راه حلی برای سینمای ایران از نگاه یک تهیه کننده فیلم کوتاه

حسن محمدی از تهیه‌کنندگان موثر فیلم کوتاه ایران در جشنواره‌های بین‌المللی توسعه همکاری بین‌المللی و حضور در پلتفرم‌های بین‌المللی را یکی از مهمترین راه‌های اقتصادی شدن سینمای ایران و بازگشت سرمایه به سینمای ایران می‌داند.

چرخه آموزش تا تولید و اکران در سینما می‌تواند رابطه مستقیم با توسعه فرهنگی یک کشور داشته باشد همانطور که دو کشور آسیایی کره‌جنوبی و ترکیه که سابقه کمتری نسبت به ما در سینما دارند توانسته‌اند در سال‌های اخیر جایگاه مناسبی برای خود در دنیا باز کنند. برای تحلیل شرایط فعلی سینمای ایران و چگونگی برون رفت از وضعیت نابه‌سامان آن حسن محمدی از تهیه‌کنندگان  فیلم کوتاه در سینمای کشورمان به نکات جالبی اشاره کرده است.

حسن محمدی که آثار تولیدی‌اش در مقام تهیه‌کننده فیلم کوتاه، مدیر تولید و مجری طرح همچون «سور بُز»، «تطبیق»،«دخمه» و ... جوایز مهم بین‌المللی را به‌دست آورده است و جزو تهیه‌کنندگان موثر فیلم کوتاه ایران در جشنواره‌های بین‌المللی محسوب می‌شود، توسعه همکاری بین‌المللی و حضور در پلتفرم‌های بین‌المللی را یکی از مهمترین راه‌های اقتصادی شدن سینمای ایران و بازگشت سرمایه به سینمای ایران می‌داند. 
 
حسن محمدی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه در سینمای ایران درباره نقش آموزش در آینده سینما و چرخه تولید فیلم گفت: سینما هنری است که هیچگاه نمی‌تواند از آموزش دور شود و سینماگران حرفه‌ای همواره با مطالعه و یادگیری مداوم دانش خود را ارتقا می‌دهند.

این تهیه‌کننده که در دومین اثر تولیدی‌اش موفق به دریافت 9جایزه بین‌المللی از جمله جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه بوسان شده است، برگزاری دوره‌های ورکشاپ بین‌المللی را یکی از مهمترین راه‌های آمورش می‌داند و معتقد است: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر دوره‌خای آنلاین رونق گرفته است، به سادگی می‌شود از اساتید بزرگ بهره گرفت و دوره‌های آنلاین و حتی آفلاین آن‌ها را مشاهده کرد.آموزش مداوم، یکی از مهمترین راه‌های پیشرفت فردی است و اگر دائم خود را در معرض آمورش قرار ندهیم از روند رو به رشد سینما عقب می‌افتیم.

تهیه‌کننده فیلم‌ کوتاه «تطبیق» در ادامه از سینمای ایران به عنوان سینمای مولف یاد کرد و افزود: سینمای ایران در بُرهه‌های مختلف تاریخی اگرچه دست‌خوش دست‌اندازی غیرمتعارف به ویژه از سوی سیستم مدیریت دولتی شده اما آثاری تولید کرده که برای جامعه جهانی قابل احترام است و می‌توان از بزرگان این سینما هم بسیار آموخت و هم این آموخته‌ها را صادر کرد. صدور دانش علاوه براین‌که به برندینگ یک کشور کمک می‌کند پرستیژ بین‌المللی آن کشور را نیز ارتقا می‌دهد.

فیلم‌کوتاه «تطبیق»

این تهیه‌کننده و مجری‌طرح سینمای ایران، با بیان اینکه بیش از 7 دهه از عمر سینمای حرفه‌ای در ایران می‌گذرد، اضافه کرد: سینمای ایران فراز و نشیب فراوان داشته و تاثیر بسیاری هم از فرهنگ عمومی‌ ما گرفته و هم خودش در بُرهه‌هایی از تاریخ بر فرهنگ و رفتار اجتماعی تاثیرگذار شده است و اگر سیستم و مدیریت اداری سینما و متولیان فرهنگ و هنر کشور دخالت‌های غیر حرفه‌ای نکنند و اجازه دهند سینماگران خودشان آن را بسازند آثار فاخر و موثر بیشتری تولید می‌شود.

حسن محمدی یکی از مهمترین چالش‌های سینمای امروز را کمیت در تولید دانست و تصریح کرد: متاسفانه رونق تولسد در اسران کم است و برخلاف کشورهای صاحب سبک در سینما که یک روز بیکار در تقویم ندارند ما به دلایل مختلف با کاهش تولید مواجه هستیم و یکی از دلایل این کاهش کمّی آثار سینمایی علاوه بر بودجه و امکانات این است که سازندگان آثار سینمایی از روز اول در فکر اکران هستند و آن‌چنان به اکران می‌اندیشند که گاهی اثری از ترس اکران نشدن، خلق نمی‌شود.

تهیه‌کننده فیلم کوتاه تحسین‌شده «سور بُز» با بیان این‌که ترکیه به عنوان یک کشوری که بسیار دیرتر از ما وارد این صنعت شد، افزود: آن‌ها از ظرفیت یوتیوب به‌خوبی بهره گرفتند و فرصتی را فراهم کردند تا هم مردم به راحتی آثار هنرمندان مورد علاقه‌شان را ببینند و هم تهیه‌کننده‌گان و سرمایه‌گذاران از این سرمایه‌گذاری سود کنند و این صنعت را زنده نگه دارند.

در حالی که در کشور ما دسترسی به پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب کاملا با محدودیت مواحه شده است و پلتفرم‌های داخلی هم به دلیل این‌که ترافیک فروشی اولویت اول کسب درآمد‌شان است بیشتر به سریال‌سازی روی آورده‌اند و توجهی به تولید اثر سینمایی ندارند هرچند که در سریال‌سازی هم موفقیت چشم‌گیر و مداومی نداشتند به این دلیل که مدیران پلتفرم‌های ما عمدتا از فعالان صنعت آی‌تی بودند و با نگاه و دغدغه تخصصی صنعت خود وارد سینما شده‌اند.

این مجری طرح فیلم بلند داستانی «خوره»، زیان سینما را زبان بین‌المللی دانست و افزود: راه برون رفت از این وضعیت داشتن نگاه بین‌المللی و تلاش برای اکران در پلتفرم‌های جهانی است تا هم جامعه مخاطبان‌مان افزایش یابد و هم سرمایه‌مان بازگردد تا بتوانیم صنعت سینمای ایران را زنده‌تر و پویاتر نگه داریم.

مدیرعامل موسسه سینمایی اتاق تاریک در پایان تصریح کرد: می‌توانیم از ظرفیت ترکیه، به عنوان کشور همسایه خود بهره ببریم و با توجه به نزدیکی فرهنگی میان دو ملت مراودات هنری خود را به ویژه در حوزه بازاریابی و فروش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، توسعه دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان