مهره های آبی و گفتگوهای سیاسی لبنان

اگر آن چنانکه شخصیت ها و مقامات لبنانی می گفتند که دیدارها و گفتگوها بسیار مثبت بود که دیگر بحران ادامه پیدا نمی کرد و همه چیز به خوبی و خوشی با انتخاب رئیس جمهور لبنان به پایان می رسید

عصرایران - بحران ریاست جمهوری لبنان و اختلاف شدید فراکسیون های پارلمانی موجب شده است تا 12 بار تشکیل جلسه پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری بی نتیجه پایان یابد. در اخرین جلسه ای که 14 ژوئن (24 خرداد) گذشته برگزار شد دو کاندیدای اصلی یعنی جهاد ازعور و سلیمان فرنجیه به عنوان کاندیداهای اصلی حضور داشتند اما اولی 59 و دومی فقط 51 رای به دست آورد این در حالی است که در دور اول کاندیدای پیروز 68 رای و در دور دوم به 65 رای نیاز دارد.

این بحران ، رئیس جمهور فرانسه آمانوئل ماکرون را بر آن داشت تا نماینده ای ویژه یعنی " ژان ایو لودریان" وزیرخارجه سابق فرانسه را رهسپار لبنان کند تا باب گفتگو و حل و فصل این بحران را با رهبران سیاسی احزاب و فراکسیون های پارلمان لبنان بگشاید.

ماهر ابی نادر در پایگاه تحلیلی 180post لبنان در باره سفر چهار روزه ژان ایو لودریان فرستاده شخصی رئیس جمهور فرانسه به بیروت (از تاریخ 21 ژوئن تا 24 همین ماه) و دیدارهای وی با اکثر رهبران و شخصیت های لبنانی، داستانی را بیان می کند که خالی از لطف نیست . وی می نویسد :

معلمی در دوران دبیرستان داشتیم که داستانی را برای ما باز گو کرد که حال و روز سفر و دیدارهای لودریان با شخصیت ها و مقامات لبنانی است. این معلم برای ما نقل کرد که یک صحرانشین با چهار زن ازدواج کرده بود و آنها با او در یک چادر بزرگ زندگی می کردند و وقتی هر روز غروب خسته از کار برمی گشت، با فضایی روبرو می شد که اوقات خوش او را به جهنمی تبدیل می نمود، در حقیقت اختلاف زنان بر سر این که این بادیه نشین کدامیک از چهار زن را بیشتر از دیگران دوست دارد، موضوع اختلافی زنان بود که زندگی مرد را به جهنمی تبدیل کرده بود.

یک روز این صحرانشین فکری به ذهنش رسید تا از این بحران خارج شود و لذا صبحی از صبح ها چهار مهره آبی آورد ( مهره آبی چشم زخم یا همان چشم حسود کور کن) و در خفا و بدون آن که زنان دیگرش مطلع شوند جداگانه به هر یک از همسرانش تحویل داد و به هر یک از آنان گفت این مهره آبی نشانه اوج دوست داشتن زنش است و نشان می دهد که او را بیشتر از سه تای دیگری دوست دارد. او مخفیانه این مهره را به هر چهار زن داد بدون آن که دیگری مطلع شود و با آنها قرار گذاشت که امروز عصر که به چادر می آید نزد همه زنان بر عشق علاقه اش به زنی که مهره آبی را در اختیار دارد تاکید خواهد نمود. در این میان رمز عبور بین او و زن مورد نظرش همان "مهره آبی چشم زخم" خواهد بود که او به تنهایی به آن زن داده است.

در سایه این تحول مهم «جبهه آن روز» بین چهار همسر آرام شد، زیرا هر یک از آنها امیدوار بودند که شوهر بادیه نشین در نزد زنان دیگر رسما اعلام خواهد کرد که کدام یک از زنان ملکه قلب شوهر است .

  هنگام اول شب زمانی که چهار زن دور شوهر جمع شده بودند تا بعد از شام با او چایی بنوشند، شام و چایی که در فضایی از آرامش و همراه با عشق و علاقه ، هر چهار زن با هم تهیه کرده بودند، چونان که آن روز را هرگز این مرد تجربه نکرده بود. و در حالی که همه دور هم نشسته و آماده نوشیدن چایی بعد از شام بودند مرد از زنان خواست که فقط گوش کنند و هیچ حرفی نزنند و مشاجره شبانه دایمی را هرگز راه نیاندازند که او می خواهد مسئله مهمی را برای همه بازگو کند .

امشب می خواهم آن چه را بگویم این است که من بیشتر از همه آن زنی را دوست دارم و در قلبم سکنی گزیده است که مهره آبی در نزدش قرار دارد. پس از سخنان مرد صحرا نشین هر یک از چهار زن، لبخند بر لبانشان به ارامی و اطمینان نقش بست زیرا هر یک از آنها فکر می کردند که منظور شوهر از این جمله فقط او می باشد . و بدین ترتیب آرامش و آتش بس کامل بین آنها حاکم شد و سر شوهر بادیه نشین از مشکلات روزمره آنها نیز خلاص شد.

 دیدار لو دریان نماینده رئیس جمهوری فرانسه در امور لبنان با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در بیروت 

 دیدار لو دریان نماینده رئیس جمهوری فرانسه در امور لبنان با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در بیروت  

دیدار چهار روزه ژان ایو لودریان، فرستاده ریاست جمهوری فرانسه، که در تاریخ 21 ماه گذشته برگزار شد شامل یک دور کامل گفتگو با رهبران و شخصیت های رسمی، مذهبی و سیاسی لبنان بود، انجام شد و از نگاه این شخصیت ها در فضایی کاملا مثبت بیروت را ترک کرد. نکته قابل توجه این بود که این مقام فرانسوی پس از هر جلسه با مقامات لبنانی ، حضور رسانه ای بسیار کمی داشت و از هرگونه اظهار نظری خودداری می کرد اما در پی هر دیداری مقامات و شخصیت های لبنانی اظهار می داشتند که دیدار آنها با لودریان "بسیار مثبت" بوده است، عبارتی که نبیه بری رئیس پارلمان نیز آن را تکرار کرد. در واقع این جمله که مذاکرات با لودریان بسیار مثبت و سازنده بود از همه شنیده شد از جمله از سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده لبنان ، نخست وزیر موقت لبنان نجیب میقاتی و سمیر جعجع رئیس نیروهای لبنانی .

نویسنده "ماهر ابی نادر" معتقد است اگر آن چنانکه شخصیت ها و مقامات لبنانی می گفتند که دیدارها و گفتگوها بسیار مثبت بود که دیگر بحران ادامه پیدا نمی کرد و همه چیز به خوبی و خوشی با انتخاب رئیس جمهور لبنان به پایان می رسید. اما روشن است که ادامه این بحران و تشکیل جلسه کمیته سیاسی پنج جانبه حل بحران لبنان(فرانسه – سعودی – آمریکا – مصر و قطر) در دوحه و همه و همه نشان می دهد که اوضاع احوال خیلی هم خوش بینانه نیست و آن مهره های آبی ، زبان حال پشت پرده گفتگوهای سیاسی مقامات و شخصیت های لبنانی با لودریان بوده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان