نخست‌ وزیر زن تونس برکنار شد

رئیس جمهوری تونس ، اولین نخست وزیر زن در تاریخ این کشور و جهان عرب را پس از کمتر از دو سال از تصدی این منصب، برکنار کرد.

نهاد ریاست جمهوری تونس بامداد امروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، اعلام کرد که «قیس سعید»، رئیس جمهوری این کشور ضمن برکناری «نجلاء بودن» از منصب نخست وزیری، «احمد الحناشی» را به عنوان جانشین وی منصوب کرده است.
 
به گزارش شفقنا، نهاد ریاست جمهوری تونس در پیام خود، ضمن اعلام این که الحناشی در یک مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری، به عنوان نخست وزیر جدید این کشور در مقابل سعید سوگند یاد کرده، تصاویری از این مراسم منتشر کرد.
 
در همین حال، رئیس جمهوری تونس نیز در یک فایل ویدئویی تاکید کرد که چالش‌های بزرگی وجود دارند که برای حفاظت از کشور و صلح مدنی در جامعه این کشور، باید بر آن‌ها غلبه کرد.
 
سعید در ادامه همچنین تصریح کرد: ما برای تحقق خواست مردم، دستیابی به عدالت مطلوب و رسیدن به عزت ملی، کار خواهیم کرد و هرگز به عقب برنخواهیم گشت.
 
شایان ذکر است که دولت بودن به دلیل ناکامی در مقابله با بحران اقتصادی و مالی تونس که منجر به اختلال مداوم در عرضه برخی کالا‌ها شده، با انتقاد‌هایی روبرو بوده و شماری از اعضای آن نیز پیش از این به دستور رئیس جمهوری این کشور برکنار شده بودند.
 
این در حالی است که سعید در اواخر سپتامبر سال 2021 میلادی یعنی دو ماه پس از اعلام اقدامات استثنایی مبنی بر انحلال دولت و پارلمان تونس و تسلط بیشتر بر قدرت که برخی جریان‌های سیاسی آن را به عنوان کودتاعلیه دمکراسی نوپای این کشور برشمردند، بودن را به عنوان اولین نخست وزیر زن تاریخ کشورش و جهان عرب منصوب کرده بود.
 
از سوی دیگر، نخست وزیر جدید تونس نیز یکی از مسئولان بانک مرکزی این کشور بوده و در دانشکده حقوق دانشگاه شهر تونس تحصیل کرده که سعید در آنجا استاد بوده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان