درست زمانی که کودکان به سهسالگی خود نزدیک میشوند مهارتهای زبانی، قوه تخیل و درک بصری آنها به طرز قابل توجهی رشد خواهد کرد. از این پس کودک با هزاران واژه جدید برخورد کرده و قابلیت استفاده از آنها را برای ساخت داستانهای مورد علاقه اش و همچنین مکالمات روزمره به دست میآورد.
به گزارش
تا شش ، همانطور که میدانید مهارتهای زبانی پیشرفته در ارتباط مستقیم با توانایی برقراری روابط موثر در جامعه خواهند بود و این موضوع یکی از اصلیترین مراحل تکامل برای هر کودکی محسوب میشود.
کودکان همچنین در این سن تلاش میکنند تا درست را از غلط تشخیص داده و احساسات خود را با موفقیت بالایی مدیریت کنند. بدین ترتیب اگر از مهارتهای زبانی بهتری برخوردار باشند، با راحتی بیشتری میتوانند مشکلات خود را با والدین در میان بگذارند.
شناخت کامل نقاط عطف زندگی کودک که از آنها تحت عنوان “مراحل برجسته تکامل” یاد میشود، به شما کمک خواهد کرد تا با آمادگی بیشتری فرزند خود را همراهی کنید.
نقاط عطف سه سالگی
به زودی با فهرستی از قابلیتهای مورد انتظار در سه سالگی آشنا خواهید شد که هر کودکی در این سن و یا کمی بعدتر، قادر به بروز آنها میشود.
لازم به ذکر است که کودکان از نظر سرعت توسعه این دسته از مهارتها متفاوت خواهند بود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
به عنوان مثال ممکن است که چندین مورد از قابلیتهای مورد نظر در یک کودک پیش از سه سالگی نیز دیده شوند، در حالی که کودکی دیگر با ورود به چهارسالگی هنوز آنها را بروز نداده است. با این وجود اگر نگران وضعیت تکامل فرزند خود هستید، بهتر است با پزشک متخصص اطفال و یا روانشناس کودکان مشاوره کنید.
مهارتهای زبانی و تعامل با دیگران
کودک در این مرحله قادر به پیروی از جملات دستوری والدین، طی 2 الی 3 مرحله خواهد بود (مانند دندانهای خود را مسواک بزن).
میتواند در یک زمان خاص با استفاده از 2 الی 3 جمله، با دیگران مکالمه کند.
قادر است میان “من”، “او”، “تو”، “آنها” و “ما” تفاوت قائل شود و همچنین با برخی از واژههای جمع مانند ماشینها و یا گربهها ارتباط برقرار خواهد کرد.
دوستان خود را با نام منحصر به فرد هر یک صدا میزند.
میتواند نام خود، جنس و سنش را توضیح دهد.
قادر به استفاده از جملاتی با 3 الی 4 واژه خواهد بود.
میتواند به گونه ای شفاف که حتی افراد غریبه نیز متوجه شوند، به صحبت بپردازد.
مهارتهای حرکتی و فیزیکی
میتواند از پله و یا هر سطح شیب دار دیگری بالا رود و یا بدود.
قابلیت پرش را به دست آورده است.
میتواند پدالهای یک سه چرخه را به حرکت درآورد.
میتواند از پلهها با یک پا در هر سطح، بالا و یا پایین برود.
مهارتهای اجتماعی و احساسی
از تمام کارها و رفتارهای والدین و حتی دوستان خود الگوبرداری میکند.
زمانی که در فضایی مانند مهدکودک قرار میگیرد، مانند کودکانی که سن کمتری دارند بیقراری نخواهد کرد.
میتواند بدون کمک دیگری لباس خود را بپوشد و یا آن را درآورد.
قادر به درک مفهوم مالکیت (مال من و مال او) خواهد بود.
مایل است در کارهای خانه به والدین خود کمک کند.
قادر به ابراز احساسات خود خواهد بود.
بیشتر از آن که به تغییرات بزرگ علاقهمند باشد، حالت روتین همیشگی را دوست دارد.
از ناراحتی دوستان و یا اطرافیان خود آزرده خاطر میشود.
میتواند طیف وسیعی از عواطف را بروز دهد.
با مفاهیمی نظیر “مشارکت” و “نوبت” به خصوص در بازی با دوستانش آشنا خواهد بود.
مهارتهای ذهنی و ادراکی
میتواند پازلهای سه و یا 4 تیکه را کامل کند.
میداند “دو” چه مفهومیدارد.
داستان پردازی کرده و خود را شخصیت اصلی داستان قرار میدهد. همچنین ممکن است با عروسکهایش صحبت کند.
میتواند برخی از رنگها و به ویژه رنگهای اصلی را نام ببرد.
علاقه وی به اسباب بازیهایی که دارای اجزای متحرک هستند، افزایش خواهد یافت.