بازگشت تعادل به بازار

شماره روزنامه: ۵۸۱۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۸ ...

شاخص کل بورس تهران با رشد حدود 52/ 0درصدی در بازپس‌گیری کانال 2میلیون و 90هزار واحدی موفق بود و در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه در سطح 2میلیون و 95هزار واحدی ایستاد. افزایش ارتفاع 10هزاری واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل هموزن با رشد 27/ 0درصدی در ارتفاع 707 هزار و 10واحدی آرام گرفت. در این میان شاخص کل فرابورس که نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس بوده و میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در این بخش را نشان می‌دهد، روز گذشته مسیری برخلاف شاخص‌های اصلی بازار را در پیش گرفت و حدود 02/ 0درصد ریزش کرد و در سطح 26هزار و 272هزار واحدی قرار گرفت. در روز سه‌شنبه سه نماد «فملی»، «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس و نمادهای «زاگرس»، «وسپهر» و «شاوان» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «خگستر»، «شستا» و «شهر» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. با وجودی که از شتاب و جذابیت روند مشعشع سه روز نخست هفته جاری کمی کاسته شده و حجم عرضه‌ها در روز گذشته در برخی نماد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اما تاخت و تاز قیمت‌ها در برخی نمادها همچنان ادامه دارد و بازار سهام تا روز سه‌شنبه بازدهی هفتگی 63/ 7درصدی را به ثبت رسانده است.

در روزهای اخیر نرخ ارز افت‌وخیزهای چندان را ثبت نکرده و همچنان در محدوده 48 تا 49هزار تومان نوسانات اندکی را از خود نشان می‌دهد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد بازار سهام در شرایط کنونی توجه چندانی به بالا و پایین شدن‌های اسکناس آمریکایی نکند. بر همین اساس باید بیان کرد که بازار سرمایه بیشتر از هر زمان دیگری در انتظار اخبار مثبت داخلی و خارجی دست از پا دراز به انتظار نشسته است. به‌طوری‌که انتشار اخبار فرموله کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مانند تنفس مصنوعی، جان دوباره‌ای به بازار داد.

جواد عرب یارمحمدی، سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت، وعده، وفا با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی کشور نیاز به تامین مالی دارد، گفت: خوشبختانه در کشور ابزارهای مالی متنوع و متعددی وجود دارد که دولت با استفاده از این ابزارها می‌تواند پروژه‌های مهم و اولویت‌‌دار خود را تامین مالی کند. یارمحمدی عنوان کرد: به نظر می‌‌رسد بورس با داشتن ابزارهای مالی جدید ظرفیت بسیاری برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و صنعتی دارد. به‌‌طوری که اخیرا در یک پیشنهاد پژوهشی دریافت شده، سازمان بورس هم جزو تیم اجرایی است و در صورت پذیرش نهایی پژوهش فوق، از کمک‌‌های بورس برای این پژوهش بهره‌‌مند خواهیم شد. به گفته یارمحمدی برای بهره‌‌مندی از بازار سرمایه دو موضوع کلی وجود دارد؛ نخست اینکه بتوان ابزارهای جدید و متناسب‌‌سازی شده با هر پروژه معرفی یا ایجاد کرد و دیگر اینکه با ایجاد ثبات در بازار سرمایه، سرمایه‌‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌‌گذاری در بازار سرمایه کرد.

پیام الیاس کردی copy

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند امیدوارکننده. این روزهای بازار سرمایه گفت: بازار سهام روزهای پرفروغ به نسبت امیدبخشی را پشت سر می‌گذراند. به‌طوری‌که درحال حاضر بازار می‌تواند شرایط مناسب‌تری را برای سهامداران در روزهای آتی به ارمغان آورد. می‌توان دو عامل ارزندگی اغلب سهام در سطوح پایین‌تر از ابر کانال 2میلیون واحدی شاخص و تزریق اخبار ضد و نقیض پیرامون نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی را در زمره مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر وضعیت نامطلوب چند ماه گذشته بازار دانست. اما نکته مهم این است که شاید کمی زودهنگام باشد که اظهار کنیم بازار کاملا از روند نزولی و خسته‌کننده سابق فاصله گرفته است. باوجوداین، بازار سهام سه روز رویایی را برای سرمایه‌گذاران خلق کرده است. به‌طوری‌که در دو روز نخست هفته جاری بازار حالت توفانی داشت و روز دوشنبه نیز با وجود رشد عرضه‌ها در اکثر نمادها، شرایط مساعدی در اتمسفر بازار حکمفرما بود. روز گذشته نیز بازار چندان توفانی نبود و پیکر خسته و کم‌توان بازار تصمیم گرفت هفتمین روز شهریور ماه را متعادل به پایان برساند. در این میان باید اظهار کرد که انتشار اخبار فرموله کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند مسکنی بر درد این چند ماه بازار باشد.

 با وجودی که از قدرت حرکت صعودی بازار کمی کاسته شده اما ارزش معاملات که همواره فاکتور مهمی در رصد اوضاع و احوال بازار بوده، رشد خوشایندی را چشیده است. ازاین‌رو برای پیش‌بینی روند روزهای آینده بازار باید با دقت معاملات روز چهارشنبه و هفته آینده بازار را زیر نظر داشت. درصورتی‌که روند رو به رشد ارزش معاملات در روزهای آینده نیز تداوم پیدا کند، می‌توان اظهار کرد که شاخص کل بورس در ابتدا هدف فتح سطح 2میلیون و 200هزار واحد را دارد و سپس گوشه چشمی به فتح قله 2میلیون و 500هزار واحدی خواهد انداخت. ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود روند متعادل بازار در کران 2میلیون و 200هزار واحدی ادامه‌دار باشد تا شرایط برای صعودی پرقدرت مهیاتر شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان