ویژه‌های مشرق؛

حجاب از سر زنان بردارید تا گرانی از بین برود! / روزنامه شرق: قاتل شهید عجمیان یک پزشک فداکار است

شهید سیدروح‌الله عجمیان، کارگر روز مزد ساکن حاشیه کرج، به دست برخی افراد حیوان صفت در روز روشن در خیابان به شهادت رسید.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه 31 مرداد در حالی چاپ و منتشر شد که پیام تشکر رهبر انقلاب برای قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، متلاشی شدن باند مدعی نفوذ در قوه قضاییه، تاکید مراجع تقلید بر رفع مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای حفظ ارزش پول ملی و تقدیر از تلاش دو ساله دولت و تشریح فرآیند دو ماهه برای تکمیل مبادله بین تهـران و واشـنگتن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب تلاش کردند سفر آیت الله رئیسی به قم و دیدار با مراجع تقلید را ناشی از شدت گرفتن انتقادات علما به ناکارآمدی دولت بازنمایی کرده و از سوی دیگر تصریح کنند جنس انتقادات مراجع تقلید بیانگر عدم توجه دولت به اولویت اساسی مردم یعنی اقتصاد است نه حجاب!

روزنامه هم‌میهن که مواضع اصلاح‌طلبان رادیکال را پوشش می‌دهد درباره سفر رئیس‌جمهور به قم نوشته است:

مشکلات اقتصادی به پاشنه آشیل دولت سیزدهم تبدیل و متاسفانه این مشکلات امروز به بحران کشیده شده است. این بحران دیگر صرفا مورد نقد کارشناسان اقتصادی نیست بلکه بیش از یک‌سال است که مراجع تقلید نیز به رویه مدیریتی دولت در بخش اقتصاد انتقاد دارند و بارها در سخنرانی‌های متعدد به این موضوع اشاره کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند که نسبت به رفع این مسائل فکر اساسی کند. با این حال سیدابراهیم رئیسی در مواجهه با انتقادات اقتصادی همواره دو سیاست را در پیش می‌گیرد؛ نخست اینکه این مشکلات را ماحصل عملکرد دولت قبل و محصول دوره‌های گذشته معرفی می‌کند و دوم اینکه آمارهایی می‌دهد مبنی بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است.

در ادامه این گزارش آمده است:

این مقاومت از سوی مقام نخست دولت در پذیرش بحران اقتصادی موجب شده تا مراجع عظام از کلی‌گویی دست بکشند و مشکلات اقتصادی را به صورت جزئی بیان کنند. حال سیدابراهیم رئیسی چه این بحران را بپذیرد و به فکر برون‌رفت از این وضعیت باشد و چه نپذیرید و مقاومت کند، مسئله اصلی این است که مراجع به این باور رسیده‌اند که معیشت مردم می‌تواند کلیت مباحث اصلی را در کشور تهدید کند. بنابراین، این روزها حتی بخش‌هایی از روحانیون که روزی حامی دولت بوده‌اند امروز به منتقدان جدی مبدل شده‌اند.

حجاب از سر زنان بردارید تا گرانی از بین برود! / روزنامه شرق: قاتل شهید عجمیان یک پزشک فداکار است

روزنامه آرمان‌ملی نیز در گزارشی با عنوان گلایه مراجع از وضع معیشتی مردم می‌نویسد:

رئیس‌جمهور صبح دیروز دوشنبه به منظور زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دیدار و گفت‌وگو با مراجع عظام تقلید و شرکت در اجلاس روز جهانی مساجد در مسجد مقدس جمکران وارد استان قم شد. ‌سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از سوی مسئولین استانی مورد استقبال قرار گرفت. وی سپس به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و هریک از مراجع نیز در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور مسائل مختلفی را مورد نظر و طرح قرار دادند که مسائل اقتصادی و معیشتی و لزوم حل این مشکلات فصل مشترک صحبت‌های مراجع تقلید با رئیسی بود.

حجاب از سر زنان بردارید تا گرانی از بین برود! / روزنامه شرق: قاتل شهید عجمیان یک پزشک فداکار است

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی با گره زدن مسئله معیشت به حجاب به بهانه سفر رئیسی به قم نوشته است:

ریشه بسیاری از این ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی، نارسایی‌های اقتصاد و معیشت است. دولت سیزدهم در زمان انتخابات وعده‌هایی برای حل مشکلات داده بود، از ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، اشتغالزایی 1.5میلیون نفری و نصف کردن تورم در آن زمان مطرح شدند. مراجع عظام نسبت به این واقعیت‌ها آگاه بوده و در دیدار با رییس‌جمهور در خصوص آن هشدار دادند.

فاضل میبدی نوشته است:

عجیب اینکه در برابر این همه مشکل اقتصادی، توجه دولت و مجلس معطوف موضوع حجاب است. مدت‌هاست که مراجع در خصوص این ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی هشدار می‌دهند اما توجه لازم به آنها نمی‌شود. تا زمانی که مشکلات اقتصادی در کشور حل نشود، سایر مشکلات هم ادامه خواهند داشت. مسائلی چون گرانی مسکن، بیکاری، طلاق، اعتیاد و...در راس مشکلات مردم و مراجع قرار دارند. بنابراین مراجع در دیدار با رییس‌جمهور به حق صدای مردم را به گوش دولتمردان رسانده و با زبان ملایم و نرم از مسوولان اجرایی حل این معضلات را طلب می‌کنند.

حجاب از سر زنان بردارید تا گرانی از بین برود! / روزنامه شرق: قاتل شهید عجمیان یک پزشک فداکار است

رسانه‌های اصلاح طلب در این زمینه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی به پاشنه آشیل دولت سیزدهم تبدیل و متاسفانه این مشکلات امروز به بحران کشیده شده است، تاکید می کنند این بحران دیگر صرفا مورد نقد کارشناسان اقتصادی نیست بلکه بیش از یک‌سال است که مراجع تقلید نیز به رویه مدیریتی دولت در بخش اقتصاد انتقاد دارند و بارها در سخنرانی‌های متعدد به این موضوع اشاره کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند که نسبت به رفع این مسائل فکر اساسی کند. این رسانه ها در ادامه با برجسته سازی و ضریب دهی به این موضوع که حتی مراجع تقلید حامی دولت به منتقدان جدی وی تبدیل شده‌اند.

خون‌شویی از دستان یک پزشک قاتل!

شهید سیدروح‌الله عجمیان، کارگر روز مزد ساکن حاشیه کرج، به دست برخی افراد حیوان صفت در روز روشن در خیابان به شهادت رسید، یکی از عوامل تاثر گذار در شهادت این بسیجی مظلوم پزشکی تحصیل کرده و متمول است.

روزنامه شرق به بهانه روز پزشک در یادداشتی عجیب به تطهیر اقدامات قره‌حسنلو از متهمان شهادت شهید عجمیان پرداخته و نوشته است:

نقد تفصیلی حکم صادره نیازمند مجالی وسیع است و در اینجا فقط به دو نکته اشاره می‌کنم. از نخستین روزی که با نام دکتر قره‌حسنلو در اخبار محاکمات پس از وقایع تلخ بهشت سکینه کرج آشنا شدم، ابتدا اخبار او را بیشتر از طریق رسانه‌های رسمی و خود قوه قضائیه دنبال کردم و چون عمده اطلاعات من برگرفته از گزارش‌های دادگاه و اطلاعات منتشرشده و ویدئویی بود که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، بر پایه همین اطلاعاتی که خود دستگاه‌های رسمی منتشر می‌کردند و در چارچوب همین قوانین موجود ایران، اتهامی را متوجه ایشان کرده بودند که فاقد وجاهت حقوقی بود و این را حاضرم در مناظره با هر مقام قضائی ثابت کنم؛ اما با کمال تعجب آنچه مشاهده شد، این بود که با او مانند سرکرده گروهی که درگیری ایجاد کرده، رفتار کردند؛ درحالی‌که طبق توضیحات اقناع‌کننده متهم، او هم مانند عده دیگری از عابران به طور اتفاقی با این واقعه مواجه شده بود و این اتفاق برای هر شخص دیگری ممکن بود رخ بدهد.

حجاب از سر زنان بردارید تا گرانی از بین برود! / روزنامه شرق: قاتل شهید عجمیان یک پزشک فداکار است

ماجرای حضور یک پزشک در میان متهمان به شکنجه و قتل سید روح‌الله عجمیان در آشوب بزرگراه کرج- قزوین موجی از خشم و در عین حال شوک و ناباوری را میان مردم ایجاد کرده است. او از شکنجه شهید عجمیان به دست آشوبگران با گوشی فیلم گرفته است که فیلم مذکور در گوشی او موجود بوده و خود گفته که بدون منظور فیلمبرداری کرده است. او در دادگاه در پاسخ به قاضی که پرسید «شما به عنوان یک پزشک در صحنه جرم حضور دارید، اما به شهید عجمیان که روی زمین افتاده بی‌اعتنا هستید و به او لگد هم می‌زنید.» اعتراف کرد که «من قبول دارم از لحاظ پزشکی اهمال کردم...»، اما لگد زدن را رد کرد. گرچه همسرش اعتراف کرد که او به شهید لگد زده است.

سایر متهمان پرونده هم به نقش حمید قره‌حسنلو در ضرب و شتم و شکنجه شهید اعتراف کرده‌اند. گفته می‌شود او از دراویش گنابادی است. در جلسات دادگاه، حمید قره حسنلو پذیرفت که خلاف قسم پزشکی عمل کرده است. حالا، اما و پس از صدور حکم اعدام برای او، علیزاده طباطبایی وکیلی که به سیاست بازی شهره است، وکالت او را بر عهده گرفته و قصه جدیدی را ساخته که او در حال کمک به مجروحان بوده است. در حالی که خود این پزشک حتی در جلسات دادگاه هم چنین ادعایی نداشت. در حالی عضو نزدیک به فتنه‌گران در دفتر منتظری به بهانه روز پزشک خواهان آزادی این فرد شده است که مدتی قبل 1200 پزشک با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور، انزجار خود را از رفتار غیرانسانی حمید قره‌حسنلو اعلام کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان