ماهان شبکه ایرانیان

گوترش: عملیات خنثی سازی بزرگترین بمب ساعتی جهان آغاز شده است/ احتمال بروز یک فاجعه زیست محیطی

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیشتر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار داده و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، [این موضوع] تهدید بیشتری برای یمن و منطقه است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی آغاز تخلیه نفت موجود در نفتکش صافر در سواحل یمن گفت: عملیات سازمان ملل برای خنثی کردن بزرگترین بمب ساعتی جهان آغاز شده است.
 
به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی افزود: اکنون یک عملیات پیچیده نجات بخش دریایی در دریای سرخ در سواحل جنگ‌زده یمن برای انتقال یک میلیون بشکه نفت از نفتکش صافر به یک کشتی جایگزین در حال انجام است.
 
دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: انتقال نفت از این کشتی که از امروز آغاز شده، گام بسیار مهمی برای جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی و انسانی در مقیاس عظیم است.
 
گوترش تصریح کرد: در صورتی که برای انتقال این نفت اقدام نمی شد، کشتی ممکن بود منفجر شود یا شکسته شود و چهار برابر نفت آزاد شده در فاجعه اکسون والدز را به آب های آزاد بریزد.
 
دبیرکل سازمان ملل گفت: این فاجعه می توانست جوامع ماهیگیری را از بین ببرد، صدها هزار شغل را فوری نابود کند، کل جوامع در معرض سموم کشنده قرار دهد، بنادر بزرگ یمن از جمله حدیده و سلیف را تا اطلاع ثانوی تعطیل، غذا، سوخت و منابع نجات برای میلیون ها نفر را متوقف، آب، صخره های مرجانی، زندگی دریایی را کاملاً ویران و حمل و نقل را در تمام مسیر تا کانال سوئز برای هفته ها مختل کند.
 
گوترش اضافه کرد: در صورتی که این نفت به آب های آزاد نشت پیدا می کرد هزینه بالقوه پاکسازی به تنهایی می توانست به ده ها میلیارد دلار برسد.
 
وی تاکید کرد: ما باید در این دوره حساس با هم همکاری کنیم تا باقی مانده این بمب ساعتی را خنثی کنیم و از بدترین نشت نفت احتمالی در دوران خود جلوگیری کنیم.
 
نفتکش وابسته به سازمان ملل متحد که «نوتیکا» نام دارد روز یکشنبه (25 تیر) برای تخلیه نفت خام نفتکش صافر و جلوگیری از ایجاد یک فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ وارد بندر الحدیده شده بود.
 
نفتکش صافر یک واحد ذخیره و تخلیه شناور نفت در 60 کیلومتری (37 مایل) شمال بندر حدیده است. از این نفتکش برای ذخیره و صادرات نفت از میادین نفتی در استان مرکزی و نفت خیز مارب استفاده می شود.
 
این نفتکش که اکنون تحت کنترل دولت نجات ملی یمن است، از سال 2015 تحت تعمیر و سرویس قرار نگرفته است و بیش از یک میلیون بشکه نفت خام در کشتی در حال ورود به دریای سرخ است.
 
به گفته سازمان ملل، نشت نفت از این کشتی می تواند جوامع ماهیگیری در سواحل دریای سرخ یمن را ویران کند و احتمالاً فوراً 200 هزار دلار منبع درآمد و معیشت را از بین خواهد برد.
 
هزینه پاکسازی نشت نفت از این کشتی به تنهایی 20 میلیارد دلار برآورد شده است.
 
نفتکش یمنی صافر، پنج سال است که در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در «الحدیده» لنگر انداخته و حاوی یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت سبک «مأرب» است.
 
سازمان ملل متحد و «دولت نجات ملی» مستقر در صنعا و مورد حمایت «جنبش انصارالله» اوایل مهر 1399 برای تعمیر فوری نفتکش صافر در بندر الحدیده در غرب یمن توافق کردند.
 
بر اساس این توافق، دولت نجات ملی مستقر در صنعا با ورود تیمی از سازمان ملل متحد برای تعمیر نفتکش صافر همکاری می‌کنند.
 
مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیشتر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار داده و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، [این موضوع] تهدید بیشتری برای یمن و منطقه است.
 
آنها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن در تاریخ 27 می 2020 هشدار داده و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان