تأثیر اندوزه بر سلامتی شما

اندوزه یا همان غم و اندوه یکی از تجارب انسانی در مواجهه با از دست دادن کسی عزیز یا تجربه‌ی خسارت عمیق است که به همراه تغییرات ذهنی و روحی قابل توجهی همراه می‌شود

تأثیر اندوزه بر سلامتی شما

اندوزه یا همان غم و اندوه یکی از تجارب انسانی در مواجهه با از دست دادن کسی عزیز یا تجربه‌ی خسارت عمیق است که به همراه تغییرات ذهنی و روحی قابل توجهی همراه می‌شود. این تجربه نه تنها بر روان و احساسات ما تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سلامت جسمی نیز تأثیرات گوناگونی می‌گذارد. از بی‌خوابی تا خستگی، از افزایش التهاب تا اختلالات گوارشی، و از افزایش اضطراب تا تأثیرات بر ضربان قلب، اندوزه می‌تواند در مختلف نواحی سلامتی ما نقش داشته باشد. در این مقاله، به بررسی چگونگی تأثیرات اندوزه بر سلامت جسمانی می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که چگونه این تجربه می‌تواند عوارضی از جمله مشکلات خواب، خستگی، تأثیر بر سیستم ایمنی، التهاب، اضطراب و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به همراه داشته باشد.

1- مشکلات خواب

اندوزه ممکن است باعث شود که به خواب عادی که ذهن و بدن شما نیاز دارند، نیازی نداشته باشید. ممکن است مشکلی در رفتن به خواب داشته باشید یا حتی ممکن است شب‌ها به طور مکرر بیدار شوید یا بیش از حد خواب کنید. عادت‌های خواب خوب می‌توانند کمک کنند. قبل از خواب با چیزی آرام مانند حمام گرفتن، خواندن کتاب یا تمرین‌های تنفسی آرامش بخش، آرام می‌شوید و همیشه در همان زمان به خواب می‌روید و بیدار می‌شوید.

2- خستگی

احساسات اندوزه می‌تواند انرژی شما را خالی کند. برای حفظ قدرت خود، حتماً مطمئن شوید که کافی خوراک مصرف کرده‌اید، حتی اگر احساس خواهانی ندارید. و ورزش – چیزی به سادگی مانند یک پیاده‌روی کوتاه واقعاً می‌تواند کمک کند. همچنین خوب است که به ارتباط با خانواده و دوستان خود ادامه دهید. و یک متخصص بهداشت روانی یا گروه پشتیبانی ممکن است به شما احساس اتصال دهد، همراه با ابزارهایی برای کمک به شما در طی مرحله اندوزه‌تان.

3- سیستم ایمنی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اندوزه می‌تواند بر توانایی بدن شما در مقابل بیماری و عفونت تأثیر بگذارد، به ویژه اگر برای مدت طولانی ادامه یابد. اگر با مشکلات در پذیرش از دست دادن خود دست و پنجه نرم می‌کنید، با پزشک یا متخصص بهداشت روانی خود صحبت کنید.

4- التهاب

این اتفاق می‌افتد زمانی که سیستم ایمنی شما به چیزی که به عنوان یک تهدید می‌بیند، پاسخ می‌دهد و باعث تورم بافت‌ها در بدن شما می‌شود. این می‌تواند نقشی در بیماری قلبی، التهاب مفاصل، دیابت، آسم و شاید سرطان داشته باشد. شواهدی وجود دارد که اندوزه با التهاب مرتبط است و برخی مطالعات نشان می‌دهند که چه میزان اندوزه شدیدتر باشد، التهاب جدی‌تری ایجاد می‌شود. ورزش و تغذیه صحیح می‌توانند به شما کمک کنند تا این موضوع را مدیریت کنید.

5- اضطراب

رویدادهایی که منجر به اندوزه می‌شوند ممکن است باعث شوند که احساس کنید که کنترلی بر زندگی خود ندارید. ممکن است نگران آینده مالی خود یا تنهایی یا امکان از دست دادن دیگران باشید. برخی اندوه طبیعی است، اما اگر اضطراب شما بیش از چند ماه ادامه دارد یا در راه کار یا زندگی خانگی عادی شما مداخله کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با یک متخصص بهداشت روانی صحبت کنید.

6- کورتیزول

گاهی اوقات به این به عنوان “هورمون استرس” هم گفته می‌شود و ممکن است بدن شما در 6 ماه پس از از دست دادن عزیزی، بیشتر از مقدار معمول آن را به خون خود رها کند. سطوح بالای کورتیزول در طی مدت زمان طولانی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا فشارخون بالا را افزایش دهد.

7- جهت هضمی

اندوزه ممکن است منجر به توقف خوردن در زمان منظم یا خوردن بی‌رویه شما شود. و هورمون‌های استرس می‌توانند باعث تهوع یا اختلال معده و بخش دیگری از مجرای گوارش شما شوند. ممکن است دچار درد شکم، اسهال، یبوست، زخم‌ها و حتی سندرم روده تحریک‌پذیر شوید. اگر مشکلات معده‌ای دارید که نمی‌گذرند، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های درمان آن‌ها را پیدا کنید.

8- درد و نیازها

اندوزه ممکن است باعث افزایش احتمال درد مشترک، درد کمر یا سردرد شما شود. بخشی از دلیل می‌تواند تنش عضلانی باشد که به علت هورمون‌های استرسی که بدن شما در پاسخ به اندوزه رها می‌کند، ایجاد می‌شود. این مشکل به مرور زمان بهتر می‌شود، اما در صورت عدم رفع درد، با پزشک خود در مورد چگونگی مدیریت آن صحبت کنید.

9- نرخ ضربان قلب

اندوزه جدی می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب شما تا 6 ماه پس از آن شود. این نرخ سریع‌تر، که ممکن است توسط اضطراب یا رها شدن کورتیزول ایجاد شود، ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات قلبی شما را بالا ببرد. با پزشک خود در مورد افزودن یا تغییر داروهایتان، به ویژه اگر از قبل مشکلات قلبی داشته‌اید، صحبت کنید.

10- سندرم قلب شکسته

از دست دادن ناگهانی همسر یا عزیز می‌تواند باعث ایجاد احساسات شدید و هورمون‌هایی که منجر به درد تیز در قفسه سینه و مشکل در تنفس می‌شوند، شود. ممکن است قلب شما به مدتی خون را به خوبی پمپ نکند. احساس می‌کنید که قلبی در حال حمله است، اما معمولاً باعث آسیب به قلب شما یا بسترهای خونی شما نمی‌شود. بیشتر مردم در عرض چند روز یا هفته بهبود می‌یابند.

11- خطر ابتلا به حمله قلبی بالاتر

در روز اول اندوزه به دلیل از دست دادن کسی نزدیک، احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر از حالت معمول است. این احتمال در طی هفته اول کاهش می‌یابد، اما احتمال ابتلا به حمله قلبی شما ممکن است برای ماه اول به اندازه معمول بالاتر بماند. سعی کنید که خواب کافی داشته باشید و نشانه‌های حمله قلبی مانند درد در قفسه سینه و شکم، عرق سرد، تهوع و سرگیجه را مشاهده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان