این شاعر که پیشتر هم یک دوره دبیر جشنواره شعر فجر بوده است در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمان برگزاری جشنواره شعر فجر در واقع مجری خودش را میزبان و بقیه را میهمان نداند بلکه از سلیقههای متفاوت برای سیاستگذاریها دعوت کند. اگر این سازوکار انجام گیرد این جشنواره یکی از مهمترین اتفاقهای ادبی کشور و مرجع ادبی برای ارزیابی سالانه آثار شاعران خواهد بود.
او افزود: تغییرات در روند برگزاری جشنواره شعر فجر سال به سال سطحی، آرام و تدریجی است و با این نوع سیاستگذاری افق روشنی برای جشنواره شعر فجر مانند جشنوارههای موسیقی و فیلم نداریم؛ بنابراین با توجه به افق بینالمللی جشنواره امسال، باید به همه سلیقهها توجه شود.
کاکایی با بیان اینکه بازتاب منفی منع سلیقهها به خارج از کشور هم سرایت میکند، گفت: این موضوع موجب تحریم جشنواره توسط شاعران بزرگ جهان میشود و باعث شده این جشنواره بیشتر بومی باشد و در حد تجلیل از شعر انقلاب که یکی از گفتمانهای رایج کشور است باقی بماند.
او در ادامه متذکر شد: در کشور گفتمانهای متفاوتی داریم و جدا از سلیقههای سیاسی، شاعرانی هستند که آثارشان چاپ میشود و طیفهای ادبی که کتاب و انجمن دارند؛ همه این افراد باید برای تصمیمگیریها دعوت شوند.
کاکایی درباره مهمترین دلایل وجود سلیقهها در جشنواره شعر فجر گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد و نهادهای دولتی متولی مالی جشنواره هستند و اوامری دارند و در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها و در شورای سیاستگذاری سفارشی عمل میکنند. این از مهمترین مسائلی بود که من به عنوان دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر با آنها مواجه بودم.
این شاعر با اشاره به دخالت رسانهها در جشنواره شعر فجر گفت: جریانهای سیاسی از طریق رسانههای وابسته خود در روند برگزاری جشنواره غیرمسئولانه در چینش داوران، موضعگیریهای سیاسی و انتخاب دبیر دخالت میکنند و به محض اینکه دبیری انتخاب میشود که اندکی ذهنیت و نگاهی باز و آزادیخواهانه به ادبیات کشور داشته باشد شروع به انتقاد میکنند.
او درباره جایگزینی کتاب به جای شعر در دو سال گذشته برای داوری در جشنواره گفت: تا زمانی که شرایط انتشار شعر آزاد نشده باشد کتاب نمیتواند معیار باشد چون برخی شاعران توان چاپ آن را ندارند و یا کتابشان از سیستم فیلترینگ وزرات ارشاد رد نمیشود.
کاکایی گفت: در جشنواره شعر فجر باید واحد شعر مورد ارزیابی قرار گیرد چون در جایزه کتاب سال بخش شعر داشتیم و آن بخش کماکان وجود دارد.