مشرق گزارش می‌دهد؛

پدرگواردیولا چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

پس از مصاحبه اخیر حمیدفرخ‌نژاد با رادیو فردا این ادعا توسط خبرنگار نزدیک به پروژه گوآردیولا مطرح شده که ردپای پلت‌فرم رقیب در جمع آوری پوسترهای تبلیغاتی مشهود است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال «پدر گواردیولا» پلت‌فرم تماشاخونه، با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله، توسط وی کارگردانی شده است. این سریال را می‌توان در زیرگونه سایر آثار تلویزیونی این نویسنده در ساب ژانر وطنی جاهلی، لاتی و لمپنی مسعود کیمیایی دسته‌بندی کرد.

نعمت‌اله از نویسندگان مطرح و مشهور تلویزیون با سریال‌های ملال‌آوری و پراز شعاری از او همچون برادر جان، عقیق، پشت بام تهران، مدینه و زیر پای مادر شناخته می‌شود.

تهیه کنندگی این سریال را جواد نوروزبیگی بر عهده دارد، اما پس از شایعه ممنوع‌الکاری‌اش، در اردیبهشت 1402 اعلام شد که محسن حیدری تهیه‌کنندگی این سریال را پس برعهده گرفته است. در سال‌های اخیر اقبال از نوروزبیگی روی برگردانده است. سریال میدان سرخ او با شکست در جلب رضایت مخاطب مواجه شد. «شبکه مخفی زنان» از این تهیه کننده پس از قسمت بیستم دیگر توزیع نشد و مهمترین فیلم او برادران لیلا در ایران اجازه اکران پیدا نکرد و بر اساس ادعاهای منتشر شده این تهیه کننده، برای ساخت فیلم برادران لیلا برایش پرونده قضایی تشکیل شده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

سعید نعمت‌اله نویسنده و کارگردان مجموعه «پدرگواردیولا» را می‌توان ادامه مسعود کیمیایی در تلویزیون برشمرد. کیمیایی که هیچگاه نتوانست مسیر سینمای جاهلی- لمپنی خود را با تکیه‌ به المان‌هایی نظیر چاقوی دسته زنجانی، نارفیق و رفیق معتاد، ابرمرد زندان رفته و دیالوگ و منولوگ‌هایی پر از لغز و لنترانی به بلوغ رساند، این ماموریت ویژه را برادر و دستیار سابقش (حمید نعمت اله) به سرانجام رساند. نعمت اله توانست با استفاده عناصر گل درشت سینمای کیمیایی از سال 1388 تا سال 1400 نزدیک به 15 سریال را با همین شیوه برای تلویزیون به نگارش درآورده و توسط سایر فیلمسازان کارگردانی شود.

نعمت‌اله کم خطرترین فیلمنامه نویس سیماست که شعارهای گل درشت مطلوب مدیران را در آثارش مندرج می‌کرد و تقریبا بی‌خطرترین آثار تلویزیون را تولیدکرد، اما همکاری‌هایش به تدریج با تلویزیون پایان یافت و با ظهور پلت‌فرم رایگان تماشاخونه فرصتی فراهم شد که تا آخرین سریال ناموفقش را در کارگردانی کند.

مهمترین نکته‌ای که به صورت یک دست و یک شکل در سریال‌های نعمت‌اله وجود دارد و ادبیات محاوره‌ای خاص آثار کیمیایی است که هیچگاه در خدمت خلق یک روایت متفاوت و عامه پسندانه نبوده و آثارش از این منظر با صدمات دراماتیک فراوانی مواجه بوده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

زمانی این ادبیات محاوره‌ای به صورت دیالوگ و مونولوگ در تلویزیون بسیار محبوب بود و در سریاهای خاص نعمت اله در همکاری مشترک با سیروس مقدم با توجه محدوده‌ تماشاگر 50 درصدی تلویزیون با اقبالی مواجه می شد. اما تجربه مشترک مقدم - نعمت اله در خواب‌زاده، با این روش روایتگری، بر اساس شخصیت‌های گل‌درشت با دیالوگ‌های ثقیل و قالبا چند پهلو منجر به یک شکست بسیار بزرگ شد.

ترفندهای پدر گوآردیولا برای دیده شدن

پس از حوادث سال گذشته کشور و تولید حاشیه توسط مهران مدیری، هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد با توجه به اینکه هیچ پلت‌فرمی حاضر به توزیع این سریال نبوداحتمال می‌رفت پخش سریال پدر گواردیولا با مشکلاتی روبه‌رو شود، اما در کمال ناباوری این سریال در تابستان امسال منتشر شد. پدرگواردیولا از چند جنبه لیستی از پرحاشیه را در تیتراژ خود ثبت کرده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

1- حمید فرخ‌نژاد یکی از بازیگرانی اصلی این سریال است که از کشور خارج شد و به لیست هواداران رضا پهلوی پیوست.

2- هنگامه قاضیانی یکی دیگر از بازیگران این سریال، با کشف حجاب رسمی در ماه‌های اخیر حواشی فراوانی تولید کرد. مهران مدیری و ستاره اسکندری با اینکه به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند اما از نظر تولید حاشیه دست کمی از سایرین بازیگران نامبرده شده این سریال ندارند.

نکته مهم در مورد سریال این است که این مجموعه بسیار ضعیف که با مجموعه‌ای از بازیگران گران‌قیمت و پروداکشن در تولید بزک شده و محتوایش تجسدی ضعیف شده از اسکلت فیلم‌هایی کیمیایی است و با این همه حاشیه چگونه به درگاه پخش می‌رسد!؟

تماشاخونه پدری گواردیولا را گردن گرفت

3- البته آنطور که شایعه‌ها و قرائت‌های مختلفی وجود دارد توزیع این سریال را هیچ پلت‌فرمی به عهده نمی‌گرفت تا اینکه تماشاخونه وارد گود رقابت شد. تماشاخونه، سرویس VOD اختصاصی آسیاتک محسوب می‌شود که پشتوانه حاکمیتی آسیاتک از حیث سهام کاملا روشن است. این پلت‌فرم به پشتوانه اعتبار دولتی خود مدت‌هاست که اقدام به خرید سریال‌هایی ضعیفی کرده است که پلت‌فرم‌های دیگر حاضر به پخش آن نبودند.

این مسئله ترکتازی و خرید سریال بی کیفیت قدرت مالی پلت‌فرمی را به رخ می‌کشد که بر اساس شنیده‌ها از منابع حاکمیتی فراوانی برخودار است. برای دیده شدن این اثر ضعیفی که کشش دراماتیکی ندارد، خبرسازی منفی فراوانی با دستاویز عملیات روانی معکوس رسانه‌ای انجام شده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

4- همزمان با شروع تولید این سریال بهمن بابازاده که نامش در لیست "با تشکر"های سریال به چشم می‌خورد با هشتگ اختصاصی درباره هزینه‌های تولید این سریال نوشت: برای این سریال باید تیتر زد: «نجومی بگیران»! نام سریال: «پدر گواردیولا» / بازیگران: مهران مدیری (دستمزد5/5 میلیارد) / #آرش AP: دستمزد: 2 میلیارد/ حمید فرخ نژاد: 4 میلیارد/ فیلم نامه: سعید نعمت الله/ تهیه کننده: نوروز بیگی/توضیح: عددها به تومان است!

پس از چند پست بهمن بابازاده درباره دستمزد عوامل این سریال، سایت فرارو در گزارشی نوشت: پیش از آغاز فیلمبرداری، خبر دستمزدهای نامتعارف بازیگران این مجموعه نمایش خانگی جنجال آفرین شده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

ادعای دستمزدهای میلیاردی بازیگران را بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی مطرح کرد. او مدعی است که این سریال قرار است با هزینه 50 میلیارد تومانی ساخته شود. اما حدود 11.5 میلیارد تومان از این هزینه برای دستمزد سه بازیگر اصلی پدر گواردیولا در نظر گرفته شده است.

طبق گفته او، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد و آرش عدل پرور (AP) قرار است به ترتیب 5.5 میلیارد تومان، 4 میلیارد تومان و 2 میلیارد تومان دستمزد بگیرند.

در مورد دیگر جزئیات مجموعه نمایش خانگی پدر گواردیولا نیز گفته شد که فاطمه معتمد آریا، پانته‌آ بهرام، امیر مهدی ژوله و مهران غفوریان دیگر بازیگران سریال خواهند بود.

اما بلافاصله فاطمه معتمد آریا با انتشار یادداشتی این خبر را تکذیب کرد. در همین گزارش فیلیمو هر گونه سرمایه‌گذاری این پلت‌فرم را در پدرگواردیولا تکذیب و صدف فاطمی روابط عمومی پلت‌فرم نماوا همکاری با این پروژه را رد کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده برخی فعالان عرصه سینما و تلویزیون مدعی شدند که عوامل سریال برای ایجاد جو تبلیغاتی دست به انتشار چنین اخباری زده‌اند. آن‌ها معتقدند که برخی از عوامل فیلم برای راضی کردن پلتفرم‌ها و مشارکت شان در پروژه پدر گواردیولا، جنجال دستمزدهای نامتعارف بازیگران این سریال را راه انداخته اند.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

5-بهمن بابازاده خبرنگارموسیقی مدتی است که تمرکز تولید اخبار خود متوجه سریال «پدرگواردیولا» کرده است.

«پدرگواردیولا» چگونه با عملیات رسانه‌ای به تماشاخونه قالب شد؟

پس از مصاحبه اخیر حمیدفرخ‌نژاد با رادیو فردا درباره انتشار سریال گواردیولا اقدام به انتشار پستی کرد که صحت آن نیاز به بررسی بیشتری دارد. او در این گزارش می‌نویسد: با اصرار و پرونده سازی یکی از پلتفرم های معروف سینمایی، همه بیلبوردهای سریال «پدر گواردیولا» از سطح شهر تهران جمع آوری شده است. دو قسمت اول این سریال با بازی مهران مدیری، حمید فرخ نژاد، آرش عدل پرور و هنگامه قاضیانی بیش از پنج میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها و پلتفرم های مختلف دیده شده و ظاهراً گفتگوی دیروز حمید فرخ نژاد با «رادیو فردا» باعث موفقیت پرونده سازی آن پلتفرم در جمع آوری بیلبوردهای «پدر گواردیولا» بوده است.

نکته مهمی که در انتشار این خبر و پخش گسترده آن وجود دارد این است که پلت‌فرم مورد اشاره اتهامی، در این خبر از ابتدا تمایلی به انتشار این سریال نداشته و آنرا فاقد کیفیت محتوایی ارزیابی کرده است و این گونه خبرسازی ها که دست کم در چند مورد تکرار شده است، برای گسترش عملیات روانی حول این سریال تولید می شود تا مخاطب بیشتری پیدا کند اما با نخستین تجربه کارگردانی یک اثر شکست خورده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان