اعلام حکم قطعی تبرئه رجانیوز در پرونده شکایت وزارت اطلاعات/دادگاه مطبوعات: گزارش رجانیوز درباره وزیر اطلاعات خلاف واقع نبود

دادگاه کیفری استان تهران ، با اعلام حکم قطعی در پرونده شکایت وزارت اطلاعات از سایت خبری رجانیوز، رای به تبرئه رجانیوز داد.

گروه سیاسی رجانیوز: دادگاه کیفری استان تهران ، با اعلام حکم قطعی در پرونده شکایت وزارت اطلاعات از سایت خبری رجانیوز، رای به تبرئه رجانیوز داد.
 
شکایت وزارت اطلاعات در پی درج مطلبی در سایت خبری رجانیوز با عنوان " دستگیری مدیرعامل معزول بانک ملت و حاشیه ای بر مواضع وزیر اطلاعات / چرا شبکه فساد بانکی را وزارت اطلاعات کشف نکرد؟ "  طرح شد که رجانیوز در آن از حمایت انتخاباتی شبدوست مالامیری از حسن روحانی و محمود علوی در انتخابات خبرگان 94 خبر داد و با توجه به صحبتهای وزیر اطلاعات در مورد مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی این سوال را مطرح کرد که چرا وزارت اطلاعات که به گفته ایشان مسئول مبارزه با مفاسد کلان است تحرکات تقریبا آشکار صراف بزرگ و تیم فساد اخیر را در دولت رصد نکرده است. آیا ارتباطات شبدوست مانع این موضوع بوده یا نفوذ حسین فریدون در دولت؟! چرا متهم مدعی است که فلان معاون وزارت با سفارش ایشان منصوب شده است؟!
 
پس از طرح شکایت، جلسه دادگاه در تاریخ هشت خرداد 96 در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد و مدیر مسئول رجانیوز دفاعیات خود را قرائت کرد. متن کامل این دفاعیات اینجا منتشر شده است.
 
دادگاه پس از بررسی شکایت وزارت اطلاعات و دفاعیات رجانیوز، صبح امروز با اعلام حکم قطعی رای به تبرئه رجانیوز داد و به این نکته اشاره کرد که  مجموع مطالب منتشر شده در سایت  خبری رجانیوز و سیاق و محتوای آن صریح در بیان وقایعی نیست که خلاف بودن آن مستفاد گردد.
 
متن کامل رای دادگاه بدین شرح است:
 
شکایت مدیر کل حقوقی وزارت اطلاعات علیه مدیر مسئول سایت خبری رجانیوز به نام اقای میثم نیلی احمد آبادی فرزند حسین مبنی بر انتشار مطالب خلاف واقع اجمالا به این  شرح است که متهم یاد شده در تاریخ 2/5/95 با انتشار خبری در سایت متبوع خویش با انعکاس این مطلب که "چرا  وزارت اطلاعات به عنوان مسئول مفاسذ کلان اقتصادی تحرکات آسکار یک صراف بزرگ را بررسی نکرده است آیا ارتبطا شبدوست با نفوذ حسین فریدون در دولت مانع انجام این تکلیف گشته است ؟ چرا متهم مدعی است فلان مهائت وزارت اطلاعات با سفارش ایشان نصب شده است؟" به طور خلاف واقع مطالبی را به وزارت اطلاعات منسوب کرده اند. دفاعیات متهم در مجموع مفید این معنی است که سایت رجانیوز در بیان مواردی علیه شخص وزیر بوده  که همه آنرا در مورد لزوم می توانند اثبات نمایند و هیچگاه قصد اعلام انتقاد برا ساحت وزارت تحت تصدی ایشان را  نداشته است. حال نظر به مجموع محتویات پرونده و با توجه به نظریه هیئت محترم منصفه مبنی بر برائت متهم از اتهام منسوب به اتفاق آرا و با ملحوظ داشتن دفاعیات متهم اولا نظر به اینکه جرم منسوب در زمره جرایمی است که تعقیب آن مستلزم طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی است و مدیر کل حقوقی وزارت بدون تفویض اختیارات قانونی به ایشان به نحو مباشرت مجاز  در تعقیب قانونی موضوع نیست  و دلیلی حاکی از داشتن سمت در پرونده اقامه نکرده است بنابراین فاقد سمت در دعوی مطروحه تشخیص می گردد ثانیا مجموع مطالب منتشر شده در سایت  خبری رجانیوز و سیاق و محتوای آن صریح در بیان وقایعی نیست که خلاف بودن آن مستفاد گردد. بنابراین با تمسک به اصل 37 قانون اساسی و با  رعایت ماده 4 از قانون آیین دادرسی کیفری منصوب 1392 به برائت متهم اظهار عقیده می گردد . این رای حضوری و ظرف 20 روز بعد از ابلاغ قابل فرجامخواهی در دیوان عالی محترم کشور است.
 
شقاقی/ رییش شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر