گزارش‌های کدال چهارمین ماه ۱۴۰۲ بررسی شد

آغاز سرد تابستان صنایع

شماره روزنامه: ۵۷۹۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ...

Untitled-1 copy

در این ‌ماه نمادهای «کتوسعه»، «ناما»، «غمایه» و «فصبا» عرضه اولیه شدند. نسبت قیمت به سود بازار از 9واحد در ابتدای‌ ماه به 3/ 8واحد افت کرد که 9/ 1واحد بالاتر از میانه‌‌ تاریخی بازار بدون درنظرگرفتن داده‌‌‌های سال‌های 1399 و 1400 است. نسبت ارزش به درآمد از 4/ 2واحد به 1/ 2واحد کاهش یافت. نرخ دلار نیمایی در محدوده 37هزار و 500تومان ثبات داشت. دلار آزاد هم کم‌نوسان بود و از 48هزار و 800تومان در انتهای خرداد تا 50هزار و 900تومان رشد کرد و در پایان تیر، مجددا کاهش‌‌‌ یافت و به قیمت 48هزار و 650تومان معامله شد. نرخ بهره بین‌‌‌بانکی هم در محدوده 5/ 23درصد ثبات داشت. در تیرماه نامه‌‌‌ای مبنی بر افزایش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌‌‌ها به 7هزار تومان افشا شد که در تاریخ 17اردیبهشت (روز آغاز اصلاح بازار همراه با خروج پول‌‌‌های سنگین) ابلاغ شده بود و پس از تایید و تکذیب‌‌‌های متعدد اجرایی شد.

همچنین نامه‌‌‌ای مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسباتی برای فرآورده‌‌‌های ویژه پالایشی که در بورس‌کالا فروخته می‌شود به 38هزار تومان منتشر و در ادامه لغو شد. مجموع این موارد موجب ایجاد موج عدم‌‌‌اطمینان در بازار شد و ارزش معاملات به روند نزولی خود ادامه داد، به‌طوری‌‌‌که میانگین ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) 32درصد کمتر از‌ ماه گذشته و معادل 3690میلیارد تومان بود. همچنین خروج پول حقیقی تقریبا مشابه‌ ماه گذشته و برابر با 7700میلیارد تومان بود و شاهد ورود 3250میلیارد تومان پول به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. شاخص کل و شاخص هم‌‌‌وزن به ترتیب افت 9درصدی و 6درصدی را تجربه کردند که مجموع روند افت معاملات و خروج پول و افت شاخص‌‌‌ها از رکود بازار در این ‌ماه و عدم‌اقبال فعالان به انجام معامله در شرایط کنونی حکایت دارد.در تیرماه برترین بازده از آنِ صنایع خرده‌‌‌فروشی، دارویی و آشامیدنی بود و گروه‌‌‌های ارتباطات، سخت‌‌‌افزار و چوب با افت بیش از 15درصدی شرایط مناسبی نداشتند.

بیش از 85درصد صنایع بازدهی منفی را به ثبت رساندند. از لحاظ رشد درآمد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه، صنایع کانی فلزی، سیم و کابل و پیمانکاری صنعتی و از منظر رشد درآمد نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر گروه‌‌‌های کانی فلزی، سرب ‌‌‌و ‌‌‌روی و آشامیدنی، گزارش قابل‌‌‌توجهی داشتند. کمترین نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌نگر متعلق به صنایع قیر، اوره و متانول، روانکار و فولاد با مقدار کمتر از 7 بود. نرخ محصول اصلی در گروه لوازم‌‌‌خانگی، کانی فلزی و چوب بیشترین رشد را نسبت به تیر سال گذشته و در صنایع نساجی، آشامیدنی و کانی فلزی حداکثر افزایش را نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر داشت. با درنظرگرفتن همه‌‌ پارامترها، صنایع آشامیدنی، مس و کانی فلزی بهترین شرایط را داشتند. در مجموع درآمد شرکت‌های تولیدی که تا 10مرداد گزارش دادند نسبت به تیرماه گذشته 35درصد و نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر 13درصد رشد داشت.


فلزات سربلند با گزارش‌‌‌های پربار

عیار بالای سرب و روی

Untitled-2 copy

در تیرماه موج بی‌‌‌اعتمادی بازار به افشای با تاخیر دستورالعمل دولت در خصوص افزایش نرخ خوراک، گروه فلزات اساسی را نیز ‌‌‌مانند اکثر صنایع در برگرفت و این گروه به‌رغم ارائه گزارش‌‌‌های خوب در فصل بهار با کسب بازدهی نزدیک به منفی یک‌درصد به کار خود خاتمه داد. در ‌ماه گذشته در بین شرکت‌های فولاد‌‌‌ساز، نمادهای «فغدیر»، «فسبزوار»، «ارفع»، «فجر» و «کاوه» توانستند بازدهی مثبت داشته باشند. «ارفع» با گزارش خوب خود در فصل بهار و رشد 170درصدی سود سه‌‌‌ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، توانست موردتوجه بازار قرار گیرد. این نماد در تیرماه کاهش درآمد 28درصدی را نسبت به ‌ماه قبل ثبت کرد که این کاهش درآمد، برآمده از افت 27درصدی مقدار فروش است. به نظر می‌رسد کاهش فروش عمدتا ناشی از افت تولید به سبب قطعی برق است. البته کاهش درآمد‌ ماهانه در بین سایر فولادسازها نیز دیده شد و «فخوز» و «هرمز» با کاهش 50درصدی و 38درصدی بیشترین افت درآمد را تجربه کردند. در مجمع «فخوز» به کاهش 900‌هزار تن شمش در مجموع دوسال گذشته به علت قطعی برق اشاره شد.

همچنین شرکت از بهره‌‌‌برداری واحد مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و 760‌هزار تن آهن اسفنجی در مهرماه خبر داد. در این گروه با توجه ‌‌‌به متغیرهای بنیادی بررسی‌شده، نماد «فجر» وضعیت مطلوب‌‌‌تری دارد. این شرکت نسبت به ‌ماه مشابه سال گذشته و میانگین 12‌ماه گذشته به ترتیب 75درصد و 26درصد افزایش درآمد را ثبت کرد و موفق به کسب بازده تقریبا 10درصدی در تیرماه شد. در شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی، «فلوله» با ثبت حدود 19درصد رشد، توانست بهترین بازدهی را در گروه به خود اختصاص دهد. در گروه مس، درآمد ‌ماهانه «فملی» در تیرماه، نسبت به‌ ماه قبل 21درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته 79درصد افزایش یافته است. نرخ فروش محصول اصلی شرکت (کاتد) نیز نسبت به ‌ماه قبل و ‌ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7درصد و 57درصد افزایش یافته است. نماد «فرآور» پربازده‌‌‌ترین عضو گروه سرب و روی، رشد درآمد 514درصدی را نسبت به ‌ماه قبل کسب کرد.

این افزایش در مبلغ فروش ناشی از فروش از محل موجودی شرکت بوده است. «فاسمین» بنیادی‌‌‌ترین عضو گروه نیز با رشد درآمد 126درصدی و 165درصدی نسبت به ‌ماه قبل و ‌ماه مشابه سال گذشته عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشت. در گروه زغال‌‌‌سنگ، تنها نماد «کزغال» با بازدهی نزدیک به 4درصدی موفق به کسب بازدهی مثبت شد. به‌رغم اطلاع‌‌‌رسانی شرکت مبنی بر عدم‌توقف فعالیت‌‌‌های شرکت، مقدار تولید «کزغال» در ‌ماه گذشته 57درصد کاهش پیدا کرد. در گروه کانی‌‌‌های غیرفلزی، «کپشیر» با بازدهی حدود 8درصدی، تنها نماد مثبت گروه به لحاظ رشد قیمتی بود. در مجمع «کقزوی» یکی از مستعدترین نمادهای این گروه، شرکت از راه‌‌‌اندازی طرح float2 از 7مرداد خبر داد که به‌‌‌موجب این طرح، تولید شرکت دوبرابر خواهد شد. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته را در دستور کار دارد.


خوراک تلخ صنعت شیمیایی

اوره و متانول؛ سیبل تصمیمات دولت

Untitled-3 copy

صنایع شیمیایی بازار سرمایه در تیرماه 27درصد از ارزش بازار صنایع تولیدی را تشکیل دادند و بازدهی منفی 9درصدی را ثبت کردند. این صنایع 25درصد از درآمد‌ ماه را به خود اختصاص دادند و نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل یک‌درصد کاهش درآمد داشتند. صنعت مواد شیمیایی با 14درصد بیشترین ارزش بازار و گروه دوده صنعتی با 2درصد بیشترین بازدهی را در صنایع شیمیایی داشتند. در گروه دوده صنعتی که نسبت به میانگین درآمد 12‌ماه اخیر خود 16درصد رشد درآمد داشت، بیشترین رشد بازدهی مربوط به «شدوص» با 14درصد بود و از لحاظ معیارهای بنیادی نیز «شدوص» شرایط بهتری دارد. در مجمع «شصدف» بیان شد که نرخ تسعیر براساس نرخ نیمایی در سامانه نیماست.صنعت پلیمر 7‌درصد کاهش ارزش بازار داشت و در مقایسه با میانگین درآمد 12‌ماه گذشته، افزایش درآمد 11درصدی را به ثبت رسانده است.

نمادهای «شغدیر» و «بوعلی» به ترتیب با منفی 12درصد و 11درصد بیشترین افت ارزش بازار را داشتند و براساس مولفه‌‌‌های بنیادی نمادهای «جم‌‌‌پیلن» و «شبصیر» عملکرد بهتری دارند. در مجمع نوری بیان شد نرخ تسعیر ارز 38‌هزار تومان و نرخ داخلی 28هزار و 500تومان است.نمادهای «شفارا» و «شتوکا» هر دو با بازدهی 31درصد بیشترین رشد بازدهی را در صنعت مواد شیمیایی تجربه کردند و نمادهای «شکلر» و «کلر» بیشترین افت را به خود اختصاص دادند. این صنعت نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 19درصد کاهش درآمد داشت و باتوجه‌‌‌به مقیاس بنیادی نمادهای «شملی»، «کلر» و «شگویا» شرایط بهتری دارند. صنعت روانکار که 2درصد از ارزش بازار صنایع تولیدی را در اختیار دارد، در این ‌ماه بازدهی منفی 11درصد را ثبت کرد.

در بین نمادهای این صنعت بیشترین کاهش را «شرانل» با منفی 13درصد به خود اختصاص داد. از نظر مولفه‌‌‌های بنیادی نیز «شنفت» و «شرانل» در وضعیت مطلوب‌‌‌تری هستند. در مجمع «شبهرن» بیان شد که شرکت به کشورهایی از جمله آلمان، چک، بوسنی، اتیوپی، هند، روسیه، پاکستان، ترکمنستان و عراق صادرات داشته است. همچنین برنامه‌‌‌ای برای افزایش سرمایه دارد که اولویت آن با افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. این شرکت 40درصد از بازار روغن‌‌‌موتور خودروها را در اختیار دارد؛ لوب‌کات را با نرخ 28هزا و 500تومان دریافت می‌کند و نرخ فروش داخلی روغن‌‌‌پایه هم براساس 28هزار و 500تومان محاسبه می‌شود. صنعت اوره و متانول با افت ارزش بازار 14درصدی، بدترین عملکرد را در بازدهی میان صنایع شیمیایی ثبت کرد و نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل 7درصد افزایش درآمد داشت.

نمادهای «شخارک»، «شیراز» و «شپدیس» به ترتیب با افت 26درصدی، 17درصدی و 16درصدی بیشترین کاهش ارزش بازار را به خود اختصاص دادند و از نظر معیارهای بنیادی نمادهای «کرماشا»، «شاروم» و «شفن» دارای شرایط بهتری هستند. در مجمع «زاگرس» بیان شد که احداث واحد تولید اکسیژن از برنامه‌‌‌های اصلی شرکت در سال 1402 است و سرمایه موردنیاز برای این طرح 200میلیون دلار است. شرکت همچنین به واردات گاز از ترکمنستان و ورود به صنایع بالادستی برای تامین گاز اقدام کرده است.


نیروگاه‌‌‌ها چشم‌‌‌انتظار افزایش نرخ

لاستیک‌‌‌سازهای تجدیدی

Untitled-4 copy

در ‌ماه گذشته گروه لاستیک و پلاستیک افت 5درصدی را تجربه کرد. بهترین عملکرد متعلق به «پکرمان» با 17درصد رشد بود و بدترین عملکرد را «پیزد» با منفی23درصد رقم زد. مستعدترین نمادها «پسهند» و «پیزد» هستند که به ترتیب با 53درصد و 46درصد، بالاترین رشد درآمد ‌ماهانه را نسبت به میانگین12ماهه داشتند. «پکویر» افزایش سرمایه از محل مازاد ارزش روز دارایی‌‌‌ها را در دستور کار قرار داد و در «پتایر» کارشناس رسمی زمین تهران و مهدی‌‌‌شهر را جهت تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها را جمعا حدود 2،900میلیارد تومان ارزش‌‌‌گذاری کرد. در گروه فعالیت مهندسی که حدود 11درصد افت کرد، «رنیک» از پتانسیل بالاتری برخوردار است.

در گروه نرم‌‌‌افزار، «تاپکیش» با منفی 23درصد بیشترین افت را داشت. «رافزا» و «سپیدار» که بیش از 3600مشتری جدید جذب کرده‌اند، مستعدترین نمادهای گروه هستند. «تپسی» هم افزایش سرمایه از محل سلب حق‌‌‌تقدم را به آورده نقدی و مطالبات حال‌‌‌شده سهامداران تغییر داد. در گروه لوازم‌‌‌خانگی تنها «گلدیرا» 8درصد رشد کرد و سایر نمادها در پایان‌ ماه ارزش بازار کمتری نسبت به ابتدای ‌ماه داشتند و «لابسا» با منفی 17درصد بدترین بازدهی را داشت. «لابسا» و «انتخاب» که رشد 6درصدی را در نرخ گروه محصولاتشان نسبت به ‌ماه قبل داشتند، مستعدترین نمادهای گروه هستند. ارزش بازار گروه شوینده هم حدود 2درصد کاهش یافت و تنها «شپاکسا» توانست بازدهی خود را در محدوده صفر نگه دارد و مابقی نمادها همگی بازدهی منفی داشتند که بدترین بازدهی را «شپارس» با منفی22درصد از آن خود کرد. «کیمیاتک» و «قرن» نسبت به سایرین از پتانسیل بالاتری برخوردارند.

«قرن» در حال حاضر 7/ 5درصد فروش صادراتی دارد و در نظر دارد این میزان را به بیش از 10درصد برساند و فروش داروخانه‌‌‌ای را در دستور کار دارد و قصد دارد تا سه‌سال آینده، 15درصد از سهم بازار شوینده ماشین ظرف‌‌‌شویی را در اختیار بگیرد. در اواخر سال 1401، «قرن» قراردادی را با شرکت التیام‌دارو به منظور توزیع 47‌درصد از محصولاتش منعقد کرد.  در گروه کاغذ و چاپ، «چافست» با 33درصد رشد سهامدارانش را خوشحال کرد؛ اما در طرف مقابل «چکاپا» 19درصد افت کرد. «چافست» که 102درصد رشد مقدار فروش ‌ماهانه را نسبت به میانگین 12‌ماه قبل در کارنامه خود دارد، پرپتانسیل‌‌‌ترین نماد گروه به شمار می‌رود. گروه پرداخت حدود 9درصد افت کرد و «آپ» که با منفی20درصد بالاترین افت را داشته مستعدترین نماد گروه به شمار می‌رود.

تمامی نمادهای گروه ارتباطات هم افت کردند تا ارزش بازار 128همتی گروه به حدود 108همت کاهش یابد. «اخابر» با منفی 19درصد بالاترین افت را داشت. این شرکت طی مزایده‌‌‌ای تعداد 32ملک مازاد خود را با قیمت حدود 348میلیارد تومان با شرایط تهاتری با مطالبات پیمانکاران و همچنین 40درصد قیمت پیشنهادی و مابقی اقساط 3ماهه بدون کارمزد واگذار کرد. «آسیاتک» که تنها 3‌درصد افت کرد نسبت به سایرین از پتانسیل بهتری برخوردار است.  در گروه نیروگاه «بمپنا» با 28درصد افت رکورد بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده؛ اما از نگاه دیگر، بالاترین پتانسیل رشد نیز به همین نماد تعلق می‌گیرد و پس از آن می‌‌‌توان از «بزاگرس» نام برد.


رونق آشامیدنی‌‌‌ها در فصل گرم

غذایی‌‌‌های ته‌‌‌گرفته

Untitled-5 copy

برآیند بازدهی گروه‌‌‌های مرتبط با صنایع غذایی در این ‌ماه منفی 5درصد و سهم آنها از درآمد تیرماه صنایع بورسی 8درصد بود. در مقایسه با درآمد ‌ماه مشابه سال قبل این گروه در مجموع رشد 20درصدی درآمد را تجربه کردند. صنعت خرده‌‌‌فروشی با 11درصد بیشترین بازدهی و صنعت روغن خوراکی با منفی 13درصد بیشترین افت را به خود اختصاص دادند. صنعت آشامیدنی نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 71درصد رشد درآمد داشت. «غنوش» با منفی 20درصد بیشترین افت بازدهی را تجربه کرد و به لحاظ مولفه‌‌‌های بنیادی «غبهنوش» شرایط بهتری دارد. در صنعت شکر که بهترین عملکرد از نظر رشد درآمد نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل را در صنایع غذایی دارا بود، «قشهد» بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. بیشترین افت بازدهی را نمادهای «قنیشا» و «قشکر» به ترتیب با منفی 14درصد و 9درصد داشتند و با توجه ‌‌‌به شرایط بنیادی بررسی‌شده نمادهای «قزوین»، «قلرست» و «قهکمت» شرایط مطلوب‌‌‌تری دارند.

نمادهای «سپید» و «غنیلی» به ترتیب با بازدهی 18درصد و 14درصد بهترین عملکرد و نمادهای «زملارد» و «زفجر» به ترتیب با افت منفی 27درصد و 25درصد بدترین عملکرد را در صنعت کشاورزی و دامپروری به خود اختصاص دادند. در صنعت لبنیات براساس معیارهای بنیادی نمادهای «غشاذر»، «عالیس» و «غگلستا» بهترین عملکرد را داشتند. نمادهای «غگلستا» و «غگلپا» به ترتیب با افت ارزش بازار منفی 36درصد و 17درصد همراه بودند و بیشترین بازدهی را در این صنعت «غفارس» داشت. صنعت شیرینی‌جات افت ارزش بازار 9درصدی را تجربه کرد که در این صنعت، نمادهای «غگز» و «غگرجی» بیشترین افت ارزش بازار را به ثبت رساندند و «غپینو» کمترین افت را داشت. نمادهای «غصینو» و «غسالم» نیز براساس مولفه‌‌‌های بنیادی شرایط بهتری دارند. با توجه‌‌‌ به گزارش‌‌‌های کدال، «غویتا» طبق مصوبه هیات‌‌‌مدیره مجوز افزایش نرخ انواع بیسکویت و ویفر را به طور میانگین با افزایش 24درصد دریافت کرد.

در صنعت غذایی که 10درصد افت ارزش بازار را تجربه کرد، نمادهای «غچین»، «غزر» و «غدام» با توجه‌‌‌ به مولفه‌‌‌های بنیادی در شرایط بهتری هستند. «غشهداب» در این صنعت بازدهی مثبتی داشت و نمادهای «غدانه» و «غچین» بیشترین افت بازدهی را داشتند. در مجامع مطرح شد که گروه زر قصد دارد شرکت زرکام از زیرمجموعه‌های خود را در بازار سرمایه عرضه اولیه کند و «غمهرا» در بازار کشور حدود 35 تا 37درصد از بازار مایونز و 29درصد از بازار کچاپ را در اختیار دارد.  صنعت روغن خوراکی که بیشترین افت بازدهی در گروه غذایی را داشت، در مقایسه با درآمد‌ماه مشابه سال قبل 36درصد کاهش درآمد را تجربه کرد. نمادهای «غمارگ» و «غپونه» نیز در شرایط بنیادی بهتری قرار دارند.


خودرویی‌‌‌ها در سراشیبی سقوط

چراغ سبز دریایی‌‌‌ها

Untitled-6 copy

صنعت خودرو این ‌ماه افت 12درصدی را رقم زد که بیشترین افت ‌‌‌را «خساپا» و «خودرو» با حدود منفی 17درصد و منفی 16درصد داشتند و در این گروه تنها «خدیزل» توانست حدود 6درصد رشد کند. البته همین سه‌نماد بیشترین پتانسیل رشد را دارند و همگی دارای بیشترین رشد مقدار فروش نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل هستند. «خودرو» به دنبال پیگیری از سران قوا جهت تجدید ارزیابی زودتر از موعد پنج‌ساله است و به‌‌‌زودی مجمع فوق‌‌‌العاده را در خصوص ماده 141 برگزار خواهد کرد. این شرکت در سال 1402 قصد تولید 730‌هزار دستگاه خودرو را دارد و پژو پارس هم احتمالا تا پایان سال از مدار تولید خارج می‌شود. «خودرو» همچنین، برنامه‌‌‌ای را برای واگذاری بسیاری از املاک خود تا پایان سال تدوین کرده است. «خساپا» که برنامه واردات خودروی دست‌‌‌دوم را دارد، قصد دارد به‌‌‌جای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه مانند پارس‌‌‌خودرو، بدهی‌‌‌های 14ساله با بانک پارسیان و بانک ملت را تسویه کند و شرکت‌ها را به سوددهی برساند و از طریق عرضه سهام آنها در بورس، واگذاری را انجام دهد.

گروه قطعات خودرو حدود 14درصد افت کرد که «خفناور» با حدود 21درصد رشد بهترین بازدهی و «خمحرکه» با منفی26درصد بدترین بازدهی را داشتند. براساس پارامترهای بنیادی به نظر می‌رسد «خزر» و «خفنر» پتانسیل بالاتری برای رشد داشته باشند. این دو نماد به ترتیب 76درصد و 31درصد رشد نرخ نسبت به میانگین 12ماهه در محصول اصلی خود داشته‌‌‌اند.  در گروه سیم و کابل تنها «بکابل» 16درصد رشد داشته که همین نماد هم بیشترین پتانسیل رشد را دارد. گروه ماشین‌‌‌آلات 14درصد افت کرد. «تکمبا» با حدود منفی22درصد، بیشترین افت ‌‌‌را داشته؛ اما مستعدترین نماد گروه است و پس از آن می‌‌‌توان از «تایرا» نام برد که در راستای ایجاد درآمد پایدار، برنامه تولید و فروش خودروهای سنگین تجاری را دارد و توانسته است 47دستگاه خودرو تولید کند و به فروش برساند و برای سال‌جاری برنامه تولید 500دستگاه از این نوع محصول را دارد. گروه ماشین‌‌‌آلات الکتریکی 7درصد افت کرد و تنها «بسوییچ» بازدهی 3درصدی داشت.

مستعدترین نماد گروه «بنیرو» است که رشد 93درصدی در مقدار فروش نسبت به میانگین 12ماهه خود داشته؛ اما سایر نمادهای گروه در این پارامتر عملکرد منفی داشتند که «بشهاب» با منفی 50درصد بدترین عملکرد را به ثبت رسانده است. در گروه حمل‌‌‌ونقل نمادهای بنادر و کشتیرانی عملکرد بهتری داشتند و بازدهی حدود صفر تا 16درصد را ثبت کردند؛ اما نمادهای راه‌‌‌آهنی و حمل‌‌‌ونقل زمینی همگی بازدهی منفی داشتند. بهترین بازدهی این گروه با 16درصد مربوط به «حخزر» است و بدترین بازدهی با منفی 23‌درصد به «حآسا» تعلق دارد و نمادهای راه‌‌‌آهنی مثل «حسیر» و «توریل» پتانسیل بالاتری برای رشد دارند.


ترکش گاز سوخت به سیمانی‌‌‌ها  

دارویی‌‌‌های بی‌‌‌حاشیه

Untitled-7 copy

صنعت کاشی و سرامیک در ادامه روند نزولی ‌ماه‌‌‌های قبل و مجموع ارزش بازار 12همتی (در پایان تیر‌‌‌ماه)، بازدهی ‌ماهانه منفی 5/ 2درصدی را به ثبت رسانده است. با توجه‌‌‌ به بررسی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته در گزارش خرداد‌‌‌ماه نماد «کپارس» با تولید کاشی پرسلانی به‌‌‌عنوان محصول اصلی عملکرد خوبی از خود نشان داده بود، ازاین‌‌‌رو به عنوان نماد پرپتانسیل در مقایسه با سایر نماد‌‌‌های هم‌گروه جهت بررسی بیشتر معرفی شد. این شرکت به‌‌‌عنوان ستاره پرفروغ صنعت در تیر‌‌‌ماه عملکرد خوب خود را با کسب بازدهی مثبت 12درصدی به ثبت رسانده است. شرکت «کسعدی» به‌رغم کسب بازدهی مناسب در خرداد‌‌‌ماه نتوانست جایگاه مناسب خود را حفظ کند و در تیرماه با کسب بازدهی منفی 20‌درصد ضعیف‌‌‌ترین عملکرد را میان هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود ثبت کرد تا نشان دهد حفظ تداوم رشد و کسب بازدهی در بازار سرمایه ایران با مختصات اقتصادی فعلی کاری دشوار است. 

صنعت سیمان از قربانیان افزایش نرخ سوخت صنایع و حواشی ایجادشده در بورس‌کالا با سهم 5/ 1درصدی از بازار سرمایه، افت 5همتی در تیرماه و مجموع ارزش بازار 135همتی، بازدهی ‌ماهانه‌‌ منفی 5/ 5درصدی را به ثبت رسانده است.  از میان شرکت‌های سیمانی‌‌‌ «سکرما» عملکرد بهتری از خود نشان داده و با 17درصد بیشترین و «سصفها» با منفی 31درصد کمترین بازدهی را در این صنعت ثبت کرده‌‌‌‌‌‌اند. به لحاظ عملکردی شرکت «سپاها» با تولید کلینکر و سیمان فله و پاکتی به‌‌‌عنوان محصول اصلی، رشد درآمد 61درصدی و نرخ 30درصدی نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل و همچنین فاصله نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌نگر به میانه منفی 21درصدی می‌‌‌تواند جزو گزینه‌‌‌های مناسب در واچ‌لیست سرمایه‌گذاران جهت بررسی بیشتر قرار گیرد.

صنعت دارو، به‌‌‌واسطه عدم‌تاثیرپذیری از چالش‌‌‌ها و تصمیمات خلق‌‌‌الساعه سیاستگذاران، در یک‌‌‌‌ماه گذشته یکی از راه‌‌‌های فرار سرمایه‌گذاران جهت کسب بازدهی حداقلی در نظر گرفته شد، به‌‌‌طوری که این صنعت با رشد 11همتی و ثبت بازدهی 7/ 5درصدی عملکرد جذابی نسبت به ‌ماه‌‌‌های گذشته از خود نشان داده است. نماد «دتماد» با تولید محصول غیر‌نارکوتیک عملکرد بهتری روی تابلو از خود نشان داده و با 19درصد بیشترین و نماد‌‌‌های «دزهراوی» و «دسانکو» با محصولات اصلی کپسول‌‌‌های مایع و ویال به ترتیب با منفی 18درصد و منفی 19درصد، کمترین بازدهی را میان شرکت‌های هم‌‌‌گروه خود به ثبت رساندند. در مقابل نماد «دسینا» با رشد درآمد 185درصدی نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل و تولید محصول اصلی قطره به‌‌‌عنوان برترین شرکت تولیدکننده محصول نهایی قرار دارد که با توجه‌‌‌ به ثبت بیشترین بازدهی در گروه و فاصله نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌نگر به میانه منفی 11درصدی می‌‌‌تواند انتظارات سرمایه‌گذاران از تداوم رشد قیمتی برای ‌ماه مرداد را برآورده کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان