سخنی با مجری شبکه افق : رزومه علمی خود را اعلام کنید

در پایان باید گفت اگر خبر تدریس شما در دانشگاه شریف تا این حد با واکنش مردم مواجه شد به دلیل آنچه خود «اثرگذاری» نامیده اید نیست، بلکه به این دلیل است که بسیاری از فارغ التحصیلان دکتری با رزومه علمی چند برابر بهتر از شما جایی در دانشگاهها برای تدریس ندارند، اما جنابعالی با ضعیف ترین کارنامه ممکن در این باره ادعای صلاحیت هم می کنید.

یادداشت دریافتی

احسان محمدیار -  در خبرها آمده که قرار است از مهر ماه امسال امیر حسین ثابتی مجری برنامه جهان آرا در شبکه افق به عنوان استاد مدعو در دانشگاه شریف درس "انقلاب اسلامی" را تدریس کند. این موضوع واکنش های متفاوتی در فضای رسانه ای کشور داشت. عده ای چنین تصمیمی را نتیجه رانت سیاسی خوانده و آن را به صلاح نهاد علم در کشور ندانسته و عده ای همچون حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان از آن دفاع کردند.

در واکنش به این حواشی امیر حسین ثابتی در رشته توییتی ضمن توضیحی مختصر درباره سوابق تحصیلی و پژوهشی خود سوال کرده است «اگر کسی بخواهد انقلاب اسلامی درس بدهد دقیقا باید چه کار دیگری انجام دهد که ایشان انجام نداده است؟»

در پاسخ به سوال ایشان چند نکته قابل ذکر است:

1- علی رغم آنکه اطلاع داشتیم جنابعالی دانشجوی دکتری بودید اما اطلاع نداریم که آیا از رساله دکتری خود دفاع کرده اید یا خیر؟ چرا که هیچ اثری از شما در پایگاه اطلاعات ایران (گنج) ثبت نشده است. در سال های اخیر یکی از الزامات اتمام تحصیلات در مقطع دکتری ثبت رساله در این پایگاه است. لطفا در این باره شفاف سازی کنید.

2- گفته اید در بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کرده اید. لطفا محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را بفرمایید.

3- معمولا یکی از الزامات دفاع از رساله در مقطع دکتری چاپ یا پذیرش حداقل یک مقاله (برای دانشگاههای معتبر این الزام دو مقاله است) از محتوای رساله دکتری می باشد. هیچ مقاله ای که متضمن نام شما و اساتید راهنما و مشاور جنابعالی باشد تاکنون در پایگاههای علمی کشور ثبت نشده است. البته ممکن است مقاله شما در نوبت چاپ باشد. پس لطفا باز هم شفاف سازی کنید.

4- یکی از عوامل موثر در پذیرش فردی به عنوان هیات علمی یا استاد مدعو در دانشگاه ها، رزومه علمی او می باشد. با جستجو در پایگاههای داده علمی مگ ایران، نورمگز و پرتال علوم انسانی مشخص شد از جنابعالی تاکنون تنها دو مقاله پژوهشی چاپ شده است. یکی برای سال 1392 و دیگری برای سال 1399 است. در حالی که معمولا از یک فارغ التحصیل دکتری انتظار می رود حداقل در 4 سال تحصیل 4 مقاله پژوهشی انجام داده باشد. یعنی جنابعالی حتی از میانگین یک دانشجوی دکتری هم رزومه ضعیف تری در این حوزه دارید. ضمن آنکه در سه سال اخیر در رکود علمی به سر می برید.

5- با جستجو در منابع کتابخانه ملی مشخص شد 2 کتاب به نام شما ثبت شده است. یکی با عنوان «روزشمار هشت ماه نبرد مقدس» که وقایع نگاری 22 خرداد تا 22 بهمن 1388 است و دیگری «تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان» که به صورت مشترک با نویسنده ای دیگر ثبت شده و روایت‌هایی از روند جنبش دانشجویی در برهه‌های مختلف بر اساس خاطرات افراد است. هیچکدام از این دو کتاب نه علمی و نه حتی تالیفی محسوب می شوند، بلکه همانطور که در سرشناسه کتاب عنوان شده گردآوری و گاهشماری هستند. لذا اساسا فاقد امتیاز علمی پژوهشی محسوب می شوند.

6- با توجه به این رزومه پژوهشی چگونه خود را واجد صلاحیت برای تدریس در یکی از بهترین دانشگاههای ایران می دانید؟ آیا باز کردن کتابفروشی ولو در حوزه تخصصی هم جدیدا امتیازی برای سابقه پژوهشی افراد محسوب می شود؟

7- گفته اید چند سال در حوزه تاریخ پژوهشگری کرده اید. لطفا یکی از آثار تاثیرگذار خود را که طی سال ها پژوهش به آن رسیده اید بیان بفرمایید.

در پایان باید گفت اگر خبر تدریس شما در دانشگاه شریف تا این حد با واکنش مردم مواجه شد به دلیل آنچه خود «اثرگذاری» نامیده اید نیست، بلکه به این دلیل است که بسیاری از فارغ التحصیلان دکتری با رزومه علمی چند برابر بهتر از شما جایی در دانشگاهها برای تدریس ندارند، اما جنابعالی با ضعیف ترین کارنامه ممکن در این باره ادعای صلاحیت هم می کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان