ثبات تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس

شماره روزنامه: ۵۷۹۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۵/۱۴ ...

قیمت نفت در ماه ژوئیه در مقایسه با ژوئن بیش از 14‌درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین‌درصد افزایش ماهانه از ژانویه سال‌گذشته تاکنون است. از یک‌سو عرضه نفت محدودتر شده و از سویی دیگر، افزایش تقاضای جهانی بر نگرانی‌های بازار انرژی افزوده است. بر اساس شواهد موجود، انتظار نمی‌‌‌‌‌‌‌رود نشست کمیته نظارت، پیشنهادی جدید برای تغییر سیاست تولید ارائه دهد. پنج‌شنبه گذشته عربستان‌سعودی، از سران اوپک، اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای در روز را برای یک ماه دیگر تا سپتامبر تمدید خواهد کرد و افزود که ممکن است این راهبرد را تمدید کند. قیمت نفت در روز جمعه نزدیک به 86 دلار در هر بشکه معامله شد که نزدیک به بالاترین قیمت از اواسط آوریل بود.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز اندکی پس از اعلام عربستان‌سعودی گفت که روسیه همچنین صادرات نفت خود را 300‌هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد.

در همین چارچوب، یک منبع آگاه به رویترز گفت؛ الجزایر (عضو اوپک) که کاهش داوطلبانه اضافی 20‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای در روز را برای ماه اوت اعلام کرد، هنوز تصمیمی برای تمدید کاهش تولید تا ماه سپتامبر ندارد.گفتنی است اوپک‌پلاس در جریان آخرین نشست سیاستی خود در ژوئن بر روی یک توافق گسترده برای محدود‌کردن عرضه تا سال‌2024 به اجماع رسید ‌و عربستان‌سعودی نیز متعهد شد تولید خود را برای ماه ژوئیه کاهش داده و تا ماه اوت نیز ادامه دهد. کاهش تولید این گروه، به 66/ 3‌میلیون بشکه در روز می‌رسد که تقریبا 6/ 3‌درصد تقاضای جهانی است. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی باور دارند بازار نفت در نیمه دوم سال‌جاری با افت منابع روبه‌رو خواهد شد که در نتیجه قیمت‌‌‌‌‌‌ جهانی این کالای استراتژیک می‌تواند تا مرز 90دلار در هر بشکه‌‌‌‌‌‌ پیش برود.کسری عرضه نفت‌برابر با 3/ 3‌میلیون بشکه در روز، برای بازگشت قیمت نفت‌خام به محدوده 100 دلار در هر بشکه ضروری است، بنابراین بعید است اوپک‌پلاس سطح تولید خود را مجددا کاهش دهد. در همین رابطه، وزیر انرژی امارات اخیرا گفته است که اقدامات اوپک‌پلاس برای حمایت از بازار نفت در حال‌حاضر جوابگوی وضعیت کنونی بازار بوده و نیازی به مصوبه جدیدی احساس نمی‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر