مقامات وزارت راه و شهرسازی در روز افتتاح، اسم این محور را «باند رفت قطعه2» اعلام کردند. اکنون برای مسافران این سوال ایجاد شده که «اگر این باند، مسیر رفت است پس چرا در سمت راست آن، باند دیگری در حال ساخت است؟»
گزارش «دنیایاقتصاد» در پاسخ به این پرسش، حاکی است: آنچه از قطعه2 افتتاح شده است، در واقعیت، «باند برگشت» است که فعلا و به صورت موقت، در جهت «رفت» از آن استفاده میشود.
در حال حاضر، در طول مسیر قطعه2 و در سمت راست، عملیات عمرانی و ساخت تعدادی تونل در دست اجراست. به این ترتیب (با توجه به ساخت باند دیگر در سمت راست باند فعلی)، این باند افتتاح شده، برخلاف آنچه مسوولان اعلام کردند، نمیتواند باند رفت قطعه2 باشد چون در این صورت، جهت رفت و برگشت، در این آزادراه با جهت حرکت در تمام جادههای ایران که همواره «تردد در سمت راست مسیرهای دو طرفه صورت میگیرد»، متفاوت خواهد بود.
ماجرا از این قرار است که به دلایل فنی و مهندسی، عوامل سازنده قطعه2 آزادراه تهران_شمال، ابتدا ساخت و تکمیل باند برگشت را در دستور کار قرار دادند؛ یعنی همین مسیری که افتتاح شده یا به بیان دیگر، «باند غربی.»
در نتیجه، آنچه در سمت راست این مسیر در دست ساخت است، «باند رفت» یا مسیر شرقی قطعه2 آزادراه است که ابتدای 1405 افتتاح میشود. اما اینکه چرا از «باند برگشت» برای «رفت به شمال» استفاده میشود، ناشی از تصمیم عوامل مدیریت ترافیک تهران-شمال است. ظاهرا به دلیل آنکه در ایام «تعطیلات مناسبتی»، معمولا «بار اضافه ترافیک» از سمت رفت بیشتر از برگشت است، مقرر شده «باند برگشت قطعه2» به شکل موقت و تا زمانی که باند دیگر به بهرهبرداری برسد، برای «مسیر رفت» زیر بار ترافیک قرار داده شود.
پیشتر، از طرف مسوولان اعلام شده بود «قطعه2 با افتتاح 15 تیر، تکمیل میشود» که این نوع اطلاعرسانی، دقیق و صحیح نبود. ضمن آنکه، در اعلام مشخصات واقعی باند افتتاح شده نیز، «دقت لازم» صورت نگرفت.