هواپیمای جنگنده یا هواپیمای شکاری گونهای هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار است و از سلاحهایی برای از میان بردن هواپیماهای دشمن برخوردار است. جنگندهها در درجه اول برای تضمین کنترل فضای هوایی طراحی میشوند. جنگندهها در مقایسه با هواپیماهای نظامی دیگر اندازه کوچکی دارند.
به گزارش خبرآنلاین، جنگندهها همچنین با ایجاد برتری هوایی در فضای نبرد و تسلط بر حریم هوایی میدان نبرد به بمبافکنها و هواپیماهای تهاجمی اجازه میدهند تا در بمباران تاکتیکی و استراتژیک اهداف دشمن شرکت کنند. موفقیت یا شکست تلاشهای یک جنگنده برای به دست آوردن برتری هوایی به عوامل متعددی از جمله مهارت خلبانان، درستی تاکتیکی دکترین جنگی برای استقرار جنگندهها و تعداد و عملکرد آن جنگندهها بستگی دارد.
در این گزارش به بررسی غولپیکرترین جنگندههای تاریخ پرداخته شدهاست که توپولف تو-28 در جایگاه نخست آن ایستادهاست؛ هواپیمای رهگیر توپولف-28 اساساً برای شناسایی اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر21000 متر طراحی و ساخته شد تا محدودههای کور دفاع موشکی در سرزمین پهناور شوروی (سابق) را بپوشاند.
وزن این جنگنده آزمایشی هنگام تیک آف حدود 96 هزار پوند است و ظرفیت دریافت سوخت 299 هزار پوندی را دارد. توپولف -28 که ناتو آنرا فیدلر نامید، دو سرنشین را حمل میکرد.
جنرال داینامیکس اف-111دومین جنگنده غولپیکر در تاریخ است؛ آن جنگنده تهاجمی و بمبافکن میان بردی بود که از مدلهای مختلفی از آن در نقش بمب افکن استراتژیک، هواپیمای اکتشافی و هواپیمای جنگ الکترونیکی هم استفاده میشد.
این هواپیما در دهه 1960 توسط شرکت جنرال داینامیکس آمریکا طراحی شده و از سال 1967 وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی آمریکا شد. نیروی هوایی استرالیا تنها کاربر دیگر این هواپیما بود که از سال 1973 تا 2010 از مدل اف-111سی استفاده میکرد تا اینکه آن را با اف/آ-18 سوپرهورنت جایگزین کرد.
این بمب افکن دومین هواپیمای ضربتی بزرگ و گران قیمت در تاریخ با طول 73.6 فوت است. وزن خالص آن 21 هزار و 410 کیلوگرم است.
سوخو30 و سوخو35 به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم این فهرست قرار دارند؛ سوخو30 یک اتاق برای دو خلبان دارد که طول کل آن 71.9 فوت است. سوخو سو-30 مجهز به یک موشکانداز داخلی اوتو کانون است. موشکهای جناح C نیز میتوانند از طیف وسیعی از مهمات مانند بمبهای هدایت شونده لیزری و بمب های خوشهای و غیره استفاده کنند.
این جنگنده قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوایی را دارد. وزن خالص سوخو سو-30 حدود 17 هزار و 700 کیلوگرم است.
سوخو 35 نیز یک جنگنده پیشرفته نسل چهارم محسوب میشود. ساختار تک کابین (فاقد کمک خلبان) برای سوخو 35 وجود دارد.
طول بدنه 21/9 متر، پهنای بالها 15/3 متر و ارتفاع هنگام ایست روی زمین 5/9 متر اعلام شده است. وزن خالص هواپیما 17 و 200 کیلوگرم و بیشترین وزن هنگام برخواست 34 هزار و 500 کیلوگرم است.