اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس)

این سند جنگ عراق علیه ایران در یکی از عملیات‌­ها به دست رزمندگان ایرانی افتاده و در همان زمان ترجمه و در اختیار فرماندهان قرار داده شده است.

سال 1362 در جریان یکی از عملیات‌ها برگه‌ای به کلی سری از ارتش عراق فاش شد که در آن به نقاط ضعف و قوت رزمندگان ایرانی اشاره شده است.

سال 1362 در جریان یکی از عملیات‌ها برگه‌ای به کلی سری از ارتش عراق فاش شد که در آن به نقاط ضعف و قوت رزمندگان ایرانی اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، در تاریخ 1362/9/6، فرماندهی سپاه یکم عراق، سوالاتی را از یگان‌های تابعه خود برای بررسی نقاط قوت و ضعف دشمن (ایران)، روش‌های مقابله با نقاط قوت و چند مورد دیگر مطرح می‌کند.

نامه مزبور با طبقه­ بندی «سری للغایه» (به کلی سری) از سوی فرمانده لشکر 26 پیاده به رده­‌های تابعه تا سطح گردان ارسال شده است. این سند، ترجمه پاسخ یکی از گردان‌ها (گردان 2 تیپ 504 پیاده) به سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق است.

دقت در سؤالات، نشان می‌­دهد که دشمن، پس از عملیات‌­های والفجر2، 3 و 4 در منطقه غرب، برای مقابله با نقاط قوت نیروهای ما، به فکر استفاده از نظرات و تجارب فرماندهان جزء افتاده است. همچنین نشان‌دهنده آن است که چه مواردی از دید دشمن، به عنوان نقاط قوت رزمندگان ما یا نقاط ضعف آنان تلقی می­‌شود.

سند سری جنگ ایران و عراق

 

سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق درباره محورهای ذیل است:

 

نقاط قوت دشمن (ایران)

اقدامات و روش‌های مقابله بانقاط قوت دشمن (ایران)

مشخص کردن نقاط ضعف دشمن

(روش‌های) بهره‌ برداری از نقاط ضعف دشمن در حین تک

درس‌های به­ دست آمده از نبردهای پیروزمندانه

نقاط ضعف در نبردهایی که به موفقیت نرسیده است.

شیوه عمل (پیشنهادی) در آینده با توجه به نتایج ناموفق گذشته

سند سری جنگ ایران و عراق

بررسی نقاط قوت و ضعف نیروهای ایرانی  که توسط ارتش عراق ارزیابی شده است.

این سند در یکی از عملیات‌­ها به دست رزمندگان ایرانی افتاده و در همان زمان ترجمه و در اختیار فرماندهان قرار داده شده است. ترجمه نسبتاً روان و دقیق صورت گرفته و متن آن در صفحات A4 تایپ شده است. برای گیری سوال‌ها و پاسخ‌ها نشانه اعتراف به برتری‌های نظامی قوای ایرانی از سوی ارتش عراق است.

این سند به شماره 21248 در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان