اگر یک کسبوکار خدماتی مثل هتل، کلینیک، رستوران، سالن زیبایی و... دارید، طراحی وبسایت رزرو آنلاین برایتان از واجبات است! چرا؟ چون هم کسبوکارتان را رونق میدهد، هم مشتریان از خدماتی که ارائه میکنید رضایت بیشتری دارند و هم اینکه رقبای سنتی خود را کنار میزنید.
اینطور بگوییم که یک وبسایت رزرو آنلاین به مشتریان این امکان را میدهد تا بهراحتی و بدون نیاز به تماس تلفنی، خدمات شما را آنلاین رزرو کنند یا اگر نیازشان تغییر کرد، خدمت انتخابی خود را ویرایش یا لغو کنند.
ما هم قرار است در این مقاله، مراحل دقیق راهاندازی یک وبسایت نوبتدهی و رزرو آنلاین را بدون نیاز به مهارت برنامهنویسی به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان همراهمان باشید!
راه اندازی وب سایت نوبت دهی آنلاین در 6 مرحله
1. یک دامنه ثبت کنید
دامنه یا Domain همان آدرس وبسایت شماست که مشتریان از طریق آن به وبسایت شما دسترسی خواهند داشت. هدف دامنه این است که به مشتریان بالقوۀ شما آدرسی از شما بدهد که بهراحتی به خاطر بسپارند و با کسبوکار شما در ارتباط باشند.
ثبت دامنه آسان است اما انتخاب و پیدا کردن یک نام دامنه کمی سخت است! چرا؟ چون باید بهدنبال دامنهای بگردید که پیش از این شخص دیگری آن را ثبت نکرده باشد. ضمن اینکه باید با ماهیت و نام اصلی کسبوکارتان همخوانی داشته باشد.
با در نظر گرفتن این دو نکته، ایدههای خود برای نام دامنه را روی کاغذ بنویسید. در مرحلۀ بعد، هرکدام را بررسی کنید تا ببینید شخص دیگری آن را ثبت کرده است یا خیر. در آخر هم با ثبت یک دامنۀ مناسب، کوتاه و مرتبط، اولین گام را برای راهاندازی وبسایت رزرو آنلاین خود محکم بردارید!
2. یک سایتساز انتخاب کنید
سایتساز نرمافزاری بر بستر وب است که به شما کمک میکند وبسایت خود را بدون برنامهنویسی یا دانش فنی خاصی بسازید. سایتسازها قالبهای آماده و متنوعی دارند که با استفاده از آنها میتوانید ظاهر درخشان و جذابی به وبسایت خود بدهید. ضمن اینکه تعرفۀ طراحی وبسایت با سایتسازها نسبت به طراحی وبسایت اختصاصی بسیار ارزانتر است.
در ایران سایتسازهای مختلفی وجود دارد؛ اما اگر میخواهید از سایتسازی استفاده کنید که سرویس رزرو آنلاین هم داشته باشد، پیشنهاد ما به شما سایتساز و فروشگاهساز وبزی است.
وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وبسایت است که با استفاده از ابزارهای حرفهای، امکان ساخت یک سایت منحصربهفرد را در کمتر از یک ربع به شما میدهد. برای کار با این فروشگاهساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.
سایتساز وبزی قالبهای متنوع و آمادهای در اختیار شما میگذارد که قسمتهای مختلف آنها بهطور کامل امکان ویرایش و شخصیسازی دارند.
برای شروع کار با وبزی هم کافیست که به صفحۀ اول این فروشگاهساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسبوکارتان نزدیکتر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.
استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت میتوانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفهها بروید و متناسب با کسبوکارتان یکی از پکیجها را انتخاب کنید.
3. یک قالب انتخاب کنید
همانطور که در بخش قبلی گفتیم، سایتسازها قالبهای آماده و متنوعی در اختیار شما قرار میدهند. سایتساز وبزی هم قالبهای متنوع و جذابی دارد که بهطور کامل امکان ویرایش و شخصیسازی دارند؛ به همین خاطر، شما میتوانید تمامی اجزای قالبها را متناسب با سلیقه، نیاز و نوع کسبوکارتان ویرایش کنید.
بهتر است اینطور بگوییم که شما با استفاده از وبزی میتوانید وبسایت خودتان را دقیقا همانطور که دوست دارید بسازید؛ فرقی هم نمیکند که یک طراح حرفهای باشید یا مبتدی!
4. محتوای وبسایت خود را کامل کنید
خُب تا اینجا ما بیشتر دربارۀ طراحی وبسایت صحبت کردیم؛ اما باید بدانید که طراحی ظاهر وبسایت رزرو آنلاین شما نیمی از ماجراست. نیمۀ مهم دیگر محتواست که در این بخش دربارۀ آن صحبت میکنیم.
محتوا مهم است چون تعیین میکند که چه چیزی به مخاطبان هدف خود بگویید، چگونه آن را بیان کنید و اینکه آیا محتوایی که تولید میکنید، آنها را به رزرو خدمات شما تشویق میکند یا خیر.
محتوای پایه و اولیۀ وبسایت شما که لازم است آن را همان اول کار تکمیل کنید شامل محتواهای زیر است:
- صفحۀ «دربارۀ ما»: اطلاعاتی دربارۀ اعضای تیم شما، کاری که انجام میدهید و چرایی آن را ارائه میکند. همچنین میتوانید داستان برند خود را در این صفحه بنویسید.
- صفحۀ «تماس با ما»: در این صفحه معمولاً یک فرم تماس قرار میگیرد که بین مشتریان و تیم شما ارتباطات سریع و یکپارچهای برقرار میکند. نوشتن اطلاعات تماس شما مثل تلفن، ایمیل و آدرس نیز به اعتبار کسبوکارتان اضافه میکند.
- نظرات مشتریان: انتشار و نمایش نظرات مشتریانی که قبلاً از رزرو خدمات شما راضی بودهاند باعث جلب اعتماد مشتریان بالقوه میشود.
- لیست خدمات: لیستی از خدماتی را که بازدیدکنندگان میتوانند در وبسایت شما رزرو کنند، به همراه جزئیات دیگری مانند زمان، مکان، قیمت و... را به وبسایت خود اضافه کنید.
5. سرویس رزرو آنلاین را به وبسایت خود اضافه کنید
حالا که به وبسایت خود کمی سر و شکل دادهاید، وقت آن است که سرویس رزرو آنلاین را به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن این سرویس کافیست وارد فروشگاه افزونه ها بشید و دکمه فعال سازی ماژول رزرو آنلاین را کلیک نمایید. همچنین باید کارها و جزئیات رزرو و نوبتدهی خدمات خود را در این مرحله مشخص کنید.
مثلاً برای رزروها و قرارهای ملاقات فردی میتوانید مدتزمان جلسات و زمان مدنظرتان برای استراحت بین جلسات را مشخص کنید. خدمات و پیشنهادهای خود را هم با عکسها، دستهها و توضیح مشخص به نمایش بگذارید و قیمت و شرایط پرداخت هزینهها را تعیین کنید.
6. بازاریابی کنید
تبریک میگوییم! شما تا اینجا یک وب سایت رزرو آنلاین برای خودتان طراحی کردهاید؛ اما هنوز کارتان تمام نشده! کاری که از حالا به بعد باید انجام دهید بازاریابی وبسایت خود و خدماتی است که در آن ارائه میکنید. به همین خاطر، در این بخش چند تکنیک حرفهای و کاربردی برای بازاریابی وبسایت شما آوردهایم تا با استفاده از آنها سریعتر و بهتر نتیجه بگیرید.
سئو (SEO)
سئو مجموعهکارهایی است که برای بهبود رتبۀ وبسایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جستوجو انجام میدهید.
صرفنظر از اینکه وبسایت خود را با چه هدفی راهاندازی کردهاید، سئو یکی از کارآمدترین راههایی است که باعث افزایش مخاطبان وبسایت شما میشود.
در واقع هیچ چکلیست تبلیغاتی بدون سئو کامل نمیشود؛ چراکه یکی از محرکهای اصلی جذب ترافیک ارگانیک (طبیعی) وبسایتها به حساب میآید.
برای اینکه وبسایت شما سئوی قدرتمندی داشته باشد و در صفحۀ نتایج گوگل رتبۀ خوبی کسب کند، باید در محتواهای خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، عنوانهای جذابی برای مقالهها و صفحات مختلف بنویسید و نقشۀ وبسایت خود را در گوگل ثبت کنید. همچنین میتوانید از صفحۀ «آموزش سئو» وبزی برای یادگیری بیشتر کمک بگیرید.
بازاریابی ایمیلی
ایمیل امکان ارتباط مستقیم بین کسبوکار شما و مخاطبان هدفتان را فراهم میکند. بازاریابی ایمیلی هم بارها و بارها ثابت کرده که یک تاکتیک بازاریابی مؤثر است.
فرایند بازاریابی ایمیلی شامل ایجاد یک لیست ایمیل و استفاده از یک سرویس ارسال ایمیل برای حفظ ارتباط با مخاطبان است. هدف نهایی شما در این تکنیک باید این باشد که در نهایت مخاطبان را به سرنخ (Lead) و مشتری تبدیل کنید.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی یکی دیگر از راههای فوقالعاده برای افزایش میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) است. بسته به ماهیت کسبوکار و مخاطبان هدف خود، میتوانید یک یا دو پلتفرم را برای تبلیغ وبسایت رزرو آنلاین خود انتخاب کنید. چه در تلگرام و چه در اینستاگرام و لینکدین، با انتشار محتوای مفید، آموزنده و سرگرمکننده میتوانید افراد زیادی را بهسمت خدمات کسبوکارتان جذب کنید.
جمعبندی: از رقبا سبقت بگیرید!
در این مقاله به شما گفتیم که چگونه میتوانید در 6 مرحله، یک وبسایت نوبتدهی و رزرو آنلاین برای خودتان راهاندازی کنید.
بهعنوان نکتۀ آخر باید بگوییم که شما با طراحی و ایجاد یک وبسایت رزرو آنلاین و امکان رزرو خدمات شما از هر کجا و در هر زمان، از رقبای سنتی خود سبقت میگیرید.
از طرفی هرچه زمان کمتری برای پاسخ به تماسهای تلفنی و ایمیلهای مربوط به رزرو مشتری صرف کنید، میتوانید مشتریان بیشتری را در برنامۀ خود داشته باشید. در واقع این یک بازی بُرد - بُرد برای شما و مشتریانتان است. پس همین امروز شروع کنید و وب سایت رزرو آنلاین خود را بسازید!
همچنین همانطور که در متن مقاله هم گفتیم، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس رزرو آنلاین وبزی است. اگر برای طراحی و ساختن فروشگاهتان یا استفاده از این سرویس سؤالی دارید، میتوانید با تیم پشتیبانی وبزی به صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.