برای اولین بار / ادعای تل آویو : کشف بمب ساخت ایران در مرز اردن - اسرائیل

مقامات امنیتی اسرائیلی می خواهند بدانند آیا این بمب ها از طریق انتقال به وسیله حزب الله لبنان و گروه های شیعه از سوریه و لبنان به اردن منتقل شده اند یا اینکه مستقیم از ایران به عراق و از آنجا به اردن منتقل شده اند.

اسراییل مدعی کشف بمب های ایرانی در مرز اردن شد.

به گزارش عصرایران ، تل آویو مدعی کشف بمب هایی از مبدا ایران در مرز اردن و به هنگام تلاش برای وارد کردن آنها به داخل اسرائیل شد. به نوشته رسانه های اسرائیلی، ارتش اسرائیل کشف این بمب ها را در ماه گذشته میلادی انجام داد و آن را عملیات "غیرعادی" توصیف کرده زیرا برای اولین بار است به طور علنی چنین کشفی اعلام می شود.

اسرائیل از طریق شرق با اردن هم مرز است. کرانه باختری هم به اردن نزدیک است گرچه ارتش و مرزبانی اسرائیل در مرزهای اردن و کرانه باختری فاصله انداخته اند و مستقر شده اند. برخلاف لبنان و سوریه که روابط خیلی نزدیکی با ایران دارند اردن و ایران روابط سرد و سطح پایین دارند.

نظامیان اسرائیلی در نزدیکی مرز اردن

نظامیان اسرائیلی در نزدیکی مرز اردن

کرانه باختری از چهار طرف در محاصره ارتش اسرائیل است. این در حالی است که منطقه غزه از جنوب با مصر هم مرز است.

اسرائیل با مصر در جنوب، با اردن در شرق و با لبنان در شمال هم مرز است.
اسرائیل و دو کشور اردن و مصر روابط رسمی دیپلماتیک دارند و یکدیگر را به رسمیت می شناسند. این در حالی است که اسرائیل با لبنان و سوریه روابط رسمی ندارد و یکدیگر را به رسمیت نمی شناسند.

معمولا مرز اسرائیل - اردن مرز آرامی است و کمتر خبری درباره آن منتشر می شود. این درحالی است که مرز اسرائیل با مصر، لبنان و سوریه با تنش ها و ناآرامی ها و حوادث امنیتی روبه رو است.

اسرائیل و فلسطین

رسانه های اسرائیلی نوشته اند ارتش و مرزبانی اسرائیل در ژوئن گذشته توانستند در عملیات غیرعادی در مرز اردن، انتقال محموله ای مهم را کشف کنند و مانع از انتقال آن شوند. برخلاف عملیات های قبلی انتقال سلاح و مهمات، این بار صحبت درباره انتقال بمب هایی با توان بالای انفجاری است که منشاء آن ایران اعلام شده است.

منابع اسرائیلی ادعا کرده اند قرار بوده این بمب ها از اردن به مناطق مشخصی در اسرائیل و از آن جا به گروه های فلسطینی در کرانه باختری برسند تا علیه اسرائیلی ها استفاده شود.

رسانه های اسرائیلی ادامه دادند: چون این اتفاق غیرعادی بود تحقیق درباره این بمب ها به شاباک (سازمان اطلاعات امنیت داخلی اسرائیل ) سپرده شد. مقامات امنیتی اسرائیلی می خواهند بدانند آیا این بمب ها از طریق انتقال به وسیله حزب الله لبنان و گروه های شیعه از سوریه و لبنان به اردن منتقل شده اند یا اینکه مستقیم از ایران به عراق و از آنجا به اردن منتقل شده اند.

بخشی از مرز اسرائیل - اردن 

بخشی از مرز اسرائیل - اردن
 
شاباک قبل از این هم گفته بود که ارتباطاتی میان شهروندان عرب اسرائیل (فلسطینی تبارها) با حزب الله لبنان کشف کرده بود که بمب های تولید ایران دریافت کرده اند تا بتوانند در عملیات هایی در اسرائیل استفاده کنند.

قبل از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآف گالانت وزیر دفاع اسرائیل ایران را پشت پرده حملات علیه اسرائیلی ها در کرانه باختری دانسته بودند.

نتانیاهو  مرداد گذشته بعد از کشته شدن یک اسرائیلی شهرک نشین در کرانه باختری در حمله مسلحانه فلسطینی ها ادعا کرده بود: " ما وسط حمله تروریستی هستیم. این حمله تروریستی از سوی ایران و کشورهای وابسته به آن، تشویق ، هدایت، تامین مالی می شود.

قبل از این، وزیر دفاع اسرائیل (یواف گالانت) هم با حضور در محل حادثه گفته بود تلاش ها در بالاترین سطح برای جلوگیری از تغییر موثر مرتبط با حمایت مالی ایران و سلاحی که با هدایت ایران به طور گسترده در این منطقه پخش می شود انجام می شود. ایران در همه جهت ها به دنبال آسیب زدن به شهروندان اسرائیل است.
 
 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان