بزرگترین کشور مجمع الجزایری جهان است و در حال حاضر با 277 میلیون نفر، چهارمین کشور  پرجمعیت جهان است.

پیش‌بینی ها تا نیم قرن آینده یعنی تا سال 2075  نظم جهانی کاملا متفاوتی را نشان می‌دهد. وضعیتی که پیش بینی می شود کشورهایی چون نیجریه، پاکستان و مصر هم در بین 10 اقتصاد بزرگ دنیا قرار بگیرند. 

یکی از ملاحظات مهم در این تخمین‌ها رشد سریع جمعیت در این 3 کشور است که بر خلاف روند رو به منفی رشد جمعیتی در بسیاری از کشورهای در حال رشد مشابه، در این 3 کشور منجر به  حضور نیروی کار عظیم و جوانی خواهد شد؛ نیرویی که یک مزیت رقابتی جدی به این 3 کشور در عرصه اقتصادی جهان خواهد داد.

به بیان دیگر، پیش بینی اقتصاد جهان در سال 2075 بدون در نظر گرفتن عامل رشد جمعیت در بسیاری از اقتصادهای پیشرو و در حال توسعه کنونی غیرممکن است و همین عامل کلیدی است که به اقتصادهای در حال ظهور و اقتصادهای توسعه یافته امکان بقا در راس هرم اقتصادهای بزرگ دنیا را می دهد، به طوری که ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2022، در نیم قرن آینده از لیست 10 اقتصاد بزرگ دنیا بیرون آمده و جای خود را به کشورهایی مثل هند، اندونزی، پاکستان و مصر خواهد داد.

پیش بینی 15 اقتصاد بزرگ دنیا در 50 سال آینده (+نمودار)

در همین حال، اقتصادهای اروپایی همچنان به سقوط بیشتر در رتبه بندی ادامه خواهند داد. آلمان که زمانی سومین اقتصاد بزرگ جهان بود، در نیم قرن آینده پس از برزیل در رده نهم جهانی قرار خواهد گرفت.

اقتصاد ایالات متحده آمریکا هم در سال 2050 در جایگاه دوم پس از چین و در سال 2075 در جایگاه سومی جهان پس از چین و هند خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که انتظار می رود چین، هند و ایالات متحده در سال 2075 با تولید ناخالص داخلی بالای 50 تریلیون دلار در وضعیت مشابهی به لحاظ حجم و بزرگی اقتصاد قرار بگیرند که نشان دهنده قدرت اقتصادی تا حدودی برابر برای این 3 کشور خواهد بود.

در نتیجه، نحوه تعامل این کشورها با یکدیگر احتمالا چشم‌انداز جهانی را به شیوه‌هایی شکل می‌دهد که پیامدهای گسترده‌ای دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان